8. september 1996
Jaga lugu:

Kuidas on kõige parem kontrollida äripartneri tausta?

- Kontrollimine käib nii isiklike tutvuste kui ka muude nippidega. Meil on pikaajalised partnerid, kelle tausta me, ausalt öeldes, ei pea enam kontrollima ja uusi me eriti juurde ei võta. Eks Eesti Vabariigis on nähtud igasuguseid seltsimehi, ka moe alal. Mõned suured daamid osakasid tervet Eesti rahvast petta.

Kui hakata äripartnerit otsima, siis ei tohi minu arvates ahneks minna. Iga asjaga, mis läigib, ei või kohe kaasa joosta. Parem natuke aega viita ja võib-olla tõesti tausta uurida. See on väga individuaalne -- mõnel firmal on nimi nii hea, et polegi vaja kontrollida.

Välispartnereid on meil vähe ja selle koha pealt olemegi kõige rohkem petta saanud. Need, kes siiapoole tulevad, tahavad saada asju kas ilma rahata või eriti soodsalt. Ma ei ütleks aga, et meie töö oleks kehvem kui mujal maailmas, vahel pigem isegi parem.

Teatud vanuses ei taha enam nii palju riskida, noored mehed riskivad kindlasti tunduvalt rohkem.

- See on tunnetuslik asi. Alguses peab tutvuma firmaga -- vaatama üle, mis ta on, kui kaua ta on tegutsenud, milline on taust, meeskond, investeeringud jne.

Ma käin kohal -- siis näen, milline on kontor, meeskond ja kuidas töö tegelikult toimub.

Kuna ma olen ise aianduses pikka aega tegutsenud, siis osakan sellealaseid küsimusi esitada. Taustauuringuid pole seni olnud vaja teha -- ma arvan, et see maksab üsna palju. Teiseks ei pruugi see kõike näidata.

Aiandus on küllaltki traditsiooniline tegevus, see on pikaajaline investeering. Ka firmad on pikaajalised -- kogemused lähevad isalt pojale ja inimesed ei vahetu nii kiiresti. Üksteist tuntakse, kõige parem informatsioon tuleb oma eriala inimestelt. Petturid kukuvad väga kiiresti välja. Kui keegi tuleb väga äkki, siis peab hoolega vaatama.

Kontakte otsime messidelt, loen Soome, Rootsi ja Hollandi aiandusajakirju. Kui midagi huvitavat leian, siis võib aiandid läbi sõita.

- Kõigepealt peaks äripartneri käest küsima, kes on tema kliendid ja siis uurima nende käest, mis nad sellest firmast arvavad. Teiseks on olemas teatud allikad, kust saab informatsiooni firma finantsseisu ja maksevõimelisuse kohta -- näiteks kaubandus-tööstuskoja kaudu.

Probleeme tekib harilikult nende partneritega, kes äri käigus ära vajuvad. Kui müük läheb hästi, siis unustad ära, et partneri olukorda peaks pidevalt jälgima. Tuleb kasvõi ajakirjandust lugeda -- mis seal kirjutatakse. Sealt saab reeglina üldisi trende ja signaale. Kõik asjad on vaja talletada mällu -- kas ei lähe firmal müük hästi või ei maksa ta töölistele palka -- see on Venemaa tehaste puhul oluline.

Indias alustasime 3 aastat tagasi automessi külastamisest. Seal on parneri leidmine väga raske.

On täiesti kaks ise asja, kas paned raha ühte kappi ja alustad ühist ettevõtmist või müüd kellelegi mingit kaupa. Esimesel juhul peab partnerit hoolikamalt valima.

Jaga lugu:
Hetkel kuum