Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Avalik häbipost distsiplineerib
Ameerikas on juhtunud, et internetiportaali avades loodetakse saada 10 000, kuid tuleb 10 miljonit klienti. Midagi analoogset juhtus ka Tasuja.ee-ga, kus võlgnikke avalikustava portaali vastu tärganud huvi ületas kõik meie ootused. Pidime kõvasti pingutama, et portaali tagatuba huvile vastu peaks.
Võlg on ebamugav asi. Tahad kaotada sõpra, laena talle raha, ütleb kõnekäänd. Kuningas Saalomon läks oma õpetussõnades veel kaugemale: laenaja on laenuandja ori! Samadel põhjustel tekitas Tasuja.ee kaksipidiseid reaktsioone: need, kes ennast sealt ei leidnud, olid rõõmsad, ja uurisid, kellega ei tasu äri teha. Need, kes ennast avalikust häbipostist leidsid, tõttasid panka ülekannet tegema.
Pangaametniku kogemusest tean, kui olulised on andmed äripartnerite usaldusväärsuse kohta. Kõik laenajad vannuvad, et nemad kunagi võlgu ei jää. Ometigi on ainuüksi maksuameti võlgnike baasis 2,5 miljardi krooni ulatuses ?halbu laene? ? laene, kus võlausaldaja käest ei ole küsitudki, kas ta tahab laenu anda või mitte. Erasektori olukord ei ole sugugi parem. Avalikustamine on krooniliste võlglaste mõjutamise kõige leebem ja tsiviliseeritum viis. Hiljuti kõneks olnud üksikisiku tulumaksu avalikustamise poolt ja vastu argumente kaaludes oleks tulnud mängu võtta hoopis maksuvõlgnike avalikustamine, mis on loodetud efekti ? tulumaksu parema laekumise ? teenistuses hoopis paremini. Tahaksime väga loota, et Tasuja.ee, teeb ka maksuameti eest osa tööd ära.
Maksuameti ja võlgade sissenõudjate töö keerukusest ja psühholoogilisest raskusest olen tänu Tasujale saanud mõningast taipu, sest ka ähvardused ei ole jäänud tulemata. Mida sa hing ikka oskad kosta näiteks sellise jutu peale: ?Kui meid kohe nimekirjast maha ei võeta, siis käitutakse nendega, kes nimetavad ennast Tasuja omanikeks, aega, kohta ja vahendeid valimata?.
Loomulikult arvan, et kui oleksime kuu aega ette teatanud plaanist võlgnikke avalikustava portaaliga turule tulekust, oleksid mitmed tänased võlgnikud eelistanud mitte võlgu jääda. Ja pahandajaid oleks palju-palju vähem. Internetiäri puhul ei oleks aga selline asi kuidagi võimalikuks osutunud, kuna sellega oleks Tasuja kaotanud oluliselt oma konkurentsieelises.
Konkurendile varbale astusime me aga niigi, mille tulemusena äsjasündinud internetiportaal suutis ületada uudiskünnist isegi sedavõrd, et pääses ärilehe kaanelooks.
Tõsi ta muidugi on, et täiesti uue toote turule toomisel ei õnnestu alati kõiki detaile piisavalt siledaks lihvida, kuid Tasuja poolt näeme rünnaku taga eelkõige konkurendi raskustesse sattuvat aktsiaemissiooni, mitte sisulisi argumente.
Avalikustatud võlad on aga Tasuja.ee positiivsest efektist ühiskonnale vaid üks osa. Portaali olemasolev andmebaas on konstateeriva iseloomuga: need ja need inimesed või firmad on ebausaldusväärsed, nad ei maksa oma võlgu ära, nendega ei saa asju ajada. Umbes nagu kunagine o-numbrimärk purjutanud juhtidele kuulunud sõidukitel.
Teine osa, mis minu arvates on veelgi olulisem, on profülaktilise iseloomuga: hirm avalike võlglaste nimekirja sattuda. Üksnes alateadlik tunnetus võimalusest lugeda enda nime nimekirjast, mis kujutab endast ebausaldusväärsete isikute edetabelis teatud hetke seisuga, distsiplineerib paljusid. Sageli ei ole võlgade põhjuseks mitte vahendite puudumine, vaid tahtlik venitamine, kuna see ei too endaga kaasa mingisuguseid negatiivseid tagajärgi. Rahal on aga oma hind ja sageli võlgnik ka teenib viivitatud aja eest intressi või muud tulu.
Tasuja suurendab ühiskonna läbipaistvust ja avatust, mis omakorda loob eeldused suhete klaarimiseks kulutatava energia kokkuhoiuks nii avalikus kui ka erasektoris. Ja efektiivsus ainult kasvab!