Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuseturg jõuab turumajandusse

    Täna tõuseb bensiini 95E liitri hind tänu 50sendilisele aktsiisitõusule umbes 9 krooni tasemele. Aasta tagasi oli see 2,5 krooni odavam. Eesti kütuseturg on oma arengus asunud uude etappi.
    Mootorikütuse aktsiisi seadus võeti vastu 21. oktoobril 1997, mil makromajanduslikud tingimused olid praegusest tunduvalt erinevad. Sisemajanduse kogutoodangu ja jaehindade kasv aastas oli 11%. Kui taolised majandustingimused oleksid säilinud, elaksid tarbijad 50sendise aktsiisitõusu aastas rahulikult üle. 1998. aastal majanduslik olukord riigis küll mõnevõrra muutus, kuid aktsiisitõusu kompenseeris naftahindade langus maailmaturul, mis kestis selle aasta kevadeni.
    Ka kütusefirmade elu on siiani olnud muretu. Piisas vaid sellest, et jälgida bensiini hinna tikkeri liikumist Rotterdami sadamas, hommikul vaadata ajalehest Eesti Panga dollari kurssi ning hoolitseda, et kasumimarginaal püsiks etteantud kõikumiskoridori raames.
    Kui marginaal langes või kerkis väljaspool koridori, muudeti bensiinimüügi jaehinda ning koostati pressiteade maailmaturuhindade tõusust ja dollari tugevnemisest. Tõenäoliselt võeti ka mõned telefonikõned konkurentidele küsimaks, kas teeme ära.
    Tavaliselt saadi positiivne vastus, aga ka konkurentide kõhklused ei takistanud kohaliku turu kütusehindade trendikujundajatel (Statoil, Neste) oma otsuse juurde jääda. Tarbijad ning ajakirjandus reageerisid hinnatõstmisele tavaliselt nurinaga. Aeg-ajalt räägiti koguni kartellikokkuleppest, aga kõik oli platooniline, kütust tarbiti samades kogustes edasi ning kokkuhoiu eesmärgil ühtegi sõitu ära ei jäetud.
    Analoogiline turusituatsioon valitses endisesse idablokki kuulunud naaberriikides. Suhteliselt lihtne äri, kus pearõhk oli suunatud konkureerivate tanklakettide kokkuostmisele, marketing oli teisejärguline. Lihtne rahateenimisvõimalus oli ilmselt ka üks põhjus, miks Statoil ja Fortum (Neste) üritasid suvel luua Balti riikides, Poolas ja Venemaal ühtse jaemüügivõrgu. Niikauaks, kuni etteantud marginaal on kindlustatud, oleks jäänud vaid kasumiosa jagamise probleem. Asi võttis uue pöörde siis, kui bensiini jaehind hakkas liikuma kiiresti üles.
    Kaheksakroonine hinnatase muutus kütusetarbijale valulikuks. Autoomanikud asusid otsima odavama kütusega tanklaid ja vaagima sõitude hädavajalikkust. Pealegi sattus kriitilise hinnataseme saavutamine halvale ajale. Kütuste jaemüügi käibed on olnud aastate lõikes tsüklilised -- veebruarist juulini käibed tõusevad, alates augustist kahanevad. Salakütuse osatähtsuse suurenemise tõttu on kütuste jaemüügikäive kümmekond protsenti eelmisest aastast väiksem.
    Kõikide asjaolude kokkulangemise tulemusena on kütuseturg kvalitatiivselt muutunud. Kadumas (tõenäoliselt jäädavalt) on olukord, kus suuremad kütusemüüjad muudavad jaehindu nagu üks mees.
    Möödunud reedel tõstsid Shell Eesti ja Neste Eesti tanklaketid bensiini jaehinda 25 sendi ning Eesti Statoil 20 sendi võrra, Hydro Texaco jättis hinnad esialgu muutmata. Käivete langus on sundinud kütusefirmasid oma kasumimarginaali alandama novembris umbes 15--20 sendi võrra liitrilt. Tekkimas on olukord, kus kütuste hindu ei määra oma suva järgi müügifirmad, vaid seda hakkab kujundama nõudluse-pakkumise vahekord. Kütuseturule on saabumas turumajandus.
    Uutes tingimustes tugevneb konkurents kütusefirmade vahel. Kasumi suurendamiseks ja isegi säilitamiseks ei piisa ainuüksi sellest, et kütusefirmad suurendavad turuosa tanklate ülevõtmise abil, vaid ettevõtted peavad muutuma efektiivsemaks. Selleks tuleb kütusefirmadel hakata kokku hoidma kulusid, muuta turunduspoliitika agressiivsemaks ning kütuste hinnapoliitika paindlikumaks.
    Terava konkurentsi tingimustes on alati vähemalt üks võitja -- see on tarbija.
  • Hetkel kuum
Mihkel Nestor: kui hull on lugu investeeringutega? Üldse mitte nii hull
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Hõbe lõi kirkalt särama ja kipub kullast kasumlikumaks
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kuidas ehitada kriisikindlat ettevõtet: Infortari põhimõtted “Kui Infortari läksin, küsiti, kas lähen pensionile”
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.