9 oktoober 1997

Kymppi-Matkat jättis lubadused täitmata

«Esialgu ei ole küll kippu ega kõppu,» lausus eile reisibüroo Estonian Holidays turundusdirektor Jüri Toomel. Ta ütles, et Estonian Holidaysi ja tema agentide kaudu oli ostnud Eestist reisi ligi 20 inimest ning maksnud firmale Kymppi-Matkat broneerimistasu kokku 32 000 krooni.

«Meie oleme need, kes on nüüd hammasrataste vahele jäänud,» tõdes Toomel. Estonian Holidays peab omavahendite arvel klientidele raha tagasi maksma, lisas ta.

Eelmisel nädalal pärast pankrotiolukorda sattumist lubasid Kymppi Matkate esindajad alustada sel nädalal ettemakstud raha tagastamist.

Riigi turismiameti peadirektori Silvi Bljumovit?i sõnul on tekkinud erinev arusaam Soome tarbijakaitseameti ning Soome reisibüroode alaliidu (SMAL) vahel selles osas, kas Eestist Kymppi-Matkate kaudu reisinud inimesed on ostnud Soome reisikorraldaja toote või Eesti edasimüüja toote.

Soome tarbijakaitseameti seisukohast on Bljumovit?i sõnul tegemist Eesti tootega ning Eesti klientidele Soome tarbija õigused ei laiene, st Eesti edasimüüjad ja kliendid pankroti korral firma tagatissumma arvel hüvitust ei saa ja hüvitatakse ainult soomlastele tekitatud kahju.

Kymppi-Matkate tagatise suurus on ligi 60 miljonit krooni ja tagatis rakendub firma makseraskuste korral. Tagatisest kaetakse kõigepealt klientide tagasitransport reisi sihtkohta juhul, kui see sisaldub reisipaketis, järgmisena klientide majutus sihtkohast kuni tagasitranspordini juhul, kui majutus sisaldub reisipaketis, ja seejärel reisi annulleerimise korral ettemaksed või reisi katkemise korral katkenud osa hinna korvamine tarbijale.

Bljumovit?i sõnul ei tohiks hüvituse saamisel olla mingit vahet, kas paketi on ostnud eestlane või soomlane, sest tegemist on Kymppi-Matkate tootega. Ta lausus, et turismiamet on palunud lülitada Kymppi- Matkatega seonduv esmaspäeval aset leidva Soome kaubandus- ja tööstusministri Antti Kalliomäki Eesti visiidi päevakorda. Juhul kui probleem ei lahene, kutsutakse kokku Soome kaubandus- ja tööstusministeeriumi, tarbijakaitseameti, Soome reisibüroode alaliidu, Finnairi ning hotellide ja restoranide liidu esindajad, ütles Bljumovit?.

Bljumovit? tõdes, et seni pole õnnestunud selgitada, kui palju inimesi oli Eestist Kymppi-Matkatele reisi eest ette maksnud, kuna Kymppi-Matkate esindajad pidasid selle numbri kindlaks tegemist liialt tülikaks.

Eesti turismifirmade liidu (ETFL) tegevdirektori Leelo Ilbise andmetel oli ETFLi kuuluvatest firmadest esmaspäevaks oma ettemaksudest teatanud CDS Reisid ning Estonian Holidays. Kymppi-Matkate reise müüsid aga ka mitu turismifirmade liitu mitte kuuluvat reisibürood.

Soome turismifirmade liidu tegevdirektori Hannu Hämäläineni sõnul on nende liidu seisukoht ühene: Eesti ja Soome kliendid on võrdsed ja peavad saama hüvituse samadel alustel. Ta tõdes, et pankrotiprotsessi esialgsed tulemused peaksid selguma hiljemalt novembri lõpus.

Hämäläineni sõnul on Kymppi-Matkate büroo uksed Helsingis suletud, tegutsema on juba asunud ka pankrotihaldur.

Türgi turismikontserni Tursem Soome tütarfirma Kymppi-Matkat lõpetas kaks nädalat tagasi reisid seoses firmat teenindava lennufirma Sunways lennukite ärakeelamisega. Lennuloa tühistamise ametlikuks põhjuseks toodi asjaolu, et lennukid ei vasta tehnilistele nõuetele. Mitmetel andmetel oli Kymppi-Matkat juba ammu majandusraskustes.

Hetkel kuum