Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Strateegiline planeerimine ? kas ainult üheksakümnepäevaste plaanide palavik
Viimasel ajal teatavad paljud ettevõtjad ja finantsinimesed uhkusega, et nende ettevõte planeerib vaid 90 päeva ette. Sellest ideest on saanud edukate kiirestiarenevate ettevõtete deviis: areneme kiiresti ? mõtleme ette vaid 90 päeva! Tegelikult on aga alati veel midagi, mille unustamine võib saatuslikuks saada...
Nagu paljud teisedki moeasjad, on ka sel 90päevasel ettemõtlemisel oma taust. Arusaadav, et firmad ei tee täna selliseid finantsplaane, nagu tehti 60ndatel. Mitmed Ameerika organisatsioonid tegid siis tõemeeli viieaastaseid eelarveid ja kassavoogude plaane. Muutused ühiskonnas ja ettevõtluses on aga läinud üha kiiremaks.
Seda, kuidas ärimood muutub, on võimalik näha lennujaamade raamaturiiulitelt. Iga paari aasta tagant tuleb laviin uusi trenditeemasid: ?Totaalne kvaliteedikontroll?, ?Nõusole-kuturundus?, ?Muutuste juhtimine?, ?Strateegiline müük? jne. Kõik need pretendeerivad universaalvõtme tiitlile, millega saab luua ning juhtida edukat ettevõtet. Peagi on lettidel uute pealkirjadega raamatud.
Ettevõtjad peavad mõistma, et äri on iseloomult voolav ja ebastabiilne. Organisatsioonid, mis kiirestiarenevas keskkonnas ei arene, surevad välja. See on Darwini teooria, kiirendatuna miljoneid kordi. Strateegiline planeerimine aitab olla tuleviku suhtes aktiivne, olla valmis alternatiivseteks arenguteks, et juba varakult tulevikus endale koht leida.
Mida siis strateegiline planeerimine pole? Esiteks pole see ennustamine, mis on olemasoleva olukorra ekstrapoleerimine tulevikku. Ärikeskkond on mitmedimensiooniline ja dünaamiline. Ekstrapolatsioonid äris ei kehti. Muudatusi teevad ka teised tegijad turul, mitte ainult meie.
Teiseks pole strateegiline planeerimine puhas numbritöö ja eelarvete koostamine. Pigem on see hinge otsimine. Siiski eeldab see mõningate kontrollnumbrite kasutamist. Kolmandaks po-le strateegiline planeerimine vaid tulevikuotsustega tegelemine. Hea planeerija võtab otsused vastu juba täna. Seega on tegu pideva, praktilise protsessiga.
Strateegiline planeerimine on otsuste vastuvõtmine enne, kui nende vastuvõtmiseks on reaalne vajadus tekkinud. See on ennetav otsustamine. Ettevõtte võtmeisikud visioneerivad tulevikku ja mõtlevad välja teid selle saavutamiseks. Tähtis polegi mitte valmis plaan, vaid protsess. Strateegilise planeerimise protsessi on seotud ettevõtte otsustajad, aidates neil igapäevatöös võtta vastu strateegilises kontekstis õigeid juhtimisotsuseid. Strateegiline planeerimine aitab ettevõttes töötavate juhtide energia valla päästa.
Palju on räägitud terminist strategic management. Seda pooldavad ka uued juhid. Lühidalt tähendab see ettevõttes igapäevaselt selliste otsuste vastuvõtmist, mis on pikas plaanis head. Strateegilise planeerimise protsess aitab ettevõttes sellisel keskkonnal tekkida. See ehitab ettevõttes üles sellise juhtstruktuuri, mis on võimeline ettevõtet juhtima strateegiliselt õigete otsuste järgi.
Seega sõnum juhtidele: maailm pole veel nii kiire, et kaugemale kui 90 päeva mitte mõelda! Firma tegeleb pidevalt kahe asjaga: viib täide plaane ja visioneerib uusi võimalusi.