Internetti seostatakse enamasti arvutiga. Kuigi sülearvutite arv kasvab, on need pidevaks kaasas kandmiseks siiski liiga suured ning arvuti kasutamine väliolukorras ka suhteliselt ebamugav. Kas aga oleks võimalik internetti pääseda millegagi, mis oleks väike, kerge ja mugav kasutada? Näiteks pihuarvuti või mobiiltelefoniga?
Lühike vastus ? jah, see on täiesti võimalik. Pikk vastus ? kuigi tehnoloogia on olemas, leiduvad kahjuks ka mõned takistused. Millised on lahendused, sellest allpool.
WAP ? sõna-sõnalt tõlgituna Traadita Rakenduste Protokoll. Tegelikult on WAPi sisu märksa laiem ja sisaldab endas terve hulga tehnoloogiaid. WAPi eesmärk on luua samasugune keskkond mobiiltelefonidele ja teistele mobiilsetele seadmetele, kui on arvutitel internetis. See tähendab omavahel suhtlemist sõltumatult seadme valmistajast ja kasutatavast rakendusest.
Internetitehnoloogia häda on nende arvutitele orienteerituses. Erinevalt arvutitest pole mobiiltelefonidel näiteks suurt ekraani, klaviatuuri ega hiirt, samuti on nende mälumaht ja arvutusvõimus võrreldes lauarvutiga tunduvalt väiksem.
Eespool toodud piiranguid silmas pidades on WAPi loojad edukalt lahendanud mobiilsete seadmete internetiühenduse tehnoloogilise poole. Aga kahjuks pole see probleemidest veel kõik.
Suurim probleem WAPiga on see, et olemasolevad internetileheküljed pole WAP-seadmetega automaatselt kasutatavad. Tänaseni ainuke lahendus WAP-teenuste pakkumiseks on olnud paralleelselt üldlevinud HTML-keeles internetilehekülgedele toimetada ja üleval hoida ka WML-keeles (Wireless Markup Language) WAP-lehekülgi. Siiski on vaid üksikud leheküljed saadaval ka WML-formaadis. Siiani ei huvitunud firmad eriti WAP-teenuste arendamisest, kuna polnud piisavalt WAP-telefonide kasutajaid. Telefonide tootjatel ja ostjatel puudus jälle asja vastu huvi, kuna polnud piisavalt teenuseid.
HTMLi lihtsus on kindlasti interneti plahvatuslikule populaarsusele kaasa aidanud, kuid tal on ka puudusi, mis aja möödudes üha enam ilmsiks tulevad. Esiteks on HTMLis koos nii lehekülje sisuline kui ka kujunduslik pool, mis teeb raskeks sisu eraldamise ja esitamise mõnel muul kujul, näiteks WAP-telefonidele arusaadavas WML-standardis. Teiseks on HTMLi kujul info kvaliteet suhteliselt madal, kuna see on vähe struktureeritud ja praktiliselt võimatu on kindlaks teha konteksti, milles konkreetset numbrit, sõna, lauset, lõiku või muud osa kasutatakse. See kõik raskendab info automaatset töötlemist, selle osalist esitamist ja erinevatesse vormidesse teisendamist.
Toodud puudused on põhjustanud XML-keele (eXtensible Markup Language) arengu. Erinevalt HTMList on XML-keeles tekst ümbritsetud struktureeriva ja tähendust kandva spetsiaalsete märkide vahel asuva infoga. XML on arvutitega üsna lihtsalt töödeldav ja teisendatav, näiteks HTML-keelde tavaliste arvutite ning WML-keelde mobiiltelefonide jaoks.
XMLi kasutamisel ei nõua uue seadme või standardi tulek mingeid muutusi esialgses tekstis ja piisab lisada vaid uus teisendusalgoritm. Samuti pole XMLi esitamine piiratud visuaalsega.
Näiteks võib arvuti või telefon huvitava internetilehekülje ka häälega ette lugeda. Viimane võimalus on kasulik internetis leiduvate kohalejõudmisjuhiste ?vaatamiseks? autoroolis olles või nägemispuudega inimestele.
Internetis leiduvat infot WMLiks muutev tarkvara Oracle Portal-To-Go on suuteline teisendama interneti infot sellest edasi ka ükskõik millise soovitud seadme spetsiifilisse vormi. Universaalne lähenemine teeb teenuste loomise lihtsaks ja võimaldab neid teha automaatselt kättesaadavaks erinevate seadmetega.
Teenuste loomine Portal-To-Go?s toimub läbi vajaliku internetilehekülje analüüsi, mida saavad teha kas lõppkasutajad ise või keerulisemate lehekülgede puhul eraldi süsteemiadministraator. Portal-To-Go võimaldab kasutada ka juba loodud turvastruktuure ja näiteks internetipanga mobiiltelefonilt kättesaadavaks tegemine on ühele inimesele umbes paari tunni töö.
Lisaks sisaldab see tarkvara iga kasutaja poolt isiklikult muudetavat portaali, mis on koduleheküljeks ülejäänud teenusteni jõudmisel.
Teenuste pakkujatel on võimalus jälgida teenuste kasutamist, pidada nende üle arvet ning tasuliste teenuste korral kasutada saadud infot arvete koostamiseks.
Ühena esimestest projektidest on Oracle koostöös Rootsi suurima mobiilsideoperaatori Teliaga arendanud teenustevõrgu ingliskeelse nimega Department Of the Future ehk DOF (eesti keeles ? tulevikuosakond). Selle kaudu pakub Telia mobiilpangandust, reisiteenuseid (näiteks lennupiletite broneerimist), CNNi uudiseid ja reaalajas toimivat liiklusteadete süsteemi.
Portal-To-Go on baasiks ka Oracle ning Motorola poolt asutatud ühisettevõttele OracleMobile, mis tegeleb internetirakenduste loomisega. OracleMobile on loonud esimese mobiilinterneti portaali, vahendades teenuseid enam kui 20 maailma juhtivalt internetifirmalt, nagu Amazon.com, The Weather Channel, eBay, E-Trade, Hollywood.com, OpenTable.com, MapQuest.com ja teised.
Kasutades innovatiivseid tehnoloogiaid ja tooteid saab mobiilseid internetiteenuseid ilma lisatööta pakkuda erinevatele seadmetele ning teha kättesaadavaks kogu juba internetis leiduv info. See muudab mobiilse interneti kasutamise tõepoolest kõigile võimalikuks.
OracleMobile mobiil-interneti portaal
Oracle Portal-To-Go
WAP Forum
W3C XML materjalid
Autor: Madis Pärn
Seotud lood
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.
Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Tagasi Äripäeva esilehele