Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Infrastruktuuri ettevõtetele mängureeglid

    Kasvav majandus nõuab alati täiendavaid investeeringuid infrastruktuuri korrashoiuks ja arendamiseks. Eesti tingimustes on majanduse arengu tagamise soodsaima teena selgelt nähtud erastamist. Infrastruktuuri ettevõtete erastamine toob kaasa palju kompleksseid probleeme, mis ei ole omased teistele sektoritele.
    Infrastruktuuri ettevõtted on tavaliselt suured ja kapitalimahukad, nendest oleneb suures osas kogu majanduse funktsioneerimine ja seetõttu võetakse neid kui strateegilisi süsteeme. Samas moodustavad nad osaliselt loomulikke monopole, kus konkurentsi tekitamine on raske ja kus siiani on kasutatud kontrollitud hindu, mis kajastub ka ettevõtete rahalises tegevuses (sageli negatiivses).
    Kuigi igal riiklikul infrastruktuuri sektoril on oma nõrgad kohad, on tegu tihti väga sarnaste probleemidega, peamiselt ebaefektiivse opereerimisega. See väljendub eelkõige suurtes kadudes toodete distributsioonil või edasijuhtimisel, samuti tööjõu ebaefektiivses kasutamises.
    Näiteks tuli privatiseerimise ja restruktureerimise käigus välja, et 80% Argentiina sadamatöölistest ja kaks kolmandikku Tansaania raudteelastest olid üleliigsed. Argentiina raudteelaste palgad ületasid kogu raudteeteenustest saadud tulud. Probleeme tekitavad ka infrastruktuuri objektide ebapiisav remont ja korrashoid (mille tõttu hilisemad investeeringud lähevad tihti palju rohkem maksma kui varasem korrapärane remont), kasutajate vajadustele ja keskkonnaohutusele mittevastavus jne.
    Infrastruktuuriobjekte pole võimalik edukalt erastada ilma vastava seadustiku väljatöötamise ja reguleerimisvõrguta. Nende seaduste tugevus/nõrkus on kindlasti üks oluline erastamispakkumiste hinnakujundaja. Eestis on välja töötamata veel paljud vajalikud seadused, nagu monopole reguleeriv seadus, telekommunikatsioone reguleeriv seadus, raudteeseadus, sadamaseadus ja energiaseadus.
    Need seadused peaksid:
    - garanteerima teenuste kättesaadavuse ja kvaliteedi ehk klientide huvide kaitse;
    - garanteerima rahvuslike huvide säilimise seal, kus vajalik (samuti määratlema, milliseks jääb, kui jääb, edaspidi riigi roll);
    - organiseerima hinnasüsteemi monopoolsetele ettevõtetele (tähtis määratleda, kui kiiresti on võimalik lasta vastava toote või teenuse hinnal tõusta, et jõuda ettevõtte normaalse funktsioneerimiseni);
    - kehtestama normid ohutuse, keskkonnasaaste jmt osas;
    - arvestama Euroopa direktiive.
    Seaduste olemasolu enne erastamisläbirääkimiste algust paneb erastamisest huvitatud osapooled võrdsesse seisu ja hoiab ära mitmed vääritimõistmised, samas minimaliseerub sellega ka korruptsioonivõimalus.
    Panebki mõnevõrra imestama, et eriti palju pole räägitud, millisesse seisu on jõudnud nende seaduste ettevalmistamine, kes sellega konkreetselt tegelevad jne.
    Arvestades Eesti geograafilist asendit ja selle seost infrastruktuurisüsteemiga, on teiseks oluliseks probleemiks senine ebaefektiivne tollisüsteem ja töö piiripunktides.
    Eesti transiidikomisjoni strateegilise planeerimise töögrupi uuringust (1996. a juuli) selgub, et üle poolte küsitletud ekspedeerimisfirmade ei olnud rahul piirivalve ja tolli tööga, kusjuures 28% firmadest nimetas ametnike korruptsiooni.
    Näiteks Indoneesias prooviti mõned aastad tagasi korrumpeerunud tolli efektiivsemaks muuta, andes tolli opereerimise ühele Shveitsi firmale. Tulemuseks oli tollimaksude laekumise kolmekordistumine.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.