30. mai 1999 kell 22:00

Kas kohustusliku liikluskindlustuse tariifi tõstmine on õigustatud?

Kui vaadata esimese kvartali baasil liikluskindlustust pakkuvate seltside tulemusi, siis kahjusus on ebanormaalselt kõrge. Kui praegu kehtivad liikluskindlustuse tariifid arvutatakse eesmärgiga, et kindlustusselts ei saaks kasumit, tähendab see seda, et kui aasta on läbi ja kõik kahjud on välja makstud, on välja makstud kõik raha, mis on kogutud, ja on olemas ka raha, millega katta müügi kulusid.

Küll aga näitab I kvartal seda, et seltsid ei tule omadega nulli, vaid asi jookseb sügavasse miinusesse. Eriti seoses seadusemuudatustega, mis puudutab seda, et liiklusõnnetuses kannatanud inimeste ravikulud tuleb kanda liikluskindlustuse vahendeist. Selle tõttu tariif küll juba aasta algul tõusis. Aga ka autode kallidus või nende purunemise, avariide sagedus on tõusnud ja söönud ravikuludeks määratud tariifitõusu tänaseks ära.

See on olukord, kus me täna oleme. Valesti on arvutatud tariif, mis on mõeldud tavalistele kahjudele, ja suure tõenäosusega õigesti arvutatud ravikulude osa. Aga tuleb välja, et sellest ei piisa.

Ma ei pea seda põhjendatuks. Tõmbaksin siin ühe paralleeli. Me läheneme üldse oma hindade tõstmisega Euroopa tasemele, aga kui valitsus lubab kõigel sellel toimuda, nagu ravimite käibemaksu kehtestamine jmt, siis ta unustab terviku. ELis on üks näitaja veel -- keskmise eurooplase sissetulek. Ja kui valitsus tunneb muret ühe poole pärast, tuleks tal muret tunda ka teise poole pärast, et Euroopa-sarnane olla. Tulemus on, et sissetulekute ja hindade kahvel läheb üha suuremaks.

Kohustuslik kindlustus on paraku selline, et kui midagi juhtub, siis ei ole sellest mingit tolku. Peab olema ikkagi kasko või superkasko, et midagi tagasi saada. See on mingil määral selline nõutav toiming, millest suurt kasu ei ole. Seltsid on äriettevõtted ja peavad silmas oma kasumit, aga kui riik annab neile järele, siis...

Kolmikliidul oli sulaselge arusaamine, et maksukoormust ei suurendata. Sõiduki omamine on küll vabatahtlik, aga kui arvestada, et iga kolmas on sõidukiomanik, siis nende jaoks maksukoormus suureneb. Samamoodi on ravimite käibemaksu, kõne alustamise tasu ja elektri abonentmaksuga, mis on riigi juhtida ja võimaldada. Asi tundub veidrana.

Hetkel kuum