• OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,08%5 675,29
  • DOW 300,92%41 964,63
  • Nasdaq 1,41%17 750,79
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,69
  • OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5001,08%5 675,29
  • DOW 300,92%41 964,63
  • Nasdaq 1,41%17 750,79
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,69
  • 08.12.98, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuamet ründab autovedajaid

Tartu maakonna maksuamet on teinud ASile Tartu Auto ettekirjutise, milles nõuab juhtidele makstud päevarahadelt sotsiaal- ja tulumaksu tasumist koos viivistega kuni 1,5 miljonit krooni. Pretsedendi tekkimisel peavad sarnase väljaminekuga arvestama kõik vedajad.
Kahe aasta jooksul autojuhtidele makstud päevarahadelt sotsiaal- ja tulumaksu nõude aluseks on maksuamet võtnud 1996. aasta märtsis vastuvõetud töölähetuse korra määruse. Selle järgi on ettevõtjal õigus maksta töölähetuses viibijale päevaraha kuni 500 kroonini maksuvabalt. Paraku ütleb määrus, et tööalaseid sõite ei loeta töölähetusteks nendel töötajatel, kellel töölepingust tulenevalt on alaline töö seotud ringsõitudega või on liikuva iseloomuga. Maksuamet ongi tõlgendanud autojuhtide töö liikuvaks.
Tartu Auto on esitanud maksuameti ettekirjutisele vastulause. Leitakse, et maksuametil ei ole praegu veel õigust kontrollida sotsiaalmaksu tasumist. Vaidlustatakse ka maksuameti tõlgendus juhtide töö iseloomust.
Vaidlusse on sekkunud ka ERAA ja Eesti transpordi- ja teetöötajate ametiühing, kes on saatnud kirja rahandus- ning teede- ja sideministritele. Kirjas hoiatatakse autotranspordi pankrotilaine eest, kui maksuamet hakkab autovedajatelt tagantjärele sotsiaal- ja tulumaksu välja nõudma ning kui edaspidi peavad vedajad päevarahasid suurendama vastavate maksude tõttu 59% võrra.
Oleme teinud Tartu Autole ettekirjutise. Praegu jookseb neil veel vastuvaidlemise aeg. Tõenäoliselt nad vist ongi meie ettekirjutise peale esitanud kaebuse. Seadusega ettenähtud tähtaegade järgi on meil 30 päeva aega nende kaebust läbi vaadata ja teha otsus. Seetõttu ma praegu seda juhtumit ei kommenteeri.
Kui Tartu Auto väidab, et maksuamet hakkab sotsiaalmaksu koguma alles uuest aastast ja seni pole sotsiaalmaksu tasumise kontrollimiseks maksuametil õigust, siis soovitan neil enne sellist väidet seda juristidega arutada. Maksuvõlgade sissenõudmine on igal juhul maksuameti ülesanne. Tegemist on ju riikliku maksuga. Kui ettekirjutis on tehtud ja seal on sotsiaalmaksu võlg, siis kuulub see igal juhul maksuameti kompetentsi.
Momendil ei ole maksuamet teinud teistele autotranspordifirmadele ettekirjutisi päevarahadelt sotsiaal- ja tulumaksu tasumise kohta. Ma ei saa kommenteerida seda, kas me plaanime ka teistele autovedajatele ettekirjutisi teha. Saan rääkida ainult sellest, mida me juba teinud oleme.
Maksuameti tõlegenduse kehtima jäämine tähendab, et autotranspordifirmad peavad ümber vaatama kogu oma lähetuste süsteemi. Kindlasti tuleb leida mingimuu võimalus hüvitada autojuhtidele need kulutused, mida nad teevad teel olles endal hinge sees hoidmiseks. On ju fakt, et inimesed tahavad süüa ja juua. Paraku ei kujuta ma ette hüvitamisviise, mis väldiksid praegusega võrreldes ettevõttele 59protsendilist lisakulu ehk hüvituste maksustamist tulu- ja sotsiaalmaksuga.
Pankrotilaine on täiesti võimalik. Ühtepidi võib autovedaja pankroti ajada maksuameti üle miljoni kroonised ettekirjutised, kui maksuamet tagantjärele kõik need võlad välja kaevab. Teiseks ei näe ma praegu ühtegi autovedajat sellises seisus olevat, et ta suudab leida täiendavaid vahendeid, mis lähetussummade maksmisel lisaks hakkavad kuluma.
Oleme rahvusvahelise transpordiföderatsiooni abil uurinud ka, kuidas muus maailmas toimitakse. Väikeste nüanssidega on suures osas Euroopa riikides autojuhtidele tasutavad lähetusrahad maksudest vabad.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele