Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kalnapilis Leedu õlleturu liidriks
Kalnapilise õlletehas on välisinvesteeringute toel ja agressiivse turunduspoliitikaga saavutanud Leedu õlleturul tugeva juhtpositsiooni. Aasta alguses lõppenud tootmishoonete ja sisseseade põhjalik uuendamine on tehase viinud vastavusse Euroopa standarditega.
Kalnapilise tõus Leedu õlleturu liidriks algas 1994. aastal, mil sarnaselt Saku õlletehasega müüdi 61 protsenti ettevõtte aktsiakapitalist Soome-Rootsi-Norra ühisfirmale Baltic Beverage Holding (BBH).
BBH, mis on suurendanud oma osalust Kalnapilises 86,4 protsendini, investeeris firmasse kahe aasta jooksul üle 10 miljoni dollari. Agressiivne müügi- ja turundusstrateegia on Kalnapilise viinud müügimahu poolest 1994. aasta neljandalt kohalt 1997. aasta esimesele kohale.
1996. aastal lõpetati tehase põhjalik renoveerimine, mille tulemusel tootmisvõimsus kasvas kahelt miljonilt dekaliitrilt aastas neljale miljonile dekaliitrile ning käivitati viie uue õllesordi tootmine.
Käesoleva aasta esimese kaheksa kuuga valmistati täisvõimsusel töötades 2,384 miljonit dekaliitrit õlut, mis peaaegu täitis ettevõtte esialgse aastaplaani -- 2,4 miljonit dekaliitrit.
Aasta alguses asutas Kalnapilis koos Soome firmaga Lahden Poltimo AB odralinnase tehase aastase tootmisvõimsusega 10 000 tonni.
Ettevõtte 1997. aasta esimese poole majandustulemused olid head. Müügikäive tõusis võrreldes 1996. aasta esimese poolaastaga 40 protsenti ning poolaasta kasum oli 4 miljoni liti võrra suurem kui kogu 1996. aasta kasum.
Arvestades lõpulejõudnud renoveerimistöid ja ettevõtte tugevat juhtpositsiooni Leedu kasvaval õlleturul, kujunevad käesolev ja 1998. majandusaasta Kalnapilisele majanduslikult edukaks. Prognoositavad head kasuminumbrid on Kalnapilise aktsiast teinud populaarse investeerimisobjekti, mis kajastub ka aktsia hinna arengus viimaste kuude jooksul.
Talinvest Suprema analüütik Daiva Rakauskaite prognoosib 1997. aasta lõpuks 40protsendilist müügikäibe kasvu ning kasumit ühe aktsia (EPS) kohta vähemalt 1.30 litti, mis teeb ettevõtte aastakasumiks üle 33 miljoni liti. Prognoosi juures on arvestatud õlle hinna stabiilsusega.
Hoolimata hiljutisest kiirest tõusust kaupleb Kalnapilise aktsia oma praeguse hinna ja tulu suhte järgi jätkuvalt alla turu keskmist taset. Arvestades kasumi prognoositavat kolmekordset kasvu 1997. aastal ja ettevõtte liidripositsiooni tugevnemist kohalikul õlleturul, on see põhjendamatu ning jätab aktsiale hea tõusupotentsiaali.
Leedu on pikaajaliste õllejoomistraditsiooniga maa tänu oma kultuurilistele ja ajaloolistele sidemetele Kesk-Euroopa tuntud õllejoomismaade Poola ja Saksamaaga.
Nõukogude aja kange napsi kultus küll vähendas õlle tarbimist ja tootmist, kuid ei juurinud seda täiesti välja.
Õllejoomiskultuuri uus tõus koos tarbijate ostujõu kasvuga on viimastel aastatel õlle läbimüüki oluliselt suurendama hakanud. Leedu õlleturgu kontrollib viis firmat, mis 1996. aastal valmistasid 85 protsenti riigis toodetud 12,25 miljonist hektoliitrist õllest.
Käesoleva aasta kaheksa kuu järel oli turuliider Kalnapilis 27,1 protsendiga, järgnesid Utenos Gerimai 26 protsendi, Svyturys 21,4 protsendi ja Ragutis 11,3 protsendiga.