Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leiutaja pole enam au sees

    74aastane Leonid Teder meenutab 70ndate algusaastaid, mil ta kohaliku tööstuse instituudi peainsenerina pakkus oma esimesi patenteeritud leiutisi autode turvavööde alal Tallinna ettevõtetele. Esimene partii turvavöösid valmis Vasaras, kus aga erilist entusiasmi nende vastu üles ei näidatud.
    Järgmisena langes valik Normale, kus ohutusrihmad kohe tootmisse võeti. Sisuliselt pani see aluse uue ettevõtte loomisele. Tänases Normas annavad turvavööd ligi 90 protsenti firma käibest ja kasumist. Enam kui 50st Leonid Tederi leiutisest on Normas tootmisse juurutatud üle 20, kümmekond leiutist ootab omanike otsust eraldada raha tehnoloogia ja tootmise kaasajastamiseks.
    Teder tõdeb, et leiutaja ja tema tegevus pole praegu Eestis au sees. Sovjetiaegsest leiutajate ja ratsionaliseerijate ühingust pole midagi järel. Eesti leiutajate liidu nime all käib kuuendat aastat koos kümmekond leiutusentusiasti, kuid seda võib pigem pidada klubiliseks tegevuseks. Sügisel loodetakse küll end ka ametlikult registreerida, kuid see iseenesest midagi ei muuda.
    Leiutise autoril puudub sisuliselt võimalus oma leiutist ise patenteerida. Eksporti silmas pidades polegi seda Tederi meelest mõtet Eestis teha, küll aga tasub seda teha Venemaal, Saksamaal jm. Patendi kaitse aeg kestab 20 aastat ning selleks on vaja hakatuseks iga riigi kohta 5000 USA dollarit, millele lisandub iga-aastane maks 100 dollarit. Finantspõhjustel on ka kõik Tederi leiutised registreeritud Norma nimele.
    Eestis on siiani lahendamata leiutaja autoritasu probleemid juhul, kui leiutise autor pole ise enda tööandja.
    Ülalmainitud klubi on koostanud teenistuslike leiutiste seaduse eelnõu ning selle vastuvõtmise vajadust kinnitanud mitmele valitsusele, kuid mingit vastukaja pole sellele järgnenud. Kehtiv patendiseadus küll fikseerib, et autoril on õigus saada õiglast tulu leiutisest saadava tulu arvel, kuid seda õigust sisuliselt eiratakse.
    Leonid Tederi sõnul toimus autode turvavööde alal revolutsiooniline murrang 80ndate keskpaiku, mil asuti valmistama eelpingutiga ohutusrihmu. Ka Normas alustati tollal sellelaadseid katsetusi, kuid Nõukogude Liidus valitsenud «kõrgendatud valvsustunne» tegi sellele lõpu, sest eelpingutid seonduvad väikelaenguga, mis seadme tööle rakendab.
    Selle tagajärjel on Normaga pea üheaegselt alustanud rootslaste Autoliv ja sakslaste Repa kaugele ette jõudnud, andes ligi 50 protsenti Euroopa turvavööde kogutoodangust.
    Areng on toimunud just tänu sellele, et pidevalt rakendatakse ellu uusi lahendusi. Näiteks Repas töötava Arthur Föhni nimele on registreeritud ligi 1000 patenti ning ta on arvatud ka ettevõtte juhatusse. Leonid Tederi sõnul võib juba üks üliteravmeelne lahendus kaasa tuua järsu tehnoloogilise pöörde ja ettevõtte kiire majandusliku tõusu.
    Norma turvavöösid eksporditakse põhiliselt Venemaale, kus pole veel omaks võetud Ameerika ja Euroopa nõudeid ohutusrihmadele. Ent sealgi on juba langetatud põhimõtteline otsus minna üle eelpingutiga rihmadele.
    Norma peab arvestama ilmselt ka sellega, et juba praegu tuleb 10 protsenti VAZidele paigaldatavatest rihmadest Autolivilt, kes on mõistagi huvitatud oma turuosa suurendamisest.
    Poolast, kus on valmimas uus Opeli tehas, sai Norma küll lepingu sealselt liinilt tulevate Opel Astrate varustamiseks turvavöödega, kuid nende eelpingutid ostab Norma Autolivi käest.
    Leonid Tederi sõnul suudab Norma ka ise eelpinguteid toota. Eeltööd ongi juba nii kaugel, et kui täna tuleks omanike otsus, siis aasta pärast võib uus liin tööle hakata. Eelpingutiga rihmade tootmine on kaks korda kallim ning see eeldab nii uusi seadmeid kui ka uut tehnoloogiat.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.