9. november 1995
Jaga lugu:

Kas elektri hind tõuseb?

Aidu karjäär on omal ajal ligi miljardi krooniga ehitatud selleks, et hoida teiste maa-aluste kaevanduste toodangu hinda madalal. Nüüd, kui teda tahetakse poole miljoni krooniga maha müüa, läheb üles nii põlevkivi kui ka elektrienergia hind. Kuna Aidu karjäär hakkab varustama vaid Kiviteri ja tsemenditootmist, ei saa rääkida konkurentsist põlevkivi tootjate vahel.

Jutt, nagu oleks vaja kaevureid koondada, on kellegi tobe väljaütlemine. Niisugust asja ei saa üldse olla. Nad töötavad täiskoormusega, ainult suvekuudel töötasid neli päeva nädalas, sest siis ei olnud nii suurt põlevkivitarvidust. Hetkel töötavad kaevurid aga täie pingega ja vajadus põlevkivi järele on suur. Detsembris peame toodangut isegi 300 000 tonni võrra tõstma, meil ei jätku põlevkivi. Ei jätku inimesi, kuid juurde me neid ei võta, kuna saame vajamineva põlevkivi mäest.

Kaevandamise tehnoloogia uuendamiseks on vaja seitse-kaheksasada miljonit krooni, misjärel saab kaevurite arvu vähendada, kuid sedagi ilma koondamiseta. See aga juhtub kümne--kahekümne aasta pärast.

Aidu karjääri ümber tek-kinud poleemikas viidatakse palju põlevkivi ja elektri hinnale, et nüüd elektri hind tõuseb. Päris nii lihtne see ei ole. Üldiselt võib põlevkivi hind ehk tõusta, kuid tuleb arvestada, et kaevandus asub sisuliselt Kiviteri õuel. Eesti Energia jaoks kujuneb keskmiseks põlevkivi transpordihinnaks 10--11 krooni tonni pealt. Praegu toimub vedu näiteks Aidu karjäärist Narva jõujaamadesse ning veetakse Jõhvi tagant Kohtla-Järvele põlevkiviõli tootmiseks. Seega ei saa nii lihtsalt väita, et Eesti Põlevkivi doteerib põlevkiviõli tootmist, kuna Kiviter saab nüüd hakata odavalt kaevandama põlevkivi.

Kaevandused on ebaühtlaselt koormatud, nad peavad inimesi tööl hoidma, et tippajal, talvekuudel, rohkem toota. Õlivabrik ja tsemenditehas töötavad aasta läbi ühtlaselt, kuna nad saavad ju tagavaraks toota, elektrit aga toodetakse tarviduse järgi. Põlevkivi hind on aga ühtlastele tarbijatele odavam. Seega vabastavad õlivabrikud ennast praegu kehtivast hinnasüsteemist. Seega on tegemist väga komplitseeritud küsimusega, kus lihtsustatud lahendusi pole.

Jaga lugu:
Hetkel kuum