Autojuht Martin Luurile pandi süüks, et ta teadis salakauba olemasolust autos. Salakaupa oli Martin Luurile kuuluvas veoautos SISU 280 ligikaudu 10 miljoni Eesti krooni eest. Võltsitud 50krooniseid rikskuponger'eid oli 5 miljoni Rootsi krooni väärtuses, peale selle oli auto koormaks olevatesse kaminapuudesse peidetud viina ja sigarette.
Salakaubaga auto peeti 24. septembril 1998 kinni Stockholmi sadamas, kuhu ta saabus Paldiskist.
Asja Eesti-poolne uurimine anti üle siinsetele Interpoli töötajatele. Neid, kes salakauba saatmise taga olid, pole politsei veel leidnud. Firma, kes kaminapuud Rootsi saatis, tunnistati süütuks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ka pole veel selge, kuidas ja millal salakaup koormasse sattus. Puud laaditi autole väljasõidueelsel päeval, sama päeva õhtul kell 17 käis autojuht tollis ja vormistas dokumendid. Öösel seisis auto Tallinnas ja hommikul sõitis Paldiski sadamasse.
Enda päästmiseks käis autojuht välja versiooni, et koorma laadimise ajal tarvitas ta sõpradega alkoholi. Siiski ei pidanud see sõprade abil usutavamaks tehtud jutt paika ning Martin Luuril tuleb veeta kaks ja pool aastat Rootsis rootsi kardinate taga.
Olen kuulnud, et firmadele on salakaupa üle piiri viimiseks pakutud, ei usu aga, et ükski firmajuht sellega riskima hakkaks. Vahelejäämine tähendab reeglina TIR-süsteemist väljakukkumist. Üksikutel juhtidel võib kiusatus siiski tekkida.
Tihti võib veofirma olla salakauba vedaja ise seda teadmata. Kui kaup laaditakse autosse pakendatult, ei näe autojuht, veel vähem firmaomanik, mis pakendi sees on. Hilisemaid arusaamatusi aitab vältida see, kui autojuht viibib koorma laadimise juures. Kui koorma plommimiseni pole salakaupa autosse pandud, on seda väga raske ka hiljem teha.
Omaette probleem on võimalus, et keegi on juba varem haagisesse peidiku teinud ja sinna narkootikume peitnud. Mitmed Hispaania ja Hollandi autojuhid on seepärast Marokos vangis.
Vaatamata sellele, et lükkasime mitu aastat tagasi tehtud salakaubaveo pakkumise järsult tagasi, on meie firmal tulnud siiski vastu tahtmist salakaupa vedada. Nimelt avastati Stockholmi sadamas meie firma veoki koormast Marlboro sigaretid, mis olid peidetud briketi sisse.
Meie jaoks lugu siiski lahenes, auto saime tagasi ning nelja päeva pärast naasis saatkonna abiga ka autojuht.
Et probleeme vältida, oleme autojuhtidel keelanud võtta sadamas peale pakke, mida keegi palub üle piiri viia. Juhul, kui nähakse, et midagi võõrast on auto põhja külge kinnitatud, oleme palunud seda mitte puudutada, vaid asjast tollile teada anda.
Salakaubahirmus oleme mõne kauba vedamisest üldse loobunud. Juba mitu aastat pole me piiri taha viinud külmutatud kala.