Kadi Heinsalu • 31. oktoober 1999 kell 22:00

Vanemad võsukeste orjuses

Mitmendat aastat Tallinnas lasteaia- ja klassifotosid tegev OÜ Pildikompanii tavatseb lisaks tavapärasele grupipildile klõpsutada lapsest ka portreepildi, valmistades sellest nii kleepspilte kui passipilte. Sel moel õnnestub lapsevanema taskust 25 krooni asemel 95 krooni kätte saada. Algklasside lastele müüakse kleepspiltidega kaasa ka väike viiekroonine kolme poolega album, kuhu saab sõbrannade pilte kleepida.

Ehkki Pildikompanii juhataja Gunnar Timmi kinnitusel saadetakse juba 1992. aastast enne pildistama tulemist infolehed kooli kaudu lapsevanematele otsustamiseks koju, on vaid üks kolmest küsitletud lapsevanemast sellise infolehe saanud. «Siis on kooli viga,» leiab Timmi. Ta sõnab, et ei saa küll avaldada, kui paljud lisapildid tagasi saadetakse, kuid selline äri on praegu piisavalt rentaabel.

Klassikaline näide laste kaudu vanemate mõjutamisest on McDonald's. Lähed lapsega lasteeinet sööma järjekordse uue lelu pärast ja võtad endalegi aja täiteks hamburgeri. «Võtadki ja mitte ühe,» tõdeb lapsevanem Marko.

Suur raharöövel on kleepsualbumid, mida müüakse pea kõigis koolidelähedastes ajaleheputkades. «Viimase aja tõmmekatest kuumim on «Tähesõjad». Ameerika filmitööstusel õnnestub koos mõnede Eesti firmadega rahalüps ootamatult hästi,» kurdab lapsevanem Allan Soon. «Kõigepealt film ise, mille vaatamiseks meie pere kulutas 240 krooni. Seejärel nuuskisid lapsed kioskist uhke «Tähesõja» raamatu, milles on värvilised pildid ja ligi 200 auku, kuhu saab kleepse kleepida. Õnneks läks korda selgitada, et nad kahe peale ikka ühe raamatu võtaksid.» Pakk kümne kleepsuga maksab 4 krooni, kusjuures neid pakke tuleb osta kõvasti rohkem, sest korduvaid kleepse on palju.

«Tähesõdade» albumit Eestis müüva kirjastuse Egmont Estonia müügi- ja reklaamidirektor Toomas Jõeleht tunnistab siiski, et kleepsualbumid ei ole enam nii edukad kui viis aastat tagasi. Tema sõnul on hea, kui müügiga nulli jõutakse.

Aasta tagasi andis Shell bensiini eest talonge, millega sai odavamalt Ferrari automudeleid ja Legosid osta. «Olin sunnitud kallima bensiini tankimiseks koduteel veel ringi ka tegema,» räägib kahe poja ema Anu Jõgi.

Reklaamiagentuuri Kala Ruudus tegevdirektor Tauri Tallermaa sõnul on lastele suunatud reklaami juhised olemas nii reklaamiseaduses kui rahvusvahelises reklaamitegevuse seadustikus, mis peatselt peaks Eestis heaks kiidetama. «Tegelikult on kõik vanemates kinni ja seda asja tuleb mõistusega võtta.»

Reklaamiagentuuride liidu presidendi Marek Reinaasi sõnul ei meenu talle Eestist ühtegi näidet laste ärakasutamise kohta reklaamis. «Iseenesest on lapsed samasugused tarbijad nagu täiskasvanud. Kui neile reklaami teha viisakal moel, pole midagi lahti.»

Hetkel kuum