Rahandusministeerium kavatseb uuest aastast kehtestada erisoodustusmaksu ametiautode kasutamisele erasõitudeks.
Äripäeva arvates on erisoodustuste maksustamine põhimõtteliselt õige, kuid rahandusministeerium peab vältima möödunud aastal ametiautode maksustamisel tehtud vigu.
Ministeerium soovib ametiautode kasutamise maksustada, sest kui autot kasutatakse erasõitudeks, siis on tegemist lisatuluga. Vastava korra puudumine on tekitanud olukorra, kus osa maksumaksjaid saab sõiduauto osta odavamalt, oma tööandja vahendusel, vähendades nii üksikisiku tulumaksu ning sotsiaalmaksu.
Erasõitude üle on praktikas väga raske kontrolli teostada ja kui seda teha, siis on see ressursimahukas. Sellepärast on riik seni läinud kergemat teed ning loobunud era- ja ametisõitudel vahet tegemisest, kuid vastutasuks ei ole ettevõttel võimalik saada tagasi sõiduauto soetamise pealt käibemaksu.
Kui kehtestatakse erisoodustusmaks, siis tuleb muuta käibemaksuseadust ning ettevõttel peab tekkima võimalus sõiduauto soetamisel ja autokütuse ostmisel käibemaks tagasi saada.
Erisoodustusmaksu määr peab olema sama suur, nagu on töötajale isikliku auto kasutamise kompenseerimise määr. Praegu saab ettevõte maksuvabalt katta ühes kuus 500 krooni ulatuses isikliku auto kasutamise kulutusi, mis on seotud tööülesannete täitmisega.
Uus kord peab jätma valikuvõimaluse, kas ametiauto kasutamise pealt erasõitudeks makstakse iga kuu kindel summa või on ametiauto kasutaja nõus pidama ise arvestust oma erasõitude üle ja maksma siis juba vastavalt oma arvepidamisele erisoodustusmaksu. Enesestmõistetavalt ei tohi teha vahet erafirmade ja riigiasutuste ametiautode vahel.
Kui rahandusministeerium need ettepanekud ellu viib, siis ei ole toimetusel midagi ametiautode maksustamise vastu.
Kindlasti peab aga rahandusministeerium era- ja ametisõitude eristamisel vältima juuksekarva lõhki ajamist. Ettevõtjate ja maksuameti omavaheliste mõttetute vaidluste ärahoidmiseks on oluline, et uue korraga pannakse selgelt ja üheselt mõistetavalt paika, mis on erasõidud.
Auto ei ole ammu enam luksusese ja paljude inimeste jaoks on tegemist töövahendiga. Kõige lihtsam on era- ja ametisõitude vahele piir tõmmata selle järgi, kas töötaja kasutab autot tööpäeval või puhkepäeval.