Siilatsi Eestist
«Ärme rutta sündmustest ette,» ütleb Volvo ja Renault' sõidukite maaletoomisega tegeleva ASi Info-Auto juht ja omanik Viktor Siilats, kui fotograaf palub tal tõsta asju kaatrile, et lavastada Mallorcale kolimist.
Igatahes on Siilatsil plaan viia juba mai lõpuks üks endale kuuluvatest kaatritest Vahemerre Mallorcale, kus ei nõuta kaatrisõidul lubasid ja erinevalt Eestist võetakse kaatrid probleemideta arvele. «Esialgu hakkan seal asuma mõnenädalaste tsüklitena. Kui meeldib, siis edaspidi rohkem,» seletab Siilats.
Välismaale peletab Siilatsit ametnike rumalus, mis ei lase tal rahus merd sõita nii, nagu mujal maailmas tavaks on. «Tehti üks määrus, mis ei lasknud mul kaatriga sadamast lahkuda. Siis tegi endine teede- ja sideminister Raivo Vare määruse ümber, kiites, et nüüd on kõik korras. Ikka on palju piiranguid Eestist lahkumisel ning välisvetes seilamisel,» räägib Siilats.
Et rahus sõita Eesti vetest välja ning seilata avamerel, peaks merekaru tegema uued eksamid.
«Vanad autojuhiload vahetatakse ju niisama välja,» ei mõista auto- ja kaatriärimees määruste loojate eesmärki. «Teatud elujärgus jõuad staadiumisse, kus enam ei ole nõus kõrvu lonti laskma,» selgitab ta Mallorcale mineku kihku ning kindlat plaani mitte teha läbi uut nõutavat väikelaevajuhi teooriaeksamit.
«Meri on mulle nii tähtis,» näitab Siilats käega oma peakõrgusele õhku. «Siis tuleb tükk tühja maad ja siis tulevad muud asjad,» vehib ametnike peale kibestunud mees kätega.
Võimalikus Mallorcale kolimises Siilats probleeme ei näe. Eesti ärid toovad kasumit ka enda kohalolekuta.
«Võib-olla hakkan tulevikus riskide maandamiseks investeerima Mallorcale ja Hispaaniasse,» räägib multimiljonär Viktor Siilats. Ka oma lapsed on ta kasvatanud maailmakodanikeks, kes oma tulevikku tõenäoliselt Eestiga ei seo.
Kas Siilats ikka kavatseb Hispaania saarele elama jääda? «Kõik sõltub sellest, kuidas seal meeldib,» vastab mees kiretult. Kuna kliima on hea, siis mõlgutab sarnaseid mõtteid veel mitu autoärimehe tuttavat.
Siilats ei suuda aduda, mil moel saavad vanade meresõidutraditsioonidega riigi ametnikud olla niivõrd amatöörlikud, et ei mõista vajadust meelitada kaatriomanikke seilama Soome lahel ning maabuma Tallinna sadamates. Tobeda lubadesüsteemi tõttu hakkavad sadamad maksudest ilma jääma ning sadamarestoranid klientidest puudust tundma, ennustab ta. Lubadesüsteem kehtib vaid viies Euroopa riigis, kusjuures ülejäänud neljas märksa leebemas vormis.
«Mul on ametnike käitumise pärast katastroofiaimdus. Ma ei kujuta ettegi, milliseid määruseid tehakse mulle täiesti võõras lennunduses,» kurjustab Siilats.
Võib-olla kukub mõni lennuk alla, või sõidavad rongid kokku, kardab ärimees, kes hirmsate ametnike eest soojale maale kavatseb pageda.