Sirje Niitra • 4 märts 1999

Liviko väärtus on kaubamärkides

ASi Liviko juhatuse esimehe Udo Themase hinnangul on Eesti turg välisinvestorile tootmise jätkamiseks liiga väike. Liviko finantsdirektori Tiit Õimu sõnul on välisfirmade huvi pärast ettevõttes kohalkäimist langenud. Näiteks Hollandi alkoholitootja Bol's esindaja leidis, et olukorras, kus Eesti turg on avatud ja viina hind aktsiisi tõttu kõrge, kuid Venemaale ei saa müüa kõrgete tollide tõttu, pole siin mõtet ka toota.

Välisinvestorid on erastamise puhul huvitatud Liviko kaubamärkidest Viru Valge ja Vana Tallinn. Liviko kaubamärkide omandamise vastu on huvi tundnud ka suur Soome alkoholitootja Primalco. Erastamiseks kulunud raha saaks ostja tagasi Livikole Tallinna kesklinnas kuuluvate kinnistute müügist.

Erastamisagentuuri peadirektor Väino Sarnet tõdes, et ehkki neil päevil müüki pandavate Liviko 30 protsendi aktsiate ostjale saab panna äriplaaniga kohustuse tootmist jätkata, ei saa agentuur siiski kuigi olulisel määral investori edaspidiseid otsuseid mõjutada. Erastamiskava kohaselt läheb ülejäänud 21 protsenti aktsiatest avalikku müüki. «Muidugi oleks parem müüa vähemalt 51 protsenti korraga, aga praegune variant on poliitiline kompromiss selleks, et üldse midagi müüa,» selgitas Sarnet.

Udo Themase andmetel otsib ka 40 protsendi Liviko aktsiate omanik Ühispank aktiivselt välisinvestorit. «On selge, et pank pole viinaärist huvitatud,» märkis ta.

Peale kaubamärkide pidas Themas Liviko ostjate huvi teiseks võimalikuks põhjuseks väikeste alkoholitootjate ülesostmist Liviko tulevase tuumikinvestori poolt. Tema hinnangul tasub ettevõtte ühte potentsiaalset investorit otsida ETFC grupist. «Nüüd on neil kaks piiritusetehast, aga mitte ühtegi viinatehast, kus alkoholi villida,» märkis ta. Moe piiritusetehase erastamiskonkursi võitnud AMG Investeeringute juhatuse esimees Tõnu Soodla ütles eile, et Liviko erastamises osalemise otsust pole praeguse seisuga tehtud.

Sarnet ütles, et ei näe Eesti alkoholitööstuse võimalikus koondumises ühe omaniku kätte mingit probleemi seni, kuni import on vaba.

Eesti suuruselt teise alkoholitootja ASi Ofelia peadirektori Toomas Tapupere sõnul teravneb konkurents Eesti alkoholiturul pärast Liviko erastamist tunduvalt. «Välismaine ostja hakkab reklaami ja turundusega kindlasti palju aktiivsemalt tegelema,» märkis ta. Tapupere pidas üsna reaalseks, et 40 ja 30 protsendi omanikud pärast Liviko erastamist peagi teineteist leiavad ja ettevõttele tekib põhiomanik.

Liviko müügimaht vähenes eelmisel aastal 22 protsendi võrra. Samas on ettevõttel pangakontodele deponeeritud üle 60 miljoni krooni. Jaanuarist töötab Liviko kolm päeva nädalas ja inimesed saavad sellal 60 protsenti palgast. Eelmisel aastal koondas ettevõte 59 töötajat ja on sunnitud lähiajal tõenäoliselt veel koondama.

Hetkel kuum