«Liitumine, mida me pakume, on Euroopa laevaehituses hetkel parim äriettepanek,» ütles Janusz Szlanta, Poola Gdanski laevatehase juht, kes peab Londonis läbirääkimisi Anglo-Norra tööstuskontserniga Kvaerner kahe laevatehase ostmiseks Soomes.
«Kui Soome valitsus vahele ei sega, võetakse meie pakkumine vastu,» on Szlanta kindel, «kuid valitsusega pole võimalik võistelda.»
Tööstusallikate teatel on Gdanski laevaehituse pakkumine parim, kuid võeti konkureeriva konsortsiumi moodustanud Masa-Yardsi juhtkonna poolt jahedalt vastu.
Väljakutse Poolast -- esimene suurem Ida-Euroopast pärit firma katse laiendada oma tegevust Euroopa Liitu -- tekitas ebamugavust ka Soome valitsuses.
Tööstusminister Erkki Tuomioja ütles sel nädalal, et valitsus toetab «kodumaist lahendust» ning võib kasutada riiklikke investeerimisfonde Masa Yardsi juhi Martin Saarikangase konsortsiumi toetamiseks.
Lisaks võib valitsus poolakate pareerimiseks Masa Yardsi riiklikust toetusrahast ilma jätta.
Soome ajalehed lõid samuti häirekella, väites, et Gdanski laevatehase eesmärgiks võib olla konkurendi hävitamine. Teised külvasid kahtlusi, et Poola tehase taga võib tegelikult peituda hoopis mõni Lõuna-Korea laevafirma.
Janusz Szlanta on sellised väited kui laimu tagasi lükanud. Tema sõnul on Poola tehase eesmärgiks sõbralik ülevõtmine ning välja arvatud mõned väiksemad ümberkorraldused ei näe ta mingit vajadust tööliste massiliseks vallandamiseks ei Helsingi ega Turu tehastes.
«Jõudude ühendamine Masa Yardsiga oleks praeguses globaliseeruvas maailmas ideaalne,» ütles Szlanta. «See on suurepärane võimalus Euroopa laevaehitusgrupil tööstusharus liidripositsioonile tõusta,» jätkas ta.
Masa Yardsi kogemused kruiisilaevade ja vedelgaasitankerite valmistamisel sobivad hästi kokku Gdanski laevaehituskogemuse ja madalate kuludega, ütles Szlanta.
Ühinenult saaks firmast maailma suuruselt viies laevaehitusfirma, mille käive võiks kahe aasta pärast tõusta 1,5 miljardile dollarile ning töötajate arv umbes 15 000-le.
Gdanski laevaehituse edu kasumi suurendamisel ilma igasuguste toetusteta -- mullu teeniti 400 miljoni dollarilise käibe pealt 30 miljonit dollarit kasumit -- pluss Masa Yardsi kaasaegne tehnoloogia, aitaksid firmal edukalt vastu seista Lõuna-Korea ja Jaapani laevaehitusfirmade poolt tugevnevale konkurentsile.
Kvaerner peaks otsuse tegema oktoobri keskpaigaks. Kui aga Soome valitsus kindlalt vastu on, võib Gdanski laevatehas tehingust ilma jääda, ütles Szlanta.Ta avaldas siiski lootust, et valitsus jääb objektiivseks, kasvõi juba sellepärast, et poolakate pakkumise blokeerimine heidaks varju ELi vaba konkurentsi põhimõtetele ning soovile võtta vastu uusi liikmeid Ida-Euroopast.
«Kui nüüd peaks ilmnema, et Poola firmad ei sobi Lääne-Euroopasse investeerima, siis oleks see väga negatiivne signaal ELiga liitumisläbirääkimisi pidavale riigile,» ütles Szlanta.
Autor: ÄP