• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,04%39 745,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,04
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,04%39 745,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,04
  • 24.11.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Reklaami testimisel võidab tavaliselt igav ja keskpärane

Liiga agaralt marketingi tudeerinud kliendid on mõnikord lummatud reklaamitestidest. Nad tellivad reklaami-
büroolt suure hulga kavandeid, makstes nende eest palju raha, ning lasevad neid uuringufirmal fookus-
gruppides testida, makstes selle eest veel rohkem raha.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tulemused on kurioossed. Vähemalt kahel minu kliendil on juhtunud, et üht kontsepti testiti mitmes fookusgrupis, mis olid moodustatud samast siht-
rühmast. Aga gruppide tulemused käisid teineteisele vastu. (Õnneks leidus hea nõu: tehti veel kavandeid ja korraldati uus testimine. Nõnda saab turunduseelarvest kiiresti jagu.)
Kõik ootamatu, tavapärasest erinev nõuab aega harjumiseks. Vähe on geniaalseid ideid, mis meeldiksid inimestele kohe esimesel pilgul. Värske idee tekitab enamasti sellise reaktsiooni: «Misasja?! Mis SEE veel on?»
Ent mis toimub küsitletava peas? Ta tuletab meelde, kuidas reklaamid tavaliselt välja näevad, ja võrdleb testitavat reklaami oma ettekujutusega. Nii võidabki reklaam, mis «näeb välja nagu reklaam» ehk harilik ja keskpärane. See on põhimõtteline seaduspära, mitte näiteks kehvast metoodikast tingitud probleem.
Kümme aastat tagasi pidasid küsitletud Internetti mittevajalikuks, tulevikuta asjaks. Ja kui ratta leiutamine oleks sõltunud rahvahääletusest, tariksime seniajani lohisteid ning autode asemel peaksime härgi.
Üht asja testimine siiski näitab: kas idee on arusaadav. Reklaam võib peita ootamatuid lisatähendusi, mida tema looja pole märganud või oluliseks pidanud.
Tarbija on aga uskumatult leidlik, kui on vaja reklaamist totrat allteksti välja lugeda.
Niisiis: ärge testige reklaame! Usaldage oma sisetunnet ja reklaamibüroo kogemusi. Küll aga peaksite kasutama uuringuid, et oma tarbijat tundma õppida.
Autor: Kaur Hanson

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 0 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele