Eesti Raudtee (ER) erastamine on viga, kuid müük VR Osakeyhtiöle tõmbaks Eesti transiidiärile lõplikult kriipsu peale, ütles Peterburis tegutseva rahvusvahelise transiidiettevõtte BaltTransServis peadirektor Vladimir Prokofjev eile. ?Meie veame Eestiga võrreldes läbi Helsingi vähe kaupa, sest Soome raudtee töötab väga ebaefektiivselt ja ülikõrgete tariifidega,? lausus ta. ?Soomlased on näiteks vagunite tagastamisel nii aeglased, et nad justkui ei vajakski kliente.?
Prokofjev rääkis, et raudtee erastamine seab tema hinnangul Venemaa transiidivood läbi Eesti kahtluse alla, sest uus omanik võib kasumihimus tõsta praegu kaubavedajatele soodsaid tariife. ?Eesti Raudteed juhib praegu väga võimekas kollektiiv, kelle jätkamine erastamise kontekstis on kahtluse all,? lisas Prokofjev. ?Kui soomlased hakkavad oma kogemusi teile üle kandma, siis Eesti Raudtee hävib.?
Raudtee võimalik erastamine Soome ettevõttele või äriühingule kujutab Eesti tarnsiidile ohtu, sest Eesti ja Soome konkureerivad omavahel teravalt Venemaalt pärit transiidivoogude pärast, ütles Eesti Raudtee nõukogu esimees Ardo Ojasalu. ?Ma loodan väga, et erastamise läbiviijatel jätkub tervet mõistust soomlaste pakkumine tagasi lükata,? lausus ta. ?Kui Soome raudtee-ettevõte pingestab pakkumisvoorus osalemisega konkurentsi Saksamaa, Suurbritannia, Rootsi ja Ameerika Ühendriikide ettevõtete vahel, siis on see temalt parim oodatud panus.?
Ojasalu lisas, et ta ei välista VR Osakeyhtiö erastamissoovi taga halbu kavatsusi, mille kohaselt võidakse Eesti Raudtee transiitkaubavedusid pärast erastamisvõitu takistama asuda, et suurendada Soomet läbivat transiiti.
VR Osakeyhtiöst kinnitati, et nad on Eesti Raudtee erastamisest huvitatud, kuid halbade tagamõteteta.
Finantsdirektor Veikko Vaikkinen ütles, et tema ettevõtte kavatsused Eesti transiidi suhtes ei ole küsimuse all, sest võimalikud tehingud Eesti Raudteega pole veel selged. ?Sellel teemal pole mõtet spekuleerida,? lausus Vaikkinen.
Raudtee erastamisel on mitu negatiivset stsenaariumi, millest vaenulik ülevõtmine on halvim, ütles Tallinna Sadama turundusdirektor Erik Sakkov. ?Halvim lahendus, mille puhul raudtee pärast erastamist näiteks paariks aastaks remondi ettekäändel suletakse, ei pruugi tulla üksnes soomlaste poolt,? lausus ta.
Eesti Raudtee suurima kliendi Pakterminali nõukogu esimees Aadu Luukas lausus, et tema ei soovi Soome päritolu raudtee-erastaja suhtes seisukohta võtta, kuid näeb erastamises ohtlikke karisid, mille erastamisprotsess esile toob. ?Müüja on võtnud endale ülisuure vastutuse, sest erastamisele ei lähe mitte raudtee vaid Ida?Lääne transiidikanal,? rääkis Luukas. ?Positiivse lahenduse korral transiit jätkub senises mahus, negatiivse korral transiidikanali läbimine raskeneb või see sulgub.?
Erastamisagentuur kuulutas Eesti Raudtee 66 protsendi aktsiate erastamise kaheetapilise eelläbirääkimistega pakkumise välja esmaspäeval. Pakkujad peavad 17. juuliks esitama Erastamisagentuurile omapoolse Eesti Raudtee äriplaani, läbirääkimised hinna ja investeeringute üle jätkuvad augustis algavas teises voorus.
Seni on lisaks Soome riigiraudteele erastamishuvi ilmutanud USA raudteefirma CSX Transportation, Briti-USA- Uus-Meremaa-Eesti ühisprojekt Baltic Rail Service, Rootsi riigiraudtee ning Prantsusmaa ja Saksamaa raudtee-ettevõtted. Eelmisel aastal teatasid Eesti raudtee erastamiskavadest loobumisest USA kompaniid Wisconsin Central ja OmniTRAX.
Majandusminister Mihkel Pärnoja on öelnud, et valitsus seab raudtee müügil peaeesmärgiks kaubavedude eduka jätkamise, mitte kõrgeima hinna. Pärnoja sõnul on valitsuse huvi Eesti Raudtee maksimaalse läbilaskevõime tagamine ning seetõttu pole investeeringute ja hinna vahekorda otstarbekas erastamistingimustes fikseerida.
Erastamisega ei piirata Eesti raudtee õigust raudteel opereerimiseks. Raudteeseadus kohustab teistele vedajatele vaba ligipääsu tagamist vaba läbilaskevõime tekkimisel.
Eesti Raudtee mullune käive oli 1,4 miljardit krooni, mis saavutati 37,2 miljoni tonni kaupade veoga. Tänavu jaanuaris-veebruaris ulatus kaubaveo maht 6,6 miljoni tonnini, mis on 26 protsenti rohkem kui aasta tagasi.
Tagasi Äripäeva esilehele