Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maksekaart loob probleeme

    Selline olukord tuleb tihti ette ühes Tallinna prestiizhseimas ostukohas, Tallinna kaubamajas, kinnitab anonüümseks jääda sooviv kaubamaja müüja.
    Kaubamaja finantsdirektor Urmo Vallner väidab aga vastupidist: «Ma ei usu, et müüjal oleks võimalik kaarti kopeerida, sest makseterminaalid asuvad ju ikkagi inimeste silme all.»
    Vallneri sõnul on jutud kaartide kopeerimisest üle pingutatud. «Ma ei kujuta endale küll kuidagi ette, et restoranis tuleks kelner minu juurde kaasaskantava makseterminaaliga,» lausub ta. «Ikka võetakse kaart ja minnakse sellega teise ruumi terminaali juurde, nii on see igal pool maailmas, mitte sugugi ainult meil.»
    Vallnerile meenub hoopis üks suurem petmisjuhtum kaubamajas -- klient oli kopeerinud oma kaardile võõra magnetriba.
    Ka kaubamaja müüja väidab, et neil esineb petmiskatsed päris palju. «Ikka üritavad inimesed maksta leitud või varastatud kaardiga ja kui kaardi omanik pole selleks ajaks kaarti kinni pannud, läheb see ka korda,» jutustab müüja. «Inimese dokumente kontrollitakse ju alates 500kroonisest ostust.»
    Kaubamajas on 80 kassat, neist kolmandikus ka kaarditerminaal. Terminaalide vähesust põhjendab Vallner nende kalli hinnaga. Üks kaarditerminaal maksab ligi 15 000 krooni.
    Stockmanni peadirektor Juha Oksaneni väitel pole neil suuremaid probleeme maksekaardiga maksmisel esinenud. «Vahel on küll juhtunud, et kaart on halva kvaliteediga ja terminaal ei loe sealt informatsiooni hästi välja,» räägib Oksanen.
    Stockmannis on kõikides kassades kaarditerminaalid, nii et müüjal pole mingit võimalust kaardi magnetriba kuskil nurga taga kopeerida, väidab Oksanen.
    Praegu korraldab Stockmann uurimust, mis peaks selgitama, milliste maksekaartide kõige rohkem probleeme ette tuleb.
    Stockmanni enda arvestuste kohaselt tasub kümnendik klientidest ostude eest maksekaardiga. Võrdluseks toob Oksanen Soome, kus maksekaarti kasutavad pooled ostjatest.
    Rahvusvaheliste maksekaartide keskuse Impass Eesti ASi tehniline direktor Urmet Jänes märgib, et Tallinnas on teatud kohad, kus rohkem petetakse või püütakse petta.
    Konkreetseid kohanimesid ta avalikustada siiski ei soovi. «Lõviosa pettustest toimub välismaalaste kaartidega, sest nende omanikud on ju kusagil kaugel,» lisab Jänes.
    Ta ei pea võimalikuks, et näiteks restoranis saaks kaardiga arveldamine toimuda kliendi silme all. «Paratamatult seisab kaarditerminaal kuskil kõrvalises kohas, sest ta peab olema ühendatud telefoniliiniga,» seletab ta. «Hea petis ei peagi kopeerimiseks kusagile nurga taha minema, ta võib seda teha osava liigutusega ka kliendi juuresolekul.»
    Maksekaardiga petmisi võib võrrelda raha võltsimisega. «Kuigi pidevalt täiendatakse kupüüride turvasüsteeme, võltsitakse raha ikkagi,» nendib Jänes «Analoogselt mõeldakse ka plastikrahaga petmisel pidevalt uusi süsteeme välja.»
    Müüjapoolsete võimalike pettuste vältimiseks on Pankade Kaardikeskuse AS astunud omapoolseid samme.
    Kaardikeskuse tegevdirektori Margus Auna väitel on kõikidele kaardiarveldusi tegevatele firmadele esitatud nõue, et kaarditerminaalid peavad asuma kliendi silme all, mitte kuskil eemal või teises ruumis.
    Vastupidiselt Jänesele ei pea Aun võimalikuks kaardi kopeerimist selle omaniku juuresolekul. «Sellist seadet, mis võimaldaks kaarti terminaalist läbi tõmmates ka kopeerida, pole olemas,» on Aun kindel.
    Tallinnas asuva Eks-kaubamaja arvutispetsialisti Indrek Järve sõnul on probleemid maksekaartidega igapäevased. Arusaamatuste põhjuseks peab Järv eelkõige Eesti kaardisüsteemi noorust ja inimeste väheseid kogemusi selle kasutamisel.
    «Kõige tavalisem on, et päringud kaovad kuhugi ära või ei jõua õigeks ajaks pärale,» jutustab Järv. «Mina pean siin süüdlaseks kaardikeskust, kes seisab meie ja panga vahel.»
    Margus Auna väitel ei saa süüdistada kaardikeskust info halva liikumise pärast, sest kaarditerminaal on tavaliselt ühendatud telefonivõrku ja seega liigub kogu info mööda telefoniliine. «Teades nende kehva kvaliteeti pole ju mingi ime, et info vahel küllalt kiiresti ei liigu ja midagi kaotsi läheb,» põhjendab ta.
    Margus Auna sõnul saab maksekaarti võltsida kahte moodi. «On võimalik võltsida terve kaart, mis sarnaneb väliselt originaalile, kuid kvaliteedilt on vilets,» räägib Aun. «Selliseid kaarte toodetakse Hiinas ja Tais ning meil nad eriti levinud ei ole.»
    Teine variant on, et võltsitakse kaardi magnetriba. Pettur kopeerib magnetribale mõne teise kaardi numbri. «See viis on rohkem levinud ja eriti lihtne on seda teha inimesel, kes iga päev pangakaartidega kokku puutub,» märgib Aun.
    Viimase võimaluse kasuks otsustas ka üks Maksimarketi kassiir, kes sel sügisel kahe kuu jooksul kauplusele 50 000 krooni kahju tekitas. Väidetavalt olid kassiiril ka kaasosalised ehk «kliendid».
    Kassiir ise petmisest otsest materiaalset kasu ei saanud, ostetud kaubast sai ta endale vaid toiduained. Tüdruk põhjedas oma tegusid viletsa palgaga, väites, et Maksimarketis püüavad teisedki töötajad kaupa «vasakule» panna.
    Kassiir on küll töölt vallandatud ja tema kohta kriminaalasi algatatud, kuid tüdruku kaasosaliste-sõprade jälgi kriminaalpolitsei alles ajab.
    Alates 1994. aasta lõpust on politseil teada ligi tuhat petmisjuhtu. Petmised siiski vähenevad pidevalt ja praegu avastatakse igal kuul paar-kolm juhtumit.
    Kaupmeeste liidu tegevdirektor Juhan Pihlap näeb lahendusena müüjate koolitust ja ka töötingimuste parandamist. «Müüjat saab koolitada nii, et ta suudaks vargust ennetada,» lausub Pihlap. «Saksa psühholoogid on teinud kindlaks, et petturi ilme ja käitumine erinevad selgesti ausa ostja omadest.»
    Kaupmehed on aru saanud, et plastikraha pole sugugi nii kindel maksevõimalus, nagu esmapilgul tundub.
    Paljudes kauplustes on müüjal keelatud sisestada kaardi numbrit ja autoriseerimise koodi poe või osakonna juhataja juuresolekul, samuti on keelatud kliendi kaardiga minna teise ruumi või teise kassa juurde.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.