Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aidu põlevkivi tuleb Kiviterile kallim

    Aidu karjäär ehitati ainult energeetilise põlevkivi tootmiseks. Rikastusvabriku ehitamist põhjendati vajadusega tõsta energeetilise põlevkivi kütteväärtust ja vähendada transpordikulutusi elektrijaamadeni. Kuna Aidu karjäär on kõige läänepoolsem põlevkivitootmisettevõte, siis oli täiesti loomulik, et sealt hakati tarnima põlevkivi kõige läänepoolsemaile tarbijaile -- Kundasse ja Kiviõlisse, Aidu põlevkivi oli tsemenditootjaile kõige sobilikum vähese magneesiumisisalduse tõttu.
    Kahjuks on tehnoloogilise tükipõlevkivi väljatulek Aidu karjääris vaid ligikaudu 30% ja kui Kunda ning Kiviõli tehased töötavad suurema koormusega, siis rikastatud põlevkivi kogu nende tarbimise rahuldamiseks ei jätku. On aga ette tulnud ka vastupidist, st Aidu tükipõlevkivi ülejääki, kuid millegipärast on Kiviter seni sellistest tarnetest alati püüdnud ära öelda.
    Peamine põhjus ongi see, et Aidu kivi tuleb riigi raudtee kasutamise veotasu arvestades Kohtla-Järvel Kiviterile tunduvalt kallimalt kätte. Ühe 67tonnise põlevkivivaguni vedu riigi raudteel Püssi jaamast Kohtla jaama maksab 687x 1,18 krooni ja sellele lisanduvad veel veokulud Kohtla jaamast Kiviteri tsehhideni (umbes 15 senti 1 t/km kohta), mis teeb 50 krooni vaguni kohta. Seega läheb põlevkivi vedu Aidust Kohtla-Järvele Kiviterile täiendavalt maksma ca 850 krooni vaguni kohta ehk ligikaudu 12 krooni iga tonni eest. Eesti Põlevkivi vagunitega oleks vedu samal marsruudil 10 krooni tonni eest.
    Kui Aidu karjäär läheb Eesti Põlevkivi koosseisust välja, siis lisandub veokuludele veel tasu vagunite veo eest karjäärist Püssi jaama, mis on praegu lihtsalt põlevkivi hinnas juba arvestatud. Hetkel saab Kiviter Eesti Põlevkivi kaevandustest veetava põlevkivi ilma lisatasuta, st põlevkivi hinnas on meil vagunitega otse tarbijateni veetava põlevkivi veokulud juba arvestatud.
    Ebatäpne on akadeemik Ilmar Öpiku väide 10. novembri Äripäevas, et Aidu karjäär asub sisuliselt Kiviteri õuel. Aidust Kiviterini (Kohtla-Järvel) on 19 km, Jõhvi taga asuvast Viru kaevandusest aga 18 km.
    Loomulikult on õige, et õlivabrik ja tsemenditehas töötavad aasta läbi ühtlasemalt (kuigi vahe üksikute kuude tarbimise vahel on ulatunud 20 protsendini). Nad on kaevuritele muidugi paremad tarbijad kui üle kahe korra oma koormust muutev Eesti Energia, aga samal ajal ei saa me ka unustada, et rikastatud kõrge kütteväärtusega tehnoloogilise tükipõlevkivi ühe tonni tootmine on üle viie krooni kallim kui madala kütteväärtusega energeetilise peenpõlevkivi tootmine.
    Müügihindadega on aga valitsuse otsusel hoopis vastupidine lugu -- head kaupa müüakse odavamini ja madalama kvaliteediga kaupa energeetikutele kallimalt. Seega Kiviteri doteeritakse.
    Õlitootmist Eestimaal tuleb siiski esialgu jätkata, see on strateegiliselt tähtis. Küllap aga tuleks rohkem otsida ka õlitootmise efektiivsuse parandamise võimalusi ja vähem loota doteerimisele. Miks õlitootjad pole maailmaturul võimelised läbi lööma, kui samal toorainel toodetav elektrienergia seda veel mitmekordse varuga on teinud? Miks otsida probleemi tooraine tootjais? Võib-olla on viga hoopis sekundaarne ja sellisele (väga reostuserohkele) tehnoloogiale pole üldse mõtet hinge sisse puhuda?
    Kiviteri ja Eesti Põlevkivi puhul on tegemist äripartneritega nii praegu kui tulevikus. Ei rahulda ju Aidu põlevkivitoodang sugugi kogu Kiviteri vajadusi ega saa neid ka tulevikus rahuldada. Lootus saada Aidust kaks korda rohkem praeguse kvaliteediga tehnoloogilist tükipõlevkivi on üpris utoopiline ja näitab asjatundmatust. Maa seest ei saa võtta paremat ja rohkemat, kui sinna loodus on aegade jooksul talletanud. Ei saa seda teha ka Aidu karjääris, sest toodetava põlevkivi hulga, sordilisuse ja kvaliteedi summaarse bilansi määravad maapõues oleva põlevkivikihi omadused. Aidu karjäär (või Kiviter) peab ka edaspidi oma energeetilise põlevkivi idapoolsetesse elektrijaamadesse vedama, nagu seda tehakse praegugi. Aidu karjääri üleandmine Kiviterile ja Kunda Tehastele toob kindlasti kaasa põlevkivi hinna tõusu Eesti Põlevkivis, sest Aidus on põlevkivi tootmine odavam kui riigiettevõttes keskmiselt.
    Ma ei näe põhjust, miks Aidu karjääri üleandmisest tekkiva põlevkivi ja elektri hinnatõusu peaksid kinni maksma kõik energiatarbijad, kui aastas umbes 30 miljonit lisakasumit läheb väikese äriringkonna kukrusse.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.