4. september 1996
Jaga lugu:

Hooldus tagab masina pika ea

Kuluvaid süsteeme sisaldavate paljundusmasinate regulaarne hooldus hoiab ära ootamatud vead

Mida kallim on ostetud paljundusmasin, seda suuremaid lootusi sellele pannakse. Tegemist pole mitte kastiga nurgas, vaid 50% ulatuses õigest hooldusest mõjutatud töövahendiga.

Koopiamasina kasutamisel on olulisim jälgida kiiruse ja koormuse vastavust. Liiga suure koormusega töötava väikese paljundaja juurde peab hooldusmees tulema tavapärasest tihedamini ning masina kasutamine pole mitte mõnu, vaid piin ja vaev.

«Kui tahan autoga põllul kihutada või metsas loomi taga ajada, siis ei osta madalat kahe ratta veoga linnaautot,» tõmbab paralleele ASi Overall müügimees Märt Haamer. «Ostan parem dzhiibi.» Oluliseks peab Haamer ka kulumaterjalide õiget kasutamist, juhtides tähelepanu vajadusele osta need samast firmast, kust masin on pärit. «Ühegi firma garantii ei kehti pärast seda, kui on kasutatud teise firma toonerit,» on Haamer resoluutne.

Ehkki spetsialistide hinnangul on piraattoonerite võidutsemisaeg möödas, võib praegugi põrandaalusest poest kohvipakkide kõrvalt leida küll tootja värvide ja logoga, kuid üksiku tähe kujus erineva tooneri, mida originaaliga segada või vaheldumisi kasutada ei saa.

Teadlikul kliendil jääb endal üle otsustada, kas on parem teisipäeval kokku hoida 150--200 krooni või kulutada reedel 4000 krooni hoolduse peale.

Hoolikagi kliendi paljundusmasin tahab regulaarset hooldust, eriti see, mis suurendab-vähendab ja milles palju peegleid. Masina ülaosas, kinnitussõlme kohal tekivad tõusvad õhuvoolud ja peeglid kattuvad tolmuga.

Väljatuleval paberil pole siis must kiri valgel taustal, vaid must kiri hallil. Peeglite puhastamist ei soovita spetsialistid ise ette võtta, sest juhul kui näiteks abrasiivne tolmutera jääb lapi vahele, on tulemuseks kriimustatud peeglid.

Küll aga võib spetsialistide sõnul ise puhastada originaaliklaasi. ASi Koopiakeskus direktor Andres Kõrge sõnul suuri probleeme klaasidega viimasel ajal ei ole. Vanasti oli paberi äär sageli kaetud kehva liimikihiga, mis klaasi rikkus.

Nüüdsed liimid klaasi otseselt ei kahjusta, kuid võivad jätta jälje, mis hakkab mustust koguma.

Küllalt kalli klaasi puhastamiseks soovitab Kõrge kasutada arvutikuvari jaoks mõeldud puhastusvahendit. «Peab jälgima, et aine ei oleks keemiliselt aktiivne ega rikuks kõrval olevaid plastmassosi,» jagab Kõrge õpetussõnu. «Ei ole ükskõik, mida masinal katsetada.»

Hooldusmeistri regulaarsed visiidid aitavad ära hoida masina laviinitaolise rikkumise, sest üks vigane detail hakkab paratamatult rikkuma teisi.

Nii on näiteks ühes levinud Canonis kinnitussõlmes vildist rull, mille ülesanne on puhastada kujutist paberile sulatavat kinnitusrulli. Kui vildist rull on kulunud ega täida oma ülesannet, siis värvaine söestub kinnitusrullile ning abrasiivne tooner kulutab ülemise kinnitusrulli pealt kihi.

Välja tuleb selle tagajärjel vahetada nii puhastusrull kui ka ülemine kinnitusrull, mis põhjustab masinaomanikule korraga suuremaid kulutusi.

Erinevate firmade masinatel on oma nüansid -- kust mis lahti käib jne. Kui seda ei tea, võib tekitada mehaanilisi vigastusi.

Suurematel Selexi, Olivetti, Canoni paljundusmasinatel tuleb näiteks trumli kättesaamiseks teada hooldusprogrammi. Paneelil olevate klahvidega on võimalik kinnitussõlm trumlist eemale liigutada.

Üldjuhul seda aga ei teata ning trumlit masinast välja kiskudes trummel lõhutakse. «On juhtumeid, kus spetsialistid avastavad, et trummel on jõuga lõhutud,» kinnitab Kõrge.

Konica ja Sharpi müügi ja hooldusega tegeleva firma Remall direktori Rein Lauri sõnul saavad ühe või teise firma ametlikud esindajad lisaks suuremale teadmistepagasile odavamalt kätte varuosi, mistõttu mõju kliendi rahakotile on märgatav.

Ehkki Lauri väitel on paljundusmasisnate hooldusel põhilised tööriistad piiritusepudel, atsetoon, optikamääre ja ahjulaagrite määre, hoiatab temagi selle eest, et keegi ei kipuks maailma avastama ja uurima, mida põnevat paljundusmasina sees leida on.

Kõrge sõnul on mujal maailmas levinud, et paljundusmasin ostetakse pikemaajalise -- näiteks viieaastase -- garantiihooldusega. Sel juhul saab masin pärast ostmist regulaarset hooldust 1--2 korda kuus.

Hooldaja poolt on värvaine, soovi korral ka paber. Kõik vajalik vahetatakse tasuta. Klient maksab vaid regulaarset hooldustasu, mis sõltub tehtavate koopiate hulgast. Nii võib klient tasapisi kinni maksta näiteks valgustundliku trumli vahetuse, mis korraga oleks suurem väljaminek. Eestis aga on spetsialistide sõnul masin ikka veel kõige pealt kombeks käest ära lasta ja alles siis abi järele vaadata.

Jaga lugu:
Hetkel kuum