• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.04.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rahapaber koormas

Autojuht Martin Luurile pandi süüks, et ta teadis salakauba olemasolust autos. Salakaupa oli Martin Luurile kuuluvas veoautos SISU 280 ligikaudu 10 miljoni Eesti krooni eest. Võltsitud 50krooniseid rikskuponger'eid oli 5 miljoni Rootsi krooni väärtuses, peale selle oli auto koormaks olevatesse kaminapuudesse peidetud viina ja sigarette.
Salakaubaga auto peeti 24. septembril 1998 kinni Stockholmi sadamas, kuhu ta saabus Paldiskist.
Asja Eesti-poolne uurimine anti üle siinsetele Interpoli töötajatele. Neid, kes salakauba saatmise taga olid, pole politsei veel leidnud. Firma, kes kaminapuud Rootsi saatis, tunnistati süütuks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka pole veel selge, kuidas ja millal salakaup koormasse sattus. Puud laaditi autole väljasõidueelsel päeval, sama päeva õhtul kell 17 käis autojuht tollis ja vormistas dokumendid. Öösel seisis auto Tallinnas ja hommikul sõitis Paldiski sadamasse.
Enda päästmiseks käis autojuht välja versiooni, et koorma laadimise ajal tarvitas ta sõpradega alkoholi. Siiski ei pidanud see sõprade abil usutavamaks tehtud jutt paika ning Martin Luuril tuleb veeta kaks ja pool aastat Rootsis rootsi kardinate taga.
Olen kuulnud, et firmadele on salakaupa üle piiri viimiseks pakutud, ei usu aga, et ükski firmajuht sellega riskima hakkaks. Vahelejäämine tähendab reeglina TIR-süsteemist väljakukkumist. Üksikutel juhtidel võib kiusatus siiski tekkida.
Tihti võib veofirma olla salakauba vedaja ise seda teadmata. Kui kaup laaditakse autosse pakendatult, ei näe autojuht, veel vähem firmaomanik, mis pakendi sees on. Hilisemaid arusaamatusi aitab vältida see, kui autojuht viibib koorma laadimise juures. Kui koorma plommimiseni pole salakaupa autosse pandud, on seda väga raske ka hiljem teha.
Omaette probleem on võimalus, et keegi on juba varem haagisesse peidiku teinud ja sinna narkootikume peitnud. Mitmed Hispaania ja Hollandi autojuhid on seepärast Marokos vangis.
Vaatamata sellele, et lükkasime mitu aastat tagasi tehtud salakaubaveo pakkumise järsult tagasi, on meie firmal tulnud siiski vastu tahtmist salakaupa vedada. Nimelt avastati Stockholmi sadamas meie firma veoki koormast Marlboro sigaretid, mis olid peidetud briketi sisse.
Meie jaoks lugu siiski lahenes, auto saime tagasi ning nelja päeva pärast naasis saatkonna abiga ka autojuht.
Et probleeme vältida, oleme autojuhtidel keelanud võtta sadamas peale pakke, mida keegi palub üle piiri viia. Juhul, kui nähakse, et midagi võõrast on auto põhja külge kinnitatud, oleme palunud seda mitte puudutada, vaid asjast tollile teada anda.
Salakaubahirmus oleme mõne kauba vedamisest üldse loobunud. Juba mitu aastat pole me piiri taha viinud külmutatud kala.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele