Skandinaavia kogemused näitavad, et kliendid on valmis isegi panka vahetama, et internetipanganduse teenuseid kasutada.
Tehnoloogia alal on Põhjalas kõige kaugemale jõudnud Rootsi SEB ja Swedbank, kõige rohkem kliente on aga Soome-Rootsi MeritaNordbankenil, kus internetipanga teenuseid kasutab 600 000 klienti.
Rootsi Swedbanki peadirektor Reinhold Geijer ennustab, et kahe aasta pärast on Swedbank Põhja-Euroopa suurim internetipank enam kui miljoni kliendiga.
Swedbanki internetipanganduse haru juht Gert Engman usub aga veelgi kiiremat arengut -- Engmani sõnul võib klientide hulk kolme aasta pärast ulatuda kahele miljonile. 8,8 miljoni elanikuga riigis ei ole see sugugi halb tulemus, ehkki absoluutarvudes jäädakse USA pankadele alla.
Praegu on pangal 240 000 internetipanga klienti.
SEB, mille internetipanga kasutajate arv ulatub 260 000-le, on eesmärgiks seadnud viie aasta pärast viis miljonit klienti. Seda ei ole võimalik saavutada üksi Rootsis, kus pank arvab oma lae olevat miljoni kliendi tasemel. Suurem osa kasvust peab tulema teistest Põhjala riikidest nii panga loomuliku arengu kui ülevõtmiste teel.
«Meie eesmärk on saada Põhja-Euroopa suurimaks pangaks, seega paneme rõhku Balti riikidele, võib-olla Poolale ja Põhja-Saksamaale,» ütles SEB internetipanganduse juht Dan Tavares, lisades, et Balti riigid võiksid filiaalide ja telefonipanganduse etapi vahele jätta, minnes otse üle internetipangandusele.
Praegu sooritatakse interneti vahendusel valdavalt lihtsamaid operatsioone -- ülekandeid, makseid, laenutaotluste esitamist. Osas pankades saab sooritada tehinguid fondiosakute ja aktsiatega.
Uusi tooteid ja teenuseid tuleb järjest juurde ja tänu internetile on neid hõlpsam tutvustada -- Swedbanki uurimus näitab, et internetipanga kliendid külastavad võrgulehekülge vähemalt neli kuni kuus korda kuus, pangakontorisse satutakse kord kvartalis.
?veitsi-Ameerika suurpanga Credit Suisse First Bostoni hinnangul võib internetipanganduse kiire areng Rootsi pangaaktsiate väärtust tõsta sõltuvalt pangast 10--20 protsenti. Põhjuseks on nii kulude vähenemine kui tulude suurenemine.
Nagu näitab konsultatsioonifirma Booz Allen & Hamiltoni uurimus, võivad interneti kaudu sooritatud tehingud olla kuni sada korda odavamad. Kui USAs maksab panga filiaalis sooritatud tehing keskmiselt 16 Eesti krooni, siis interneti vahendusel on hind vaid 1,50 krooni.
Autor: ÄP