Andres Reimer • 13 jaanuar 1999

Valehäired tülitavad kliente

Turvaseadmete firma Alarmcom nõukogu esimees Koit Väinsalu sai vana aasta õhtul tänaseni kestva vapustuse, sest ESSi turvatöötajad pidasid tema naise Rocca al Mare Maksimarketis kinni ja kontrollisid põhjalikult läbi.

Reet Väinsalu läks vana aasta õhtul Maksimarketisse sidrunit ostma, kui ESSi turvamees ta poodi sisenemisel kinni pidas, sest kaupluse turvaväravad andsid häiresignaali.

Turvamees viis Reet Väinsalu kaupluse kõrvalruumi, kus naisturvatöötaja alustas tülitamisest ehmunud poekülastaja läbivaatamist. Kuna tootekaitseelementide detektor andis jope peal katkendlikult häiret, pidi Väinsalu jope seljast ära võtma, kuid jope ei andnud turvaväravate vahelt läbi viies häiret. Järgneval kontrollimisel andis detektor häiret saabaste juures, kuid turvaelementi ei olnud ka seal.

Nüüd muutus Reet Väinsalu ehmatus piinaks, sest turvameeste vahetuse vanem Aleksei Leks ei rahuldunud oma alluva läbi viidud kontrolli tulemustega, vaid asus kontrollioperatsioone kordama.

«Ma ei lugenud enam lõpuks neid kordi, kui mina ise, minu kott ja jope läbi turvaväravate rändama pidid,» räägib Reet Väinsalu.

Naine pidi häbi pärast maa alla vajuma, sest Maksimarket oli pühade-eelselt rahvast täis ning kassajärjekordades seisjad jälgisid Väinsaluga korraldatavat protseduuri huviga nagu etendust. «Mul oli niivõrd piinlik, sest mulle tundus, et inimesed võivad mind vargaks pidada,» ohkab Väinsalu.

Eesti suurima turvafirma ESSi juhid on veendunud, et nende töötajad on käitunud õigesti.

ESSi teenindusdirektor Jaak Salumets kinnitab, et turvamehed üritasid leida Väinsalu riietest ostmisel ebaõnnestunult välja lülitatud tootekaitseelementi, et vabastada klient hilisemast tülist. Kaupmehed paigaldavad osa turvaelemente müügil olevatesse riietesse ja neid ei võeta müümisel välja.

Kui klient kauba eest tasub, lülitab müüja elemendi tööst välja. Väljalülitamise ebaõnnestumisel võib element ka pika aja möödudes sisse lülitada mõne teise kaupluse turvaväravate häiresignaali.

ESSi turvamehed püüavad Tallinna kauplustes iga päev kinni kümmekond varast, kuid ligi üheksakümnel korral annavad elektroonilised valveseadmed valehäire ning poekülastaja on sunnitud turvameestele oma süütust tõestama.

Koit Väinsalu keeb pahameelest, sest tema arvates seadsid ESSi töötajad tema abikaasa Maksimarketis alandavasse olukorda ning ei kiirustanud vabandama.

Väinsalu helistas möödunud nädalal nii ESSi ja Maksimarketi juhtidele kui ka siseministeeriumisse ja politseiameti litsentsikomisjoni, kuid ei saanud kusagilt rahuldavat vastust.

«Politseiametist soovitati mulle kirjutada avaldus Koplis asuvale politseijaoskonnale,» pole Väinsalu rahul, «kuid mis kompenseeriks rikutud vana aasta õhtu.»

Esmaspäeval saatis Jaak Salumets Reet Väinsalule vabandusega kirja, kus kinnitab, et tema alluvad tegutsesid õigesti. «Lennukisse sisenemisel ei häiri turvakontroll enam kedagi, supermarketite turvanõuded on aga muutunud samasuguseks,» tõdeb Salumets.

Hetkel kuum