Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Venemaa autotööstus kollapsi äärel
Seni on Vene ametivõimud ülikõrgete imporditollidega väliskonkurentsi vältinud. Tõenäoliselt ei püsi selline olukord kuigi kaua, kui arvestada Venemaa autotöös-tuse rahalisi raskusi ning tootmisnäitajaid, mis mõne aastaga on langenud enam kui poole võrra. Mõnes tehases on tootmine peatunud.
Kõrgetest hindadest hoolimata ostavad venelased parema meelega välismaiseid autosid. Kvaliteedi osas võib vana Volvo ostmine 6000 dollariga olla tulusam äri kui 7000 dollariga omandatud tuliuus Lada.
Välismaise autotööstuse investeeringud on seni jäänud tagasihoidlikuks.
Volvo ei ole veel otsustanud, General Motors ja Ford üritavad rajada ühisettevõtteid Tatarstanis ja Valgevenes. Venemaa tahab ülisuuri investeeringuid ning nii lükkas riigi suurim autotootja AvtoVaz ajakirja Forbes teatel tagasi GMi ja Korea Daewoo ettepaneku toota AutoVAZi tehases 50 000 sõidukit.
Selle asemel tahtis AvtoVAZ rajada uue tehase, mille toodang oleks ulatunud 300 000 sõidukini aastas.
Daewoo alustas hiljuti tootmist Usbekistanis ning kavatseb minna ka Poola ja Rumeeniasse, mida Venemaa kritiseerib kui tungimist riigi koduturule.
Kõige halvemini Vene autotootjatest läheb Moskvitshe tootnud AZLK-l ning veoautosid valmistaval ZILil.
AZLK on tootmise lõpetanud ning kuulutatud pankrotistunuks, samas kui ZILi ostis ära Moskva linn.
ZIL, mida tuntakse kõige paremini kui varasemat Vene valitsuse mustade limusiinide tootjat, valmistas veel viis aastat tagasi 190 000 veoautot aastas. Möödunud aastaks oli toodang langenud 8000 autoni.
Paremini läheb Avto VAZil, GAZil ja UAZil, kus viimastel aastatel on toodang mõnevõrra suurenenud, ehkki jääb alla omaaegsetele tipptasemetele.
AvtoVAZil on aga suuri probleeme maksuametiga ning firma on maa suurimate maksuvõlglaste nimekirja tipus.
Ettevõtte võlad ulatuvad 23,4 miljardi Eesti kroonini ning firma töötab teist aastat järjest kahjumiga.
AvtoVAZi tehas valmis Togliattis Fiati abiga 1960ndatel aastatel. GAZ ehitati Nizhni Novgorodi Henry Fordi abiga 1930ndatel aastatel.
GAZ on turumajanduslike ümberkorraldustega kõige edukamalt kaasa läinud ning alustanud uue veoauto Gazell tootmist, mis sobib hästi Venemaa vastsele väikeettevõtjate klassile.
Mullu müüdi 60 000 Gazelli ning ettevõte teenis 3,6 miljardit krooni kasumit.
Ka GAZil tuleb tootmist tõhustada. Firma töötajate arv on kõrvutatav Chrysleri omaga, kuid toodetakse vaid 215 000 autot kõrvutatuna Ameerika tootja 1,8 miljoniga.
Uljanovskis asuv UAZ on kolmas Vene autotootja, millel läheb vähem halvemini. UAZ toodab dzhiipe, veoautosid ja minibusse, mis olevat vastupidavuselt Venemaa ühed parimad.
Vabaturu tingimustes ei suudaks Venemaa autotootjatest ükski püsima jääda. DI