Eriõli Kaubanduse tegevdirektor Ando Raud nimetas peapõhjuseks seda, et hulgifirmadel pole suurte varude soetamiseks piisavalt raha. «Oli aeg, kui pangad lausa krediteerisid kütuseoste,» lausus Raud. «Nüüd enam pangast selleks raha ei saa.»
«Klientidel pole samuti enam nii palju vaba raha, et seda bensiini alla seisma panna,» lisas kütusefirma G.S.G. tegevjuht Georgi Slendukov.
ASi N-Terminaal Hulgi juhatuse liige Valeri Urb ütles samas, et klientide aktiviseerumist kütuse varumisel on siiski märgata. Ta tunnistas, et ka hulgifirmad on aktsiisitõusuks valmistunud. «Karta on, et nii mõnigi on kütust liigagi palju varunud,» lausus Urb.
Lõuna-Eesti ühe suurema käibega ettevõtte, mootorikütuste hulgimüügifirma Premium Oil juhataja Jaan Soometsa sõnul on kütuse varumine seotud riskiga. Ta meenutas aasta tagust olukorda, kui pärast mootorikütuste aktsiisitõusu Eestis kütuse hind maailmaturul langes ja bensiini hind langes tanklates paari kuuga madalamale kui aktsiisitõusu eel.
Soomets lisas, et firma käivet ja kütusevaru tuleb hoida proportsioonis.
Premium Oili eelmise aasta käive oli 480 miljonit krooni ja kasum 1,6 miljonit krooni. Tänu aktsiisitõusule kavandab ettevõte tänavu käibe kasvu 550 miljoni kroonini ja kasum peaks suurenema 3 miljoni kroonini. «Oleme leidnud müügimahu optimaalse piiri,» lausus Soomets. «Mahu suurendamine eeldaks täiendavaid käibevahendeid.»
Premium Oil müüb keskmiselt kuni 7 miljonit liitrit mootorikütust kuus. Firma püsikliendid on väikesed jaemüügi tanklad ja transpordi-, ehitus- ning põllumajandusettevõtted.
Detsembri alguses suureneb mootorikütuse aktsiis 50 senti liitrilt. Eelmise aasta detsembris toimus sama suur aktsiisitõus bensiini osas, diislikütus kallines 71 senti liitri kohta.