• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,15%6 207,27
  • DOW 30−0,19%44 412,08
  • Nasdaq 0,58%20 320,77
  • FTSE 100−0,33%8 756,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,67
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,15%6 207,27
  • DOW 30−0,19%44 412,08
  • Nasdaq 0,58%20 320,77
  • FTSE 100−0,33%8 756,52
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,67
  • 07.05.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ekspedeerijad pelgavad alkoholivedude korraldamist

Hulgimüüjal on üsna riskantne hakata tegelema alkoholi müügiga. Kuigi kaupluste alkoholiletid kirendavad erinevate maade jookidest, on vähe ekspedeerijaid, kes julgevad tegeleda alkoholiga. Näiteks hispaania veinide Eestisse toomiseks on valida vaid kahe firma vahel. Vähemasti Äripäevale rohkem selleteemalisi pakkumusi ei saabunud.
Ekspedeerijate pelglikkus on mõistetav. Aktsiisialuste kaupade järele valvama seatud kontrollorganid jälgivad vastavate koormate liikumist väga kiivalt. Kui mõni alkoholi sissetooja jääb pettusega vahele, on süüdlane ka veofirma.
Pettuse näitena võib tuua ühe Eesti alkohoolsete jookide tootja, kellel oli litsents piirituse ja veini Eestisse toomiseks, puudus aga litsents piiritusveini toomiseks. Viimast aga suuremal hulgal just toodigi, asendades paberites piirituse ja veini vahelise koma sidekriipsuga. Kui toll selle avastas, sattus küsimärgi alla ka ekspedeerija reputatsioon ja ühtlasi ka alkoholivedude litsents.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lisaks Eesti võimudele jälgivad tähelepanelikult alkoholi transiiti oma territooriumil ka Läti ja Leedu. Nendest riikidest saab veinikoorem läbi reisida ainult konvoi järelevalve all. Selline luksus maksab aga suuri summasid. Lisaks tuleb asjaomaste riikide tollivõime teavitada varakult vajadusest konvoi järele.
Läti territooriumi läbimiseks tuleb omada ka alkoholiveolitsentsi. Eesti firmal on vajalik paber võimalik saada sealsest alkoholimonopolivalitsusest. Seegi dokument maksab mõtlemapaneva rahasumma. ASilt Dunker küsiti kogu litsentsi eest 15 000 dollarit. Samas on litsentsi võimalik osta ka ainult mõnele tootele, mis küsitavat summat vähendab. ASi Tallinna Autoveod andmetel tuleb ühe auto kohta litsentsi eest tasuda 2000--3000 krooni.
Ekspedeerijate pelglikkust põhjustab ka Poola, Leedu ja Läti krooniline häda -- kuritegevus maanteedel. Eriti kõrgendatud huvi pakub kuritegelikele jõukudele metsavahel seiklev alkoholikoorem. Mitmest firmast kinnitati, et maanteeröövlid mõistavad hästi, kuhu on õige ja kasulik oma karvane käsi sisse ajada.
Arvutades kokku kulutused litsentsidele ja konvoidele ning arvestades riski sattuda kuritegeliku käe haardeulatusse, tekib veinikaupmehes mõistetav soov leida Madridist Tallinna tulevale veinikoormale endist Ida-Euroopat vältiv marsuut. Ekspedeerijad soovitavadki kõigi eelpool loetletud probleemide vältimiseks viis tonni pudeleid veiniga konteinerisse laadida ja saata Madridist mõnda sadamalinna. Kuna otseühendus konteinerliinilaeva näol ei ole Eestil mitte Hispaania, vaid Saksamaaga, ei maksa meretranspordi kasutamisest aja kokkuhoidu loota.
Kuigi ekspedeerimisfirmad lubavad mereteid kasutades veinid kohale toimetada kuni kolme nädalaga, ei usuta näiteks Dunkeris, et seda siiski alla nelja nädala suudetakse. Kindlasti on kliendil aga põhjust uskuda, et ära jäävad kuritegevus, konvoid ja Lätis nõutavad litsentsid.
Veinikaupmehel on valida kas kiirus või kindlus ja odavus. Enamus hispaania veinide hulgimüüjaid on valinud kindluse ja odavuse ning toovad Eestisse veinidega iga kuu kaks 20tonnist merekonteinerit. 20tonnine kogus on ajendatud jällegi kokkuhoiust. Konteineris vedamine on odavam. Väiksemat kogust tuleb laeval sõidutada treilerites, mis läheb tunduvalt rohkem maksma.
Loodetavasti Hispaania veinid ei kao Eesti poodidest vaatamata ekspedeerijate pelglikkusele. Lisaks peamiselt kasutatavale üle maailma palju koostööpartnereid omavale Balti Transpordile ja Äripäeva hinnavõrdluses teise veinivedu võimaldava pakkumuse teinud Tallinna Autovedudele märkisid hulgifirmad positiivselt veel ära ka Eesti Mereagentuuri ja viimaste nädalate jooksul turule ilmunud ASi Christian Jensen.
ASi Dunker impordijuhtAndres Villoman:

Artikkel jätkub pärast reklaami

- Kasutame Balti Transpordi teenuseid, kuna tema on üks vähestest, kes suudab sealt veinid ära tuua. Varem oleme toonud ka ASiga ASG Eesti, kuid loobusime pärast seda, kui Balti Transport tegi mõnevõrra parema pakkumuse.
ASi Finest Vendors logistikTiina Mõtus:

Artikkel jätkub pärast reklaami

- Kasutame Balti Transporti, Eesti Mereagentuuri ja Eesti Merelaevandust. Tõsi, esimese teenuseid pole enam pool aastat tarbinud. Vahepeal transiidi hääbumise tõttu liinidelt kadunud konteinerlaevad on jälle tagasi ja laevaga vedamine on ikkagi kõige odavam.
ASi Kiil & Ko müügijuhtErbi Kildjer:
- Paljudel ekspedeerijatel puuduvad kontaktid Hispaanias. Kasutame Balti Transporti, kuna tema on seotud Soome Huolinta Keskusega, kellel on laialdased kontaktid üle maailma.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele