Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pakterminal

    Eesti suurim rahamasin

    Ilusate sõnade taga on karm elu, kus kõik firmad peavad võitlema edu ja püsimajäämise nimel. Pakterminalil on olnud õnne, sest ettevõtte tegevuse algusaastatel andis Eesti riik välisinvesteeringutele kaheaastase maksuvabastuse, millele järgnes kolmeaastane maksusoodustus. Mitte keegi ei tea, kui edukas oleks maksusoodustuse tingimustes olnud täna näiteks AS Norma, ent Pakterminali on saatnud fenomenaalne edu.
    Kahe aastaga on Pakterminal suurendanud aastase käibe 500 miljonilt kroonilt ligi miljardi kroonini. Sellel aastal tõotab firma toota 500 miljonit krooni puhaskasumit. Kui dividend välja võtta, saaks Aadu Luukas aasta lõpus kätte üle 100 miljoni krooni. Sellise tulu alusel võib Luukast pidada Eesti jõukaimaks ärimeheks.
    Ent Pakterminali Eesti ja Hollandi omanikud pole firmast raha välja võtnud. Selle asemel investeerivad Aadu Luukas, Endel Siff, Alla Kanajeva (Muuga sadama endise direktori Anatoli Kanajevi abikaasa) ja Royal Pakhoed kogu kasumi edasi naftabisnisesse. Spekuleeritakse, et Pakterminal investeerib edasi Eesti Raudtee erastamisse. Luukas eitab seda, kuid peab huvi raudtee vastu põhjendatuks. «Raudtee on meie tegevuse alus,» ütleb Luukas.
    Kütusetransiidiga tegelev ettevõte on olemuselt sarnane pangaga. Vahe on vaid selles, et raha asemel liigub läbi ettevõtte must kuld, mille edasitoimetamiselt omanikud teenivad. Nii nagu pangale on oluline sissevoolav raha, mida edasi laenata, on ka transiidifirma üks lüli kütuse teekonnal naftatöötlemistehasest maailmaturule.
    «Väga õigel ajal alustatud ettevõtmine ja panus õigele transiidipoliitikale,» iseloomustab õliühingu president Jüri Koval Pakterminali edu.
    Luukase sõnul annab Pakterminali-stiilis kütusevahendamine nafta omanikele võimaluse määrata ise müügihind, mis Euroopas on märgatavalt kõrgem kui Venemaa naftatehase väravas. Teisalt võidab kogenud kaupleja ise kaubeldes hinnas rohkem kui tuleb maksta terminaali teenustasu, kinnitab Luukas.
    Kolm viiendikku Pakterminali läbivast kütusest pumbatakse Lääne-Siberis Surgutneftegazi naftaväljadelt ja jõuab Muuga sadamasse läbi Surgutneftegazile kuuluva Kiri?i naftatöötlemistehase.
    Kõige taga on töö ja loomulikult ka lobby-töö, märgib Jüri Koval. «Ka rasketel aegadel lobby tegemine idapiiri taga,» tõdeb ta.
    Aadu Luukas nimetab seda tööks väljaspool terminaali väravaid. «Tööd tuleb teha alates naftatehase väravast kuni laeva pardani, kuhu kütus on laaditud,» lausub ta.
    Kui panganduses on praeguseks esimene kiire kasvu ja kasumiteenimise periood seljataga, siis Pakterminal jätkab arenemist pideva sirgena tõustes. Tänane rahaturu olukord Pakterminali majandustegevust ei ohusta.
    «Meil on väga konservatiivne laenupoliitika,» tõdeb Aadu Luukas. «Vahendite paigutamise konservatiivsus tähendab, et kõik investeeringud on tehtud õigel ajal viimasel hetkel,» täiendab peadirektor Anti Oidsalu.
    «Kui meil homsest väheneks kaubakäive seitse korda, ei tähenda see veel Pakterminali pankrotti,» selgitab Aadu Luukas.
    Maksusoodustuse eeliseid kogenud Aadu Luukas on veendunud, et praegu on riigil soodus hetk vähendada ettevõtete tulumaksu, mis soodustab investeerimist. Õige tulumaksu määr on 15 protsenti, seab ta paika ettevõtjale sobiliku piiri. «Siis ei tasu enam kasumit riigist välja viia,» põhjendab Luukas.
    Pakterminali selle aasta kasumlikkuseks hindab Anti Oidsalu umbes 50 protsenti. «Mina arvan küll, et nende rentaablus on pigem 75 protsenti,» hindab Pakterminali tulemust Jüri Koval.
    Kui Marine Bunker maksab iga tonni kütuse Eesti piirilt Tallinnasse toimetamise eest raudteele 3,4 dollarit, siis Pakterminal on raudteelt välja kaubelnud hinna 1,2 dollarit, räägib Koval.
    Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch ütleb, et Pakterminal maksab raudteele märgatavalt enam. Juchnewitsch tunnistab, et number ei ole laest võetud ja enne tema tööleasumist neli aastat tagasi kehtis Pakterminalile tõepoolest selline tariif.
    Aadu Luukase sõnul on leping raudteega sõltuvuses mahtudest ja hind langeb iga 250 000 tonni kütuse vedamise järel. Tema sõnul on see kasulik ka raudteele, sest kõrgem fikseeritud hind kompenseeritakse tuluga suurema veokäibe pealt.
    Tuleval kuul läheb käiku Pak-terminali viimane järk. «Kogu territoorium on täis, ühtegi mahutit ei mahu juurde ehitama,» iseloomustab Luukas. Kokku on Pakterminal Muuga sadamasse rajatud terminaali ehitusse investeerinud 600 miljonit krooni.
    Mis saab edasi? Anti Oidsalu sõnul on rahavajadus elavdanud kütuse transiiti, nii et rongid kipuvad taas raudteele kuhjuma. «Prognoosides oleme aga väga konservatiivsed,» tõdeb ta.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Leslie Leino: on aeg hämarate Hiina ettevõtete taust läbi valgustada
Nüüd, mil Hiina võrguplatvormid on tulemüürile vaatamata rahvusvaheliselt kättesaadavad, saab lõpuks teha väga täpseid sissevaateid nende tausta, kirjutab Tallinna Ülikooli Aasia uuringute teadur Leslie Leino.
Nüüd, mil Hiina võrguplatvormid on tulemüürile vaatamata rahvusvaheliselt kättesaadavad, saab lõpuks teha väga täpseid sissevaateid nende tausta, kirjutab Tallinna Ülikooli Aasia uuringute teadur Leslie Leino.
DelfinGroupi poolaasta mahud kasvasid järsult
AS DelfinGroupi esimene poolaasta oli ettevõtte ajaloos edukaim periood laenu väljastamisel ja kasutatud kaupade müügis.
AS DelfinGroupi esimene poolaasta oli ettevõtte ajaloos edukaim periood laenu väljastamisel ja kasutatud kaupade müügis.
Nelja Eesti juhi teed tippu - kriisiloits, ettemääratus ja õpetaja võimendus
Värskes Äripäeva raadio saates "Juhi jutud" võtame kokku kuulajate lemmiksaated ja nopime nendest välja neli põnevat kildu Eesti juhtidelt. Tänases saates saavad sõna Eesti suurima panga Swedbanki juht Olavi Lepp, 2020. aastal Eesti parimaks kooliks valitud Uulu põhikooli juht Egle Rumberg, noorim Tallinna börsi firmade juht ehk Arco Vara juht Miko-Ove Niinemäe ja LHV grupi juht Madis Toomsalu, kes pälvis tänavu tunnustuse parim juht.
Värskes Äripäeva raadio saates "Juhi jutud" võtame kokku kuulajate lemmiksaated ja nopime nendest välja neli põnevat kildu Eesti juhtidelt. Tänases saates saavad sõna Eesti suurima panga Swedbanki juht Olavi Lepp, 2020. aastal Eesti parimaks kooliks valitud Uulu põhikooli juht Egle Rumberg, noorim Tallinna börsi firmade juht ehk Arco Vara juht Miko-Ove Niinemäe ja LHV grupi juht Madis Toomsalu, kes pälvis tänavu tunnustuse parim juht.
Stroomi ranna suplusalalt avastati raske kütteõli reostus
25. juunil avastati Stroomi rannas raskekütteõli reostus, mida Päästeamet koos Keskkonnaameti ja Põhja-Tallinna linnaosa valitsusega nüüd kokku kogub, teatas Päästeamet.
25. juunil avastati Stroomi rannas raskekütteõli reostus, mida Päästeamet koos Keskkonnaameti ja Põhja-Tallinna linnaosa valitsusega nüüd kokku kogub, teatas Päästeamet.
Verston võitis 10 miljoniga Võrumaa teede riigihanke
Taristuehitaja Verston sõlmis transpordiametiga lepingu, mille kohaselt hakkab Verston järgmisel viiel aastal hooldama 1250 kilomeetrit Võrumaa peamisi maanteid.
Taristuehitaja Verston sõlmis transpordiametiga lepingu, mille kohaselt hakkab Verston järgmisel viiel aastal hooldama 1250 kilomeetrit Võrumaa peamisi maanteid.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.