Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Andmeladu toob andmetest info välja
Kui teie ettevõttes on eelmisel päeval andmebaasidesse laekunud andmed hommikul tööle saabuvate otsustajate arvutites paari hiireklõpsuga ülevaadetesse haaratavad, siis elab ettevõtte andmebaaside südames oma väliselt märkamatut elu andmeladu.
Andmeladu on ettevõttes olemasolevate andmete struktureeritud kogum ? ladu, millel on kasutamiseks optimaalne ?riiulite? süsteem ning mille sisu ?sortiment? vastab täielikult ettevõtte juhtimisinfo vajadustele.
Andmelattu on alglaadimise käigus kantud ettevõtte kõik vajalikud minevikuandmed. Kokkuleppelise intervalliga, mis tavaliselt on üks ööpäev, laaditakse sinna automatiseeritult juurde värsked andmed.
Andmeladu, millele on loodud kasutajaliides, on juhtide ja teiste otsustajate iseseisev töövahend. Vastavalt kasutajaõigustele on inimesel võimalik ajast ja asukohast sõltumatult moodustada kiirelt erinevaid ülevaateid. Näiteks saab mugavalt teada, kellele ja milliste müügivahendite abil on viimase viie päeva jooksul müüdud, kuidas on tulemusi mõjutanud konkurendi tormiline reklaamikampaania ja kuidas on nimetatud asjaolud mõjutanud ettevõtte lao- ja saldoseisu.
Samas on andmelao olemasolu eeldus mitmete juhtimisinfosüsteemide toimimiseks ettevõttes (nt kliendisuhte haldus, finants- ja riskianalüüs). Andmeladu aitab olemasolevatest andmetest tuua välja olulist informatsiooni.
Ettevõtted, kes endale andmeladu ehitanud ei ole, kasutavad aruannete koostamiseks ja analüüsimiseks operatiivbaase.
Operatiivbaas on igapäevase rutiinse töö vahend. Operatiivbaas ei tohi olla ülemäära mahukas, sest liigne andmemass muudab töö aeglaseks. Peale selle on operatiivbaasid vaid teatud kindlate ülesannete täitmiseks ning nad ei sisalda rolliväliseid andmeid. Aruannete koostamine ja analüüside läbiviimine operatiivbaaside abil on sama efektiivne kui tassida teelusikaga vett ämbrisse küla kõikidest kaevudest, selle asemel, et nõu kraanist kiiresti ja teistest sõltumatult täis lasta.
Andmelaondus ei ole lihtsalt üks projekt paljudest, vaid ettevõtte arengustrateegia üks komponent. Vajadust andmelao järele peab tundma juhtkond ? ettevõtte kõige kõrgematelt juhtimistasanditelt peab tulema mõtestatud stardiotsus ning töö sisuline tugi ja kontroll.
Tavaliselt ei kaasata andmelattu kohe kõiki olemasolevaid baase. ?Ehituse? osade järk-järguline töölepanek annab ettevõttele võimaluse saavutada parem investeeringute tasuvus.
Nii andmelao loomine kui ka haldamine on protsess ? lõputu areng, mis seiskub vaid ettevõtte tegevuse lõppemisel.
Eesti Telefoni ärijuht Jüri Jaakson on oma allüksuse andmelao loomise ja kasutamise rütmis töötanud ligi aasta. ?Andmeladu annab juhile võimaluse näha firmat väljaspool igapäevaseid töörutiine,? arutleb Jaakson. ?See on kiire tee vigade ja uute võimaluste leidmiseks. Kõike seda samm-sammult, päev-päevalt.? Andmeladu annab tema sõnul vabaduse juhile, kes tahab ja oskab hankida uusi kogemusi, õppida ja areneda koos firmaga.
Autor: Tiina Tambaum