Norra Schibsted on koos telekommunikatsioonifirmade Telia ja Telenoriga investeerinud (ja seni kaotanud) sadu miljoneid kroone Scandinavian Online (SOL) projektiga. Üksi tänavu lisandub kahjumile veel 120 mln Norra krooni (230 mln EEK) ning SOLi juhi Sverre Muncki sõnul jätkub negatiivne trend ka tuleval aastal. Samas on SOLi kuuluv internetivärav Passagen Rootsi suurim. Pärast Telia ja Telenori liitumist ning firmade internetiväravate ühendamist tõotab see oma 3,7 mln külastuskorraga tõusta konkurentsitult Skandinaavia suurimaks. Suur külastajate arv peaks ligi meelitama nii reklaamiraha kui kindlustama kopsaka protsendi internetikaubamajade müügikäibest.
Jan Stenbecki kontrollitav MTG ja Netcom on praeguseks investeerinud miljon krooni internetivärava Everyday.com väljatoomiseks, mis peaks aktiivset tegevust alustama kuu aja pärast. Külastajate hulka võib koha lugeda Tele2 1,2 mln abonenti, kuid kui siia lisada kogu MTG 125miljoniline kliendibaas, on turupotentsiaal Euroopas tohutu.
Arvestatava internetivärava on loonud ka Spray, mis koos Wallenbergide investeerimisfirmaga Investor tahab üles ehitada kogu Euroopat katva kohalike internetiväravate võrku. Firma tahab konkureerida selliste USA hiiglastega nagu American Online ja Yahoo. Saksamaal on värav juba avatud ja Prantsusmaal saab see toimuma lähinädalail.
Skandinaavia suurima meediakontserni Bonniers võib praegu asetada äraootajate hulka, ehkki plaan oma internetivärava loomiseks on valmis ning nimigi olemas -- Koll.se. Praeguseks hetkeks on kontsernil 30 suuremat internetilehekülge, mille külastuste arv ulatub kuus 10 miljonini. Reklaami ja vahenduskuulutuste käive ulatub 250 miljoni Rootsi kroonini (425 EEK), edestades Schibstedi SOLi tänavuseks kavandatud 150 mln Norra krooni (280 EEK).
Bonnieri internetivärava kaudu oleks hõlbus erinevate lehekülgede külastajaid ka kontserni teiste teenuste juurde suunata, kuid seni on plaanid alles Bengt Brauni lauasahtlis.
Kui internet on tuleviku meediakanal tuleb ka Bonnieridel suuremaid investeeringuid tegema hakata, sest seni sügavas kahjumis olnud konkurendid võivad iga hetk hakata kasumit teenima. Praegu teenib ainsana kasumit ajalehe Aftonbladet internetivärav.
Rootsis on huvi internetilehekülgede vastu plahvatuslikult kasvanud. Augustis külastas kuut suuremat internetiväravat ligikaudu 6 miljonit inimest, see näit märkis juuliga võrreldes 15% tõusu. Septembri kasvuprotsendiks ennustatakse 20--30%.
Analüüsifirma Forrester ennustab, et Euroopas on ruumi 17 suurele internetiväravale, millest osa hõivavad kindlasti ka sellised USA hiiglased nagu Yahoo ja Excite.
Autor: ÄP