Ida-Euroopa majandusedukuse mõõtmine on lääne investorite jaoks olulise tähtsusega küsimus, mille muudab keeruliseks nende riikide puudulik statistika.
Siin on heaks abimeheks Economisti alternatiivne Big Maci indeks, mis põhineb McDonald'si Big Maci hindade võrdlusel erinevates riikides, kirjutas Business Eastern Europe oma 13. mai numbris.
Majandusteadlased on nüüdseks avastanud, et Big Maci indeks on üllatavalt täpne ning annab hea ülevaate riikide valuutade tugevusest.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Maci indikaatori kohaselt on Bulgaaria leev praegu regiooni enim allahinnatud valuuta, Horvaatias on aga enim ülehinnatud raha.
Viimase Maci indeksi avaldamisest 1995. aasta juunis on dollar tugevnenud ja Saksa mark nõrgenenud. Kuna enamik regiooni valuutasid on seotud margaga, on Ida-Euroopa valuutade allahinnatus veelgi suurenenud.
Hamburgerihinnad kohalikus valuutas on aastaga jäänud üldjoontes samaks, palgad on aga tõusnud 10 kuni 30 protsenti.
Kui möödunud aastal sai keskmine lätlane osta kuupalga eest 66 hamburgerit, siis nüüd võib ta keha kinnitada 90 hamburgeriga. Venelased saavad kuupalga eest osta 69 hamburgerit, mida on siikski rohkem kui möödunud aastal.
Maci indikaatorist ilmneb, et regiooni kalleim raha on Horvaatias ja Sloveenias, seal on ka kõrgeimad tootmiskulud. Kõige konkurentsivõimelisemad valuutad on reformides teistest maha jäänud Bulgaarias ja Rumeenias, ka Ungari forint ning Poola zlott on allahinnatud.
Keskmisse gruppi kuuluvad T?ehhi, Slovakkia, Venemaa, Läti ja ka Eesti, kus valuuta on allahinnantud keskmiselt 20 protsenti. Jätkuv inflatsioon nendes riikides võib mõjutada ekspordisektori konkurentsivõimet. BNS