Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mazda lipulaev vahetas maski
Eelmine Mazda Xedos 9 oli Mazda, millel ei olnud veel viisnurkset iluvõret ja muid sellele automargile omaseid tunnuseid. Temas oli isikupära, mis omane pigem ameeriklastele. Ja nii mõnegi silmis just Xedose võlu selles seisneski. Uus Xedos on aga samasugune Mazda nagu kõik ülejäänud. Ainult et suurem, mugavam, võimsam ja loomulikult ka kallim.
Uue Mazda Xedosega lähemalt tutvudes on põhjust mõneti pettuda. Väliselt täiesti uue ilmega auto osutub tegelikkuses üsna eelmisega sarnaseks. Sisedisain on sama, vaid materjalivalik on muutunud-tume sisu on asendunud heledaga. Ainus, 2,5-liitrine V6 mootor, on aga võimsust hoopis kaotanud. Tehniliste andmete järgi on eelmise Xedose 167 hobujõu asemel nüüd 164 hobujõudu, kütusekulu on linnasõidul suurenenud 0,9 liitrit, maanteel küll vähenenud 0,6 liitrit. Keskmine kulu on aga ikkagi 0,6 liitri võrra suurem.
Pettumus süveneb rooli taha istudes. Isegi kui auto iste kõige alumisse asendisse lasta, tekib vajadus tõsta rool kõrgemale. See istub sõna otseses mõttes süles. Paraku liigub rool vaid sisse-välja, üles-alla teda liigutada ei saa. Paratamatusega tuleb leppida, kuid juhtides ei lase see end roolis mugavalt tunda.
Küll aga on sõites kohe tuntav uue Xedos 9 vaikne salong. V6 mootorile iseloomulik mürin ei kostu salongi isegi kiirendades ja ainus auto liikumisest märku andev hääl on rehvisahin.
Xedose 2750mm teljevahe pole omas klassis küll kõige suurem, küll aga igati piisav, et hoida eelkäijast 5 sentimeetrit pikemat autot probleemideta teel. Auto liigub sujuvalt ja pehmelt ning kiirusetaju muutub lausa ohtlikult olematuks.
Suurepäraselt ja märkamatult töötab auto veojõu kontrollsüsteem. Kui sageli kipuvad sellise süsteemiga varustatud autod libedal kiirendades ?rappima?, siis Xedos lihtsalt võtab sujuvalt paigalt, ilma et ratas kavatsekski hakata kohapeal ringi käima.
Oma hinnalt kuulub Xedos suurte keskmiste kallimate hulka. Ehk teisisõnu, arvestades mootorit ja varustustaset, on tema 449 000kroonine alghind omas klassis küll konkurentsivõimeline, kuid valik sellega piirdubki. Viimane seisneb vaid värvi ja üksiku lisavidinaga. Saadaval on vaid 2,5-liitrise mootoriga täisvarustuses auto koos automaatkäigukastiga, odavamat versiooni, nagu on näiteks Nissan Maximal (2,0-liitrine alates 319 900 kroonist), Xedosel ei ole.