• OMX Baltic0,23%293,21
  • OMX Riga0,61%890,71
  • OMX Tallinn−0,03%1 863,38
  • OMX Vilnius0,09%1 137,94
  • S&P 5002,13%5 638,94
  • DOW 301,65%41 488,19
  • Nasdaq 2,61%17 754,09
  • FTSE 1001,05%8 632,33
  • Nikkei 2250,72%37 053,1
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%93,05
  • OMX Baltic0,23%293,21
  • OMX Riga0,61%890,71
  • OMX Tallinn−0,03%1 863,38
  • OMX Vilnius0,09%1 137,94
  • S&P 5002,13%5 638,94
  • DOW 301,65%41 488,19
  • Nasdaq 2,61%17 754,09
  • FTSE 1001,05%8 632,33
  • Nikkei 2250,72%37 053,1
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%93,05
  • 09.04.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Boikott Vene veokitele

STT teatel algas boikott täpselt väljakuulutatud ajal kell kuus hommikul, mil lõpetati kaupade peale- ja mahalaadimine Venemaal registreeritud veokitele. AKT heidab Vene transportijatele ette Soome-Vene kaubavedude turu vallutamist. Umbes 80% kahe riigi vahelistest kaubavedudest tehakse praegu Vene numbri all sõitvate veokitega. AKT on seisukohal, et turg tuleks jaotada võrdselt Vene ja Soome veokite vahel. Oma nõudmises lähtub AKT Soome ja Venemaa vahelisest transpordileppest, mille kohaselt veod peavad jagunema võrdselt Soome ja Venemaa vahel.
Ametiühing heidab Soome transpordiministeeriumile ette liiga leebet sissesõidulubade poliitikat ning Soome firmadele soovi kasutada võimalikult odavat tööjõudu.
Ministeeriumi hinnangul ei tunne ametiühing piisavalt hästi Soome-Vene maateetranspordi lepingu teksti. «Selles ei öelda midagi selle kohta, et kumbki osapool peaks tegema ühepalju sõite, ainult sissesõiduload jagatakse võrdselt. Nii Soome kui Venemaa on saanud sellel aastal 90 000 luba. Venelased oleksid tahtnud saada 150 000 luba,» ütles ministeeriumi osakonnajuhataja STT-le.
Soome laadimis- ja autofirmad kardavad, et AKT boikott kiirendab transiitautovedude minekut Soomest Baltimaadesse. Kõige rängemat mõju avaldab streik Kotka, Hamina ja Helsingi sadamale. Näiteks Kotka sadamat päevas läbivast 200 koormaga veokist on enam kui pooled Vene päritolu. Eile alanud streigi käigus ei laaditud Vene registrisse kantud veokeid, samuti ei antud neile järelkäru ega võetud seda ära.
Soome laadimisfirmade liidu tegevdirektori Harri Tuulensuu sõnul ei ole Soome sadamad pikka aega suutnud Balti sadamatele hinnaga konkurentsi pakkuda, ja kui nüüd seatakse kahtluse alla ka Soome sadamate usaldatavus, tekib tõsine oht, et Soome jääb transiitvedudest lihtsalt ilma.
Soome tööstuse ja tööandjate keskliidu esindaja Maire Kaartaman ütles, et seni on streigi mõju kodumaisele tööstusele raske hinnata. Kuid ta ei pea võimatuks, et see võib avaldada mõju Venemaale minevale tööstusekspordile, sest Soome paberi- ja puidutööstustoodetega Venemaale minevad konteinerid ei saabu Kotka ja Hamina sadamasse tühjalt tagasi.
Ka Soome veoautoliidu tegevdirektor Seppo Sainio on kindel, et venelased rakendavad vastuabinõusid ning veokid hakkavad veerema Soomest mööda. Sainio andmetel sõidab Venemaa registris 200--300 Soome autot, mis tähendab, et tegelikult on Soome-Vene transiidis suhe 40:60, mitte 20:80, nagu väidab AKT.
Autor: ÄP

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele