Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tuulelipu remont ei aita

    Äripäev on majandusasjades terava väljaütlemisega ajaleht. Kui mõni asi on viltu, tuleb see kinni panna. Meenutab kuningannat raamatus ?Alice imedemaal?, kes enamiku asjade peale ütles: ?Pea maha!?
    Nii on ka välisinvesteeringute agentuuriga (ÄP 06.02). Jah, mitmed väljaöeldud investeerimisprojektid pole viimastel aastatel realiseerunud, kuid selle põhjus ei saa olla ainult üksikute keskmise tähtsusega ametnike tegemised või mittetegemised. Muidugi võib ka viimase hetke paberite vormistamine mõju omada, kuid mitte otsustavalt. Iga projekti mitterealiseerumise põhjused on erinevad, kuid põhjus võib olla ka firma enda raskused, maailmamajanduse ebastabiilsus, projekti väike tulusus jm tegurid.
    Eesti kui investeerimiskoha väljapakkumine on suures plaanis lihtsalt müügiteging. Hind sõltub kauba kvaliteedist, kauba reklaamist ja ostja teadmistest. Kindlasti on oma koht ka kauba reklaamimisel, mida teeb välisinvesteeringute agentuur. Milline organisatsiooniline vorm on parim, sõltub otsustajatest ja strateegiast.
    Põhiline põhjus, miks autotööstuse ja teised keerukama tehnoloogiaga seotud projektid ei ole realiseerunud, on ikkagi see, et Eesti kaup ei ole piisavalt hea. Puudub vundament suuremate tehnoloogiaga seotud projektide käivitamiseks. Kui aga viga on vundamendis, ei aita tuulelipu remont.
    Tehase asukoha määravad korporatsioonide strateegilised plaanid. Juhatuse liikme või esimehe seisukoht on oluline, aga mitte määrav. Ka kontserni peadirektor peab suutma kõiki otsuseid aktsionäride koosolekul põhjendada. Suurfirmade juhtimine toimub teisiti kui väikefirmadel. Üksiku juhi osatähtsus ja mõju on firma arengule seda väiksem, mida suurem on firma.
    Suurfirmade juhtimine on rajatud planeerimisele ja strateegiale. Firmadel on investeeringute või strateegia planeerimisega seotud üksused. Nende üksuste analüütikud teevad otsuse, kuhu lähtudes kõigist olemasolevatest tingimustest ja kontserni arengustrateegiast on parim rajada uus ettevõte või teha investeering. Tegu on samasuguse rutiinse tegevusega kui tootmine või raamatupidamine.
    Otsuse alus on faktid, mitte viimase hetke kirjad ja avaldused. Maal kus juba on olemas vastav tootmine on tunduvalt suurem tõenäosus, et ka uus tehas osutub edukaks.
    Mida siis teha, et arendada autotööstust või autoosade tööstust? Lihtsaim vahend on küsida kohalikelt tegijatelt, mis on probleem antud sektoris. Las Norma, Elvexi, Keila Kaabli ja Tartu Bussitehase juhid räägivad, mis on vaja teha, et nende tehaste käive kasvaks nt kolme aastaga kolmekordseks. Eks neilgi ole kitsaskohti, mis on seotud Eesti üldise arenguga. Millised on nende probleemid logistika, koolituse jt valdkondades?
    Eestil on võimalusi autotööstuse allhangete saamiseks, aga tuleb tõestada, mille poolest ollakse paremad poolakatest, rootslastest jt konkurentidest.
    Hoolimata kinnisvaraomanike kinnitusest, et Eesti strateegiline asukoht on parim, oleme me ikkagi suurtest linnadest ja jõukatest tarbijatest Kesk-Euroopas 1000 kilomeetri kaugusel.
    Delfi jututoast selgus, et mootorit õpetati Tallinna Tehnikaülikoolis 15 aastat vana Volga mootori järgi. Uusi õppejõude on peale tulnud vähe. Rahvusvahelistumist ei ole toimunud. Asja kogunimetaja on rahapuudus ja väikesed investeeringud. Tavapäraseim abinõu on noorte perspektiivikate inseneride saatmine välismaale. Kui noor võimekas autoinsener on Eestisse tagasi tulnud saab ta tööd ka Normas, Elvexis, mõnes teises firmas või tehnikaülikoolis. Raske uskuda, et ta Eestis tööta jääks.
    Välisinvesteeringute ja tööstuse arenguga seotud probleeme on arutatud aastaid. Tavapärane tulemus ? teema aktuaalsus vaibub, et siis aasta pärast jälle üles kerkida. Ilmselt on põhjus lihtsalt kompetentsi ja arengukontseptsiooni puudumine.
    Eriti asjalik lahendus ei ole ka maksudest saadud raha tagasi tilgutamine üksikutesse ettevõtetesse. Kui pole tegutsemist pikemaajaliste eesmärkide nimel, ei saa tekkida ka tingimusi keerukamate projektide realiseerumiseks.
    Tsiteerides Ülo Vooglaidu: ?Majandust või tööstust ei ole riigil võimalik turumajanduses arendada. Arendada saab neid tingimusi, millest tööstus sõltub.?
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.