• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 22.11.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mootorikütuse hinna ökonoomika

Kütusehindade tõusu ei põhjusta mitte kõikumised »maailmaturul», vaid kohaliku turu nõudlus ning tarbijate reaktsioon hinnamuutustele.
Mõned aastad tagasi võis Eesti kütuseturul seirata «täielikule konkurentsile» lähedast olukorda. Üritajaid oli palju; tarbijal oli võimalus valida ning hinnad püsisid paigas. Kartellikokkulepped paarikümne pakkuja vahel ei olnud mõeldavad.
Tänaseks on olukord muutunud. Alles on jäänud tugevad firmad, kellel on ainult üks eesmärk: maksimeerida tehtud investeeringute tulusus. Suurfirmad taluvad kahjumiga opereerimist aastaid, ent kui piisav turuosa on kätte võidetud, tuleb sisse lülitada »viies» käik.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Samal ajal on suur osa tarbijatest kaotanud valikuvabaduse, olles püsikliendi allahindluste, krediitkaartide jm. kaudu haaratud «oma» firma haardesse.
Kütusefirma peamine vahend tulemuste maksimeerimisel on tõhus hinnapoliitika. On üpris vähetõenäoline, et selleks kasutatakse primitiivset cost-based skeemi, mille puhul müügihind arvestatakse ostuhinnast vaid ühe lihtsa tehtega. Maksimaalse kasumi tagab siin ikkagi sihtgrupi nõudlusel põhinev hinnapoliitika (demand oriented pricing).
Autokütus on selline hüvis, mille üldine hinnatõus toob kaasa suhteliselt «ükskõikse» ostukäitumise ehk teisiti: hinna tõstmine 10% põhjustab küll müügikoguste vähenemise, kuid kõigest näiteks 5% võrra. Sarnased tooted on ka ravimid, kommunaalteenused, sigaretid, advokaatide teenused jm.
Nn. mitteelastse nõudlusega kaupade hinnapoliitika on lihtne: mida kõrgem hind, seda väiksem käive, kuid suurem kasum. Tekib küsimus: mis takistab kütusefirmadel hindu »taevasse» tõstmast? Vastus: selle äri spetsiifika. Tänased tanklad on omamoodi supermaket'id, kus kütusemüügist teenitava kasumi kasv ei kompenseeriks kaubandusest saamata jäävat tulu, kui klientide arv väheneks.
Kui nüüd Eesti kütuseturule on jäänud vähe pakkujaid, on neil võimalik kokku leppida ning ellu viia ühtset, kasumit maksimeerivat hinnapoliitikat, toimides monopoolse grupina.
Kõik suuremad kütusefirmad on olukorras, kus hinna alandamine omaette annab küll lühiajalise kasumilisa (ja seda ka aeg-ajalt tehakse), kuid pikemat perioodi vaadates on kõigile tulusam käituda ühtemoodi: tõsta järk-järgult hinda, hoides seda koordineeritud tasemel.
Autor: Armin Laidre

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele