Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Metsavedajad nõuavad lisatonne
Teede- ja sideministeerium võtab vastu metsavedajate ja Eesti metsatööstuse liidu esindajad. Metsaveokite maksimaalse täismassi suurendamine on habemega teema, milles ka seekord vaevalt kokkuleppele jõutakse.
Puiduvedajate nõudmine on lihtne. Lubage meil metsaveokitele laadida 20 tonni rohkem ja transpordi hind metsatöötlejatele langeb 20 protsendi võrra. Majanduslik kasu on tuntav.
Ministeeriumi vastulause on sama lihtne. Läänes konstrueeritud metsaveokid on täiskoormaga sõitmiseks mõeldud lääne normide kohaselt ehitatud maanteedel. Meie teedel nii raskeid koormaid vedada pole võimalik. Lõhume teed päris ära.
Teede- ja sideministeerium on hakanud propageerima ka ideed puhastada Tartu maantee raskeveokitest ja suunata need Tallinna ning Tartu vahet sõitma mööda Piibe maanteed. Raske on autovedajate kulutusi tõsta ligi 20 protsenti midagi vastu andmata. Metsavedajatega on see võimalus aga olemas. Suunata nad Tartu maanteelt Piibe maanteele. Vastu lubada neile 60tonnine täismass. Teede- ja sideministeeriumi kantsleri nõunik Väino Soonike teab, et Piibe maantee on veel viletsam kui Tartu maantee. Ehitatud eri aegadel erineva kvaliteediga materjalidest. Tavapärasest raskemate veokite liiklemine ei ole seal mõeldav. Tee renoveerimine nõuab sadu miljoneid kroone. Euroopa nõuetele vastava teepiruka ehitamine (vajalikud aluskihid, 4--5cm asfaltbetoonkate) maksab ca 2 miljonit krooni kilomeeter.
Sellisel juhul on üldse kaheldav ametnike idee suunata Piibe maanteele kogu raskeveokite liiklus. Eestis on lubatud täismass 40 t, iga telje kaudu võib teele edasi kanduda maksimaalselt 10 t raskust. Enamik raskeveokeid on nelja- või viieteljelised ning jäävad praegu lubatu piiresse. Spetsiaalsed metsaveokid on kuue- või enamateljelised autorongid. 60tonnise täismassi korral oleks ühe telje koormus aga samuti 10 tonni. Seega, kui maanteedel ei või sõita kuueteljelised 60tonnised veokid, ei või seal ka liikuda neljateljelised 40tonnised veokid.
Võib uskuda, et lähemate aastate jooksul ei suurendata kaalupiire ja ei suunata veoseid ümber. Transpordi hind ei ole ministeeriumi mure. Küll on aga tema mure leida miljoneid teede remondiks. Seetõttu on mõttetu riskida eksperimentidega, mis võivad lõppeda teedevõrgu lagunemisega.