Peep Sooman • 29 juuli 1999

Autoäri kosub uue aktsiisi najal

Enne juulit müüs üks autofirma vaid mõne sõiduki kuus, juulis aga müüvad pruugitud sõidukitega kauplejad keskmiselt üle kümne auto kuus.

Võimalikuks peetakse mõningast autohindade tõusu, sest erinevalt eelnenud ajast peavad automüüjad läbilöömiseks tooma vaid väga heas sõidukorras autosid, mida ka ostjad rohkem hindavad.

Kiirelt paranenud olukorda ei saa siiski võrrelda aprillikuueelse ajaga, mil mootorsõiduki aktsiisimäärad olid mitu korda praegusest madalamad. Kui eelmisel aastal imporditi üle 20 000 pruugitud sõiduki, siis tänavu jääb see arv vähemalt kaks korda väiksemaks.

Ainsaks üliedukaks kuuks oli automüüjatele märts, mil müüdi iga päev paar autot, kuid pärast aktsiisitõusu langes päevane müük järsult nullilähedaseks.

Võimule tulnud valitsuskoalitsiooni aktsiiside alandamise valimislubaduse täitmine säästab kümneid automüügifirmasid vahepeal ähvardanud pankrotist, ehkki kasumid ja käive pole enam võrreldavad hiilgeaegade tulemustega. Autokaupmeeste sõnul ei hakatud kohe pärast aktsiisi alanemist sõidukeid importima, sest paar aktsiisilangusele järgnenud nädalat kulus plaanide tegemiseks. Viimastel nädalatel on aga hakanud Saksamaalt saabuma treileritega esimesed sõidukid mitme kuu pikkuse madalseisu järel.

Tallinnas Kadaka autoturu kõrval asuva B&C Autoaia osanik Tarmo Kaljuvee ütles, et mais ja juunis müüs firma mõne üksiku auto, kusjuures juurde ei toodud välismaalt ühtegi treileritäit sõidukeid. Juulis on Autoaias omaniku leidnud vähemalt kümme sõidukit. Kaljuvee hinnangul on äri võrreldes madalate aktsiiside kehtivusajaga vähemalt kaks korda kahanenud, eelmisel aastal müüdi keskmiselt umbes kakskümmend autot kuus.

B&C Autoaeda saabus esimene treileritäis pruugitud sõidukeid eelmisel nädalal. Kaljuvee sõnul on pärast aktsiiside langetamist mõttekas importida kaks treileritäit ehk 18 autot kuus.

«Elasime enne, jääme ka edaspidi ellu, ehkki vahepeal oli olukord täitsa karauul,» rääkis Kaljuvee pead vangutades.

Valga ühe suurema autofirma A-Karuse ASi omanik Allain Karuse sõnas, et esimene koormatäis Saksamaalt toodud pruugitud sõidukeid saabus eelmisel nädalal. «Juulis oleme müünud 18 autot, mais ja juunis osteti vaid mõni auto,» lausus ta. «Praegu on järgmised treilerid juba uuesti kauba järel,» märkis Karuse. Praegu tasub importida vaid alla kümne aasta vanuseid, väiksema, 1,6- kuni 1,8-liitrilise mootorimahuga autosid, lisas ta.

Pärast aprillikuist aktsiisitõusu vallandas Karuse 15 inimest, praeguseks on tagasi tööl viis treilerijuhti. Kõrghetkel töötas ettevõttes 25 inimest.

Paide automüügifirma Joss Jireh R&L OÜ omanik Riho Laiksoo kinnitas, et ka Paides on pärast aktsiisilangust esimesi pruugitud sõidukid imporditud. «Palju veel autosid toodud pole, ise lähen augusti alguses ?veitsi ja toon hobi korras ka ühe auto,» sõnas ta. Laiksoo sõnul on piisavalt inimesi, kes otsivad korralikku sõiduriista, mistõttu on võimalik autoäri jätkata. «Nüüd tuleb muidugi rohkem rabeleda ja kasumid pole nii suured, aga vahepeal oli olukord ikka lausa jube,» ütles ta.

Laiksoo sõnul on võimalik ka mõningane autode hinna tõus, sest nüüdsest peavad autofirmad tooma vaid väga ilusaid ja korras autosid, mis võimaldab ostjatelt ka veidi rohkem raha küsida. Ehkki sõidukite import on komplitseeritum, peavad autokaupmehed hakkama uusi autosid tooma, sest suurem osa enne aprillikuist aktsiisitõusu imporditud autosid on müüdud, lausus Laiksoo.

Pruugitud autode müüjaid ühendava Eesti Autoliidu president Andres Sallo leidis, et aktsiisimäärade alanemine elavdab autokaubandust. Muidugi, endisel tasemel tegevus on lõppenud, võib-olla 20 protsenti on aktsiisitõusule eelnenud ärist alles, hindas ta. «Paljud firmad lähevad ikkagi pankrotti, samas kõik autofirmad pole siiski sunnitud tegevust lõpetama,» sõnas ta.

Sallo ütlusel saab tema juhitav transpordifirma kaheksast treilerist praegu tööd heal juhul kaks veokit. Üheks kasutatud autode importi pärssivaks teguriks pidas Sallo ka inimeste madalat ostujõudu, mis andvat tunda eelkõige Lõuna-Eestis.

Riikliku autoregistrikeskuse statistik Aime Parve ütles, et enne augusti algust pole võimalik välja selgitada, kas esmaselt registreeritud sõidukite arv on juulis kasvanud. «Registrikeskust külastavate inimeste arvu järgi tundub küll, et asi on elavnenud, vahepeal oli täielik madalseis,» lausus Parve.

Mootorsõidukite aktsiisimäärasid tõstis Mart Siimanni juhitud valitsus ja need jõustusid 1. aprillil. Märtsivalimistel võitnud koalitsioon lubas võimule tulles kohe, et kavatseb aktsiisimäärasid vähendada ning juuni keskel võttis riigikogu vastu seadusemuudatuse, mis jõustus 1. juulil.

Esialgse rahandusministeeriumi eelnõu kohaselt oleks aktsiisilangus olnud märksa väiksem. Reformierakonna fraktsiooni esimees ja riigikogu rahanduskomisjoni liige Jürgen Ligi ütles, et aktsiisimäärade suurem langetamine oli võimalik selle tõttu, et aktsiisimaksu laekumine oli pärast maksu tõusu väga kehv. «See veenis ka skeptikuid, et suurem aktsiismäärade alandamine leevendaks olukorda,» lausus Ligi.

Hetkel kuum