• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Turunduse kiirkursus Eestis

    Eesti turundus on koos tarbijatega viimasel kümnendil kiirkursusena läbinud arengufaasid, mis on olnud iseloomulikud Läänele sajandi jooksul.
    Turunduse arengu kommenteerimisel lähtume riigisisesest majanduskeskkonnast, pakkujate turundusest ja nõudluse arengust.
    Julged otsused ja avantüürid (1989-1992).- Kiirustati tarbima ja kulutama, seda enam, mida enam inflatsioon rubla ostuväärtust vähendas. Edu saavutamiseks piisas kiirest müügist.
    Kiire kaootiline kasv, määrav oli jaotus (1992-1994).- Pakkumine kasvas plahvatuslikult, tekkisid suured nõudlusni?id ja samas langes ostujõud.
    Müügiedu sai osaks just «uues kuues» masskaubale. Moraalselt vananenud tooted andsid teed uutele asendustoodetele (searasv asendus taimeõliga, või margariiniga).
    Võtmesõna oli «jaotus» ehk «esindatus müügivõrgus». Turunduslik initsiatiiv oli hulgimüügifirmade käes. Turundusvõtetest kasutati peamiselt meediareklaami ja jaelülile suunatud müügiedendusvõtteid. Peaaegu iga panus andis positiivse tulemuse.
    Esmane stabiliseerumine (1995-1996).- Tarbijate ostujõud suurenes. Kasvava mahuga olid uued, kallimad, kitsa tarbijasegmendiga tarbekaubad, nt sügavkülmutatud tooted, kiirtoidud.
    Tarbekaupade pakkujad vajasid pidevat turupositsiooni jälgimist ja keerukamat uuringutehnikat. Oluliseks sai brand'i positsiooni analüüs ja õige brand'i-strateegia valimine.
    Tekkisid esimesed jaeketid ja vertikaalsed struktuurid kaubanduses. Peale otsese turuinfo sooviti uuringufirmalt firmasisest koolitust ja konsultatsiooni.
    Tarbija oli väsinud esimesest Lääne toodete pakkumislainest. Eesti tootjad said uue võimaluse. Eesti toodete brändistamisel matkiti hoogsalt Lääne turundusvõtteid. Hakati pikaajalisi strateegilisi plaane koostama ja tulevikku investeerima.
    Ostujõu kasv (1997).- Tarbijate ostujõud kasvas, finantskeskkond oli soodne ja ka Eesti ekspordivõimalused olid head.
    Tarbijate tähelepanu liikus esmatarbekaupadelt kestvuskaupadele. Turg oli juba palju enam segmenteerunud. Suurema ostujõuga tarbijad ostsid teadlikumalt, tunnetades oma ostuvabadust.
    Aktiivsemat teadlikku brand'i-turundust alustasid kestvuskaupade pakkujad, finantssektor, telekommunikatsioon ja meediakanalid. Esmatarbekaupade turul kasutati juba väga mitmekülgseid turundusvõtteid, alustati loominguliste turundusvõtete kasutamist. Turundusotsused rajanesid valdavalt siiski uue kasvu ootusele.
    Kiire arengu lõpp, arenenud turundus (alates 1998).- Plahvatuslik kasv ei saa kesta igavesti. Avatud võimalused on ära kasutatud ja tuleb varjatud võimalusi leidma hakata.
    1998. aasta valdav turundusvõte oli soodushinnapakkumine. Uute brand'idega turule tulla oli raske, kuna tarbija margiteadvus paljudes tarbekauba gruppides oli juba küllastunud ja tarbimisharjumus välja kujunenud.
    1998. aasta teisel poolel hakkasid kauplused müügile võtma kitsamat toodete sortimenti ja väiksemate partiidena. Selle tagajärjena kaotati tarbija, kes valis uue toote või ostukoha.
    Autor: Janno Inno
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Urmas Villmann: parim reklaamikanal on Lasnamäe kanal
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
Telereklaami eest saab minna kööki võileiba tegema, digireklaami vastu aitab AdBlock, autos kõlavast tüütust raadioreklaamist päästab üks nupuvajutus. Aga välireklaami eest on raske põgeneda, kirjutab loovagentuuri Kontuur Leo Burnett loovjuht, partner ja juhatuse liige Urmas Villmann Äripäeva teemaveebis Bestmarketing.ee.
Bibikovide eksperiment: raha läks umbropsu Enefit Greeni
Äripäeva uue investeerimiseksperimendi peategelased Gerli ja Roland Bibikov on eksperimendist elevil nagu lapsed enne jõuluvana tulekut. Esimesele tehingule lendasid nad peale suure hurraaga, mis tegi kogenud investor Toomase korraks murelikuks.
Äripäeva uue investeerimiseksperimendi peategelased Gerli ja Roland Bibikov on eksperimendist elevil nagu lapsed enne jõuluvana tulekut. Esimesele tehingule lendasid nad peale suure hurraaga, mis tegi kogenud investor Toomase korraks murelikuks.
Soome president kohtub reedel Putiniga
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Pärast Soome presidendi Sauli Niinistö tänast kohtumist NATO peasekretäri Jens Stoltenbergiga andis presidendi kantselei teada, et reedel kohtub Niinistö Moskvas Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja: kogu sektor kukkus suurelt
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja, laevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juht Hannes Lilp ütles, et kuigi kogu sektor kukkus eelmisel aastal pandeemia tõttu suurelt, suutis ettevõte tänu pikaajalisele strateegiale häid tulemusi teha.
Masina- ja metallitööstuse TOPi võitja, laevade remondi ja ümberehitusega tegeleva SRC Groupi juht Hannes Lilp ütles, et kuigi kogu sektor kukkus eelmisel aastal pandeemia tõttu suurelt, suutis ettevõte tänu pikaajalisele strateegiale häid tulemusi teha.