Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maksekaart loob probleeme

    Selline olukord tuleb tihti ette ühes Tallinna prestiizhseimas ostukohas, Tallinna kaubamajas, kinnitab anonüümseks jääda sooviv kaubamaja müüja.
    Kaubamaja finantsdirektor Urmo Vallner väidab aga vastupidist: «Ma ei usu, et müüjal oleks võimalik kaarti kopeerida, sest makseterminaalid asuvad ju ikkagi inimeste silme all.»
    Vallneri sõnul on jutud kaartide kopeerimisest üle pingutatud. «Ma ei kujuta endale küll kuidagi ette, et restoranis tuleks kelner minu juurde kaasaskantava makseterminaaliga,» lausub ta. «Ikka võetakse kaart ja minnakse sellega teise ruumi terminaali juurde, nii on see igal pool maailmas, mitte sugugi ainult meil.»
    Vallnerile meenub hoopis üks suurem petmisjuhtum kaubamajas -- klient oli kopeerinud oma kaardile võõra magnetriba.
    Ka kaubamaja müüja väidab, et neil esineb petmiskatsed päris palju. «Ikka üritavad inimesed maksta leitud või varastatud kaardiga ja kui kaardi omanik pole selleks ajaks kaarti kinni pannud, läheb see ka korda,» jutustab müüja. «Inimese dokumente kontrollitakse ju alates 500kroonisest ostust.»
    Kaubamajas on 80 kassat, neist kolmandikus ka kaarditerminaal. Terminaalide vähesust põhjendab Vallner nende kalli hinnaga. Üks kaarditerminaal maksab ligi 15 000 krooni.
    Stockmanni peadirektor Juha Oksaneni väitel pole neil suuremaid probleeme maksekaardiga maksmisel esinenud. «Vahel on küll juhtunud, et kaart on halva kvaliteediga ja terminaal ei loe sealt informatsiooni hästi välja,» räägib Oksanen.
    Stockmannis on kõikides kassades kaarditerminaalid, nii et müüjal pole mingit võimalust kaardi magnetriba kuskil nurga taga kopeerida, väidab Oksanen.
    Praegu korraldab Stockmann uurimust, mis peaks selgitama, milliste maksekaartide kõige rohkem probleeme ette tuleb.
    Stockmanni enda arvestuste kohaselt tasub kümnendik klientidest ostude eest maksekaardiga. Võrdluseks toob Oksanen Soome, kus maksekaarti kasutavad pooled ostjatest.
    Rahvusvaheliste maksekaartide keskuse Impass Eesti ASi tehniline direktor Urmet Jänes märgib, et Tallinnas on teatud kohad, kus rohkem petetakse või püütakse petta.
    Konkreetseid kohanimesid ta avalikustada siiski ei soovi. «Lõviosa pettustest toimub välismaalaste kaartidega, sest nende omanikud on ju kusagil kaugel,» lisab Jänes.
    Ta ei pea võimalikuks, et näiteks restoranis saaks kaardiga arveldamine toimuda kliendi silme all. «Paratamatult seisab kaarditerminaal kuskil kõrvalises kohas, sest ta peab olema ühendatud telefoniliiniga,» seletab ta. «Hea petis ei peagi kopeerimiseks kusagile nurga taha minema, ta võib seda teha osava liigutusega ka kliendi juuresolekul.»
    Maksekaardiga petmisi võib võrrelda raha võltsimisega. «Kuigi pidevalt täiendatakse kupüüride turvasüsteeme, võltsitakse raha ikkagi,» nendib Jänes «Analoogselt mõeldakse ka plastikrahaga petmisel pidevalt uusi süsteeme välja.»
    Müüjapoolsete võimalike pettuste vältimiseks on Pankade Kaardikeskuse AS astunud omapoolseid samme.
    Kaardikeskuse tegevdirektori Margus Auna väitel on kõikidele kaardiarveldusi tegevatele firmadele esitatud nõue, et kaarditerminaalid peavad asuma kliendi silme all, mitte kuskil eemal või teises ruumis.
    Vastupidiselt Jänesele ei pea Aun võimalikuks kaardi kopeerimist selle omaniku juuresolekul. «Sellist seadet, mis võimaldaks kaarti terminaalist läbi tõmmates ka kopeerida, pole olemas,» on Aun kindel.
    Tallinnas asuva Eks-kaubamaja arvutispetsialisti Indrek Järve sõnul on probleemid maksekaartidega igapäevased. Arusaamatuste põhjuseks peab Järv eelkõige Eesti kaardisüsteemi noorust ja inimeste väheseid kogemusi selle kasutamisel.
    «Kõige tavalisem on, et päringud kaovad kuhugi ära või ei jõua õigeks ajaks pärale,» jutustab Järv. «Mina pean siin süüdlaseks kaardikeskust, kes seisab meie ja panga vahel.»
    Margus Auna väitel ei saa süüdistada kaardikeskust info halva liikumise pärast, sest kaarditerminaal on tavaliselt ühendatud telefonivõrku ja seega liigub kogu info mööda telefoniliine. «Teades nende kehva kvaliteeti pole ju mingi ime, et info vahel küllalt kiiresti ei liigu ja midagi kaotsi läheb,» põhjendab ta.
    Margus Auna sõnul saab maksekaarti võltsida kahte moodi. «On võimalik võltsida terve kaart, mis sarnaneb väliselt originaalile, kuid kvaliteedilt on vilets,» räägib Aun. «Selliseid kaarte toodetakse Hiinas ja Tais ning meil nad eriti levinud ei ole.»
    Teine variant on, et võltsitakse kaardi magnetriba. Pettur kopeerib magnetribale mõne teise kaardi numbri. «See viis on rohkem levinud ja eriti lihtne on seda teha inimesel, kes iga päev pangakaartidega kokku puutub,» märgib Aun.
    Viimase võimaluse kasuks otsustas ka üks Maksimarketi kassiir, kes sel sügisel kahe kuu jooksul kauplusele 50 000 krooni kahju tekitas. Väidetavalt olid kassiiril ka kaasosalised ehk «kliendid».
    Kassiir ise petmisest otsest materiaalset kasu ei saanud, ostetud kaubast sai ta endale vaid toiduained. Tüdruk põhjedas oma tegusid viletsa palgaga, väites, et Maksimarketis püüavad teisedki töötajad kaupa «vasakule» panna.
    Kassiir on küll töölt vallandatud ja tema kohta kriminaalasi algatatud, kuid tüdruku kaasosaliste-sõprade jälgi kriminaalpolitsei alles ajab.
    Alates 1994. aasta lõpust on politseil teada ligi tuhat petmisjuhtu. Petmised siiski vähenevad pidevalt ja praegu avastatakse igal kuul paar-kolm juhtumit.
    Kaupmeeste liidu tegevdirektor Juhan Pihlap näeb lahendusena müüjate koolitust ja ka töötingimuste parandamist. «Müüjat saab koolitada nii, et ta suudaks vargust ennetada,» lausub Pihlap. «Saksa psühholoogid on teinud kindlaks, et petturi ilme ja käitumine erinevad selgesti ausa ostja omadest.»
    Kaupmehed on aru saanud, et plastikraha pole sugugi nii kindel maksevõimalus, nagu esmapilgul tundub.
    Paljudes kauplustes on müüjal keelatud sisestada kaardi numbrit ja autoriseerimise koodi poe või osakonna juhataja juuresolekul, samuti on keelatud kliendi kaardiga minna teise ruumi või teise kassa juurde.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Raadiohommikus: meie mees Kiievis ja inflatsiooni kasvupind
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Eesti 200 juht: Kaja Kallasel on riigi pikaajalised kulud käest läinud
Pärast märtsivalimisi saab järgmine valitsus Kaja Kallaselt ja Reformierakonnalt pärandiks eelarve, kus suurtele seadustesse sisse kirjutatud kulutustele ei ole reaalset katet. Vastutustundlikust valitsemisest on ka Reformierakonna juhtimisel alles jäänud vaid mälestus, kirjutab Eesti 200 esimees Kristina Kallas.
Pärast märtsivalimisi saab järgmine valitsus Kaja Kallaselt ja Reformierakonnalt pärandiks eelarve, kus suurtele seadustesse sisse kirjutatud kulutustele ei ole reaalset katet. Vastutustundlikust valitsemisest on ka Reformierakonna juhtimisel alles jäänud vaid mälestus, kirjutab Eesti 200 esimees Kristina Kallas.
Fortum saab Uniperi tõttu 6 miljardit kahjumit
Saksamaa valitsus ja Soome firma Fortum sõlmisid septembris lepingu, mille kohaselt ostab Saksamaa Uniperi ära 0,5 miljardi euroga.
Saksamaa valitsus ja Soome firma Fortum sõlmisid septembris lepingu, mille kohaselt ostab Saksamaa Uniperi ära 0,5 miljardi euroga.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Pevkur esitab välisluure juhiks Kaupo Rosina
Kaitseminister Hanno Pevkur otsustas välisluureameti uue juhi kandidaadiks esitada Kaupo Rosina.
Kaitseminister Hanno Pevkur otsustas välisluureameti uue juhi kandidaadiks esitada Kaupo Rosina.
Raadiohommikus: meie mees Kiievis ja inflatsiooni kasvupind
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis pakume kuulajatele intervjuusid julgeoleku, inflatsiooni ja kaubanduse teemadel.
Päikesepaneelide paigaldamine katusele
Eestis on üha enam hakatud paigaldama päikesepaneele ja ehitama terveid päikseelektrijaamu. Rohepööre, pandeemialainete ajal alanud ja geopoliitilise olukorra tõttu üha kallinevad elektrihinnad on muutnud päikesepaneelid üha populaarsemaks.
Eestis on üha enam hakatud paigaldama päikesepaneele ja ehitama terveid päikseelektrijaamu. Rohepööre, pandeemialainete ajal alanud ja geopoliitilise olukorra tõttu üha kallinevad elektrihinnad on muutnud päikesepaneelid üha populaarsemaks.

Olulisemad lood

Euroopa Liit leppis kokku nafta hinna ülempiiris ja uutes sanktsioonides
Euroopa Liidu liikmesriigid leppisid kokku, et kehtestavad Vene naftale hinnalae, ikka püüdlusest vähendada Kremli tulusid. Hinnalagi on osa kaheksandast Moskva-vastaste sanktsioonide paketist.
Euroopa Liidu liikmesriigid leppisid kokku, et kehtestavad Vene naftale hinnalae, ikka püüdlusest vähendada Kremli tulusid. Hinnalagi on osa kaheksandast Moskva-vastaste sanktsioonide paketist.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.