Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Liiga kallis televisioon

    Eesti Televisioon ja TV1 koondavad töötajaid massiliselt. Kanal 2 lõpetas sügisest hommikuprogrammi. TV 3 otsib uut direktorit.
    Kõik telejaamad lõpetavad aasta ligi paarikümne miljoni krooni suuruse kahjumiga.
    Kehvades majandusnäitajates tundub süüdi olevat telereklaami vähesus ja madal hinnatase. Reklaami hinda omakorda ei lase kerkida tihe konkurents. Eesti neljal telekanalil on tänavu omavahel jagada olnud vaid umbes 110 mln krooni reklaamiraha aastas. Järgmisel aastal loodetakse kasvu 130 mln kroonini.
    Ühe kommertsprogrammi tegemiseks kulub kõige tagasihoidlikumate arvestuste kohaselt 60 mln krooni, mistõttu kolme kommertskanali nulli jõudmiseks peaks Eestis telereklaamiraha tiirlema vähemalt 180 miljonit krooni.
    «Kvaliteet, mida televaataja nõuab, on kallim, kui seesama televaataja jõuab ülal pidada,» selgitab teleäri telgitaguseid telejaama Kanal 2 üks omanikke Kris Taska. Eesti telepublik on suhteliselt nõudlik ja tahab aeg-ajalt näha ka Oscareid võitnud filme.
    Telejaama TV3 arendusdirektor Antero Laanela ütleb, et Eestis oleks ruumi kahele kommertskanalile, pluss üks riigitelevisioon, mis ei tee reklaami. See tähendab, et majanduslikus mõttes on üks eratelekanal pisikesel Eesti turul üleliigne.
    Laanela loodab, et järgmisel aastal läheb pilt reklaamiturul paremaks. Teiste telekanalite esindajad nii optimistlikud ei ole.
    «Järgmine aasta saab olema raske,» väidab ETV reklaamidirektor Rivo Saarna. «Neli telekanalit tekitab ka äärmiselt tiheda konkurentsi, mis välistab reklaamihindade tõusu.»
    Saarna nendib, et kindlat lahendust tekkinud olukorrale ei oskagi ta välja pakkuda. Selge on vaid see, et mingid ni?id peavad tekkima.
    «Pole võimalik, et kõik teevad oma programmi, sest see on nii kallis,» ütleb Saarna.
    Erakanalid jällegi peavad ETV reklaaminäitamist turu solkimiseks, sest iga-aastane 84,3 miljoni krooni suurune riigi toetus võimaldab Eesti Televisioonil müüa reklaami konkurentidest odavamalt.
    Teleinimeste arvates muutub edaspidi kindlasti efektiivsemaks saadete tootmine, sest tööjõudu on nüüd laialt käes. ETV on koondamas 130 töötajat ja TV1 koondas 80 töötajat. Tööta jäid mitmed arvestatavad toimetajad, operaatorid ja rezhissöörid, kes hetkel on oma edasise saatuse osas üsna nõutud. Töötajaskonna laiendamist ei näe lähiajal ette ükski telejaam.
    Eesti telekanalites jooksvast reklaamist moodustab kohalike tootjate loodud reklaam üsna väikese osa. Suurema osa moodustab nagu mujalgi maailmas tarbekeemia reklaam, mille klipid tehtud spetsiaalselt Ida-Euroopa ja Venemaa turu jaoks. Sellepärast need nii kohutavad ongi, muigavad teletegijad ise.
    Selle reklaami vahendamisest pistavad kopsaka summa tasku meediavahendusfirmad, kes samuti ei oota märkimisväärset reklaamiraha kasvu järgmisel aastal.
    Nätsu- ja hambapastareklaami vahendava OÜ Mediapool juht Raigo Piibar ütleb, et kui järgmisel aastal tuleb telesse sama palju reklaamiraha, siis on hästi läinud, sest reklaamiandjad eelistavad rohkem trükimeediat.
    BMFi andmetel liikus eelmisel aastal kõigis meediakanalites kokku 710 mln krooni reklaamiraha, millest vaid 130 mln jõudis tarbijani televisiooni vahendusel. Piibari sõnul sarnaneme me selles osas ülejäänud Põhja-Euroopaga.
    «Eestlastel on juba ammustest aegadest harjumus lugeda,» märgib Piibar. «Selles osas on meil vahe sees isegi lätlaste ja leedukatega.»
    Kodumaist telereklaami tootva reklaamiagentuuri Zoom juht Kaur Hanson usub, et turg hakkab vaikselt üles minema, sest vajadus reklaami järele on kogu aeg olnud. Vahepeal polnud lihtsalt raha. «Telereklaam on ju emotsionaalne ja sisendusjõuline ning jõuab korraga paljudeni,» selgitab Hanson.
    Eestis toodetud reklaamklipi hind algab 200 000 kroonist, aga väga head tööd selle eest ei saa.
    Välisriikidest on odavaim koht klipi tegemiseks Rootsi, kus võetakse jutule kõige vähem poole miljoni krooniga. «Kui vaja, saab läbi ajada ka veidi odavama animatehnikaga, mis Eestis on kõrgel tasemel,» märgib Hanson.
    Reklaamid saavad üsna kiiresti vanaks. Kaks aastat tagasi toodetud klipid Hansoni sõnul praegu enam eriti toredad ei tundu ja nõuavad uuendamist.
    Hanson nendib ka, et kurb on näha, kuidas reklaamivahendajad Lääne-Euroopas arvavad, et meile on vaja väga primitiivseid reklaame. «Kui vaadata sama toote reklaami, mis on tehtud brittidele, siis need on tihtipeale päris head ja vaimukad,» räägib ta.
    Järgmise aasta täpsemate prognooside tegemiseks ootavad teletegijad BMFi 2000. aasta jaanuaris valmivat ülevaadet tänavuse aasta telereklaami turust. Oluline on telekanalite jaoks see, milliseid saateid eelistavad 12--49aastased televaatajad ehk siis reklaami põhiline sihtgrupp.
    BMFi üheksa kuu uuringu põhjal on tänavu meediareklaami suunatud raha vähenenud eelmise aasta sama ajaga võrreldes 13%, sealjuures telereklaam koguni 29%.
    BMFi hinnangul pole telereklaamiturul võimalik täheldada, et suured rahvusvahelised reklaamijad Eestisse paremini suhtuma hakkaksid. Kümnest suuremast telereklaamijast on panuseid suurendanud vaid Coca-Cola, Benckiser ja L'Oreal.
    Kuigi meediaspetsialistid loodavad reklaamituru elavnemisele järgmise aasta teisel poolel ja analüütikud ennustavad majanduse kasvu, on teleinimesed lootust kaotamas. Pealegi avaldub majanduskasv reklaamiturul alati mõningase ajalise nihkega.
    «Loodame, et aasta 2001 tuleb juba hea aasta,» vaatab Kris Taska kehval ajal tulevikku siiski lootusrikkalt.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.