Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EL kiirendab kaubavedu raudteel
Ministrid andsid Euroopa komisjoni (EK) transpordivolinikule Neil Kinnockile volitused luua selleks omaette töörühm, kes töötab välja konkreetse plaani.
31. juulil avaldas Neil Kinnock EK valge raamatu raudtee arengusuundadest. Seal soovitatud nn freeway on otsene katse suurendada raudteel kaubaveo osatähtsust ja kiirendada kaupade liikumist.
«Selle projekti elluviimine vajab üksnes poliitilist tahet ja liikmesriikide koostööd,» kinnitas Kinnock. «Selle loomiseks ei ole vaja uusi seadusi ega uut infrastruktuuri. Probleem on eelkõige juhtimises ja hindades.»
Kinnocki idee on väga lihtne: kaubavedu peab toimuma kiiresti, lihtsalt ja turvaliselt rongiga.
Selleks antakse neis koridorides kaubavedudele eelistus reisiliikluse ees ja kehtestatakse ühtne maksusüsteem, mis võimaldab kauba lähetajal osta ühtse pileti, kui kaup läbib mitut riiki. Ning piiri ületamisel on kavas tunduvalt lihtsustada tehnilist ja tollikontrolli.
Nagu ütles Briti transpordiminister John Watts, julgustaks uus süsteem kaupu Euroopa Liidus rohkem rongiga vedama. Kaubavedu raudteel on ELis 25 aasta jooksul pidevalt vähenenud ning selle osakaal kaubavedudest on ainult 16%.
Kauba saatjad on loobunud raudtee teenustest, kuna nad peavad seda aeglaseks ja ebaefektiivseks. Kaupade liikumise keskmine kiirus ELis on 15 kilomeetrit tunnis, selle üks põhjus on asjaolu, et tuleb reisirongidele teed anda. Aeglus on tingitud ka piiriületuse kohmakusest ja signalisatsioonisüsteemide erinevusest.
Kinnocki algatuse eesmärk oligi eelkõige suurendada raudteetranspordi konkurentsivõimet ja vähendada raudteefirmade võlgu.
Nüüd on Euroopa komisjonil kümme päeva aega, et ministrite soovituse täitmiseks luua töögrupp. Neil Kinnock loodab, et kaubakoridoride loomise otsus langetatakse transpordiministrite järgmisel kohtumisel detsembris.
Ehkki transpordiministrid olid nõus, et raudteel tuleb kaubavedu suurendada, ei pooldanud osa neist Kinnocki plaani. Saksamaa pidas reformitempot liiga kiireks ja hoiatas selle võimalike tagajärgede eest. Kõhklevad olid ka Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia, Belgia ja Portugal.
Transpordiministrid andsid Neil Kinnockile ka mandaadi läbirääkimisteks Eesti, Läti, Leedu, Poola, Tshehhi, Ungari, Rumeenia, Bulgaaria, Slovakkia ja Sloveeniaga, et luua nendega ühine lennundusleping. FT-DI