• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 14.12.99, 00:00

Turu-uuringute kvaliteet võib kõikuda

Et anda objektiivne hinnang tellitud või ostetud turu-uuringule, on igal turundajal kasulik teada mõnda baaskriteeriumit, mille alusel uuringu kvaliteeti hinnata.
1. Jälgi, et hinnangud sinu brand'ikohta tuleksid vähemalt 40--50 selle brand'i kasutajalt-ostjalt.
Seda on lihtne teha, kui palud uuringufirmal kõikide suhtarvude juurde panna küsitletute arvu. Viiesajase valimi puhul ei küsita kaugeltki kõiki küsimusi kõigi inimeste käest.
«N=...» iga suhtarvu juures võimaldab paremini hinnata, kui usaldusväärsed on nt sinu brand'i ja olulise konkurendi brand'i kohta käivad tulemused, kuivõrd võid usaldada mingi regiooni või muu alamgrupi kohta väidetavat. Üldjuhul on see info küll uuringu aruannetes olemas, aga mittespetsialistile raskesti leitav.
2. Jälgi, kas uuringus keskendutakse ostjale või tarbijale.
Need on kaks selgelt eristatavat gruppi. Teatud tootekategooriate puhul on igas leibkonnas vaid üks peamine ostja, tarbida võivad aga kõik. Sageli on ostja hoiakud ja arvamused olulisemad kui ainult tarbija arvamused.
3. Üldjuhul eelista sihtgrupi uuringut.
Kui su eesmärk pole sihtgrupi väljaselgitamine, on sihtgrupi osas esindusliku valimiga uuring alati palju informatiivsem ja usaldusväärsem kui kogu elanikkonna osas esindusliku valimiga uuring.
4. Eesti vmt regiooni elanikkonna osas esindusliku valimiga uuringut eelista siis, kui tahad välja selgitada oma toote, brand'i täpset sihtgruppi.
Et saada vähegi usalduslikku sihtgrupi profiili kirjeldust, peaks baasvalimi pealt tulema vähemalt 100 sinu brand'i tarbijat, ostjat või potentsiaalset ostjat. Vähemkasutatavate toodete puhul tuleb sellise tulemuse saavutamiseks võtta mõnikord kontakti mitme tuhande inimesega.
5. Äriklientuuri uuringu puhul jälgi, kellelt firmas on kogutud vastav informatsioon.
Äriklientuuri hõlmava uuringu puhul peab üldjuhul olema vastajaks töötaja, kes vastutab uuritava ärivaldkonna eest ettevõttes või on vastava valdkonna spetsialist.
Firmast suvalise inimese küsitlemine võib objektiivse info andmise asemel desorienteerida. Loomulikult võib ka sekretäri küsitleda, kuid tema arvamuse baasil ei saa teha kaugeleulatuvaid järeldusi, välja arvatud juhul, kui ta samaaegselt vastutab firmas küsitletava valdkonna eest.
Autor: Tiia Laul

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele