• OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,29%6 262,52
  • DOW 30−0,51%44 424
  • Nasdaq −0,04%20 621,39
  • FTSE 100−0,45%8 935,16
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,29%6 262,52
  • DOW 30−0,51%44 424
  • Nasdaq −0,04%20 621,39
  • FTSE 100−0,45%8 935,16
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,16
  • 26.03.01, 08:20
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: Eurokõnelustel tõmbab Eesti endal naha üle kõrvade

Euroopa Liitu astumisel ähvardab Eestit uute autode kallinemine keskeltläbi 10 000 krooni võrra. See ootab meid ees tänu hindade nn ühtlustamisele rikkamate riikide järgi ja autode impordi piiramisele Jaapanist, USAst ning teistest mitte-EL riikidest.
Uute autode kallinemine on järjekordne vastuargument Euroopa Liiduga ühinemise kasulikkusele. Kui euroliitumist kavandavad läbirääkijad libisevad hinnatemaatikast üle, siis oleme ise endal naha üle kõrvade tõmmanud, kirjtuab Äripäev tänases juhtkirjas.
Järgneb väljavõte juhtkirjast.
Sisulise vabaturumajandusega Eestile ei sobi groteskne 'vabaturumajandus' Euroliidu moodi. Sõnade tähenduse järgi ei selgu, mis sealsel turul üleüldse vaba on. Odavamaid Jaapani autosid saaks Eesti oma impordikvoodi järgi sisse tuua ca 750 tükki aastas, kuid isegi praegu ostetakse neid tunduvalt rohkem. Rääkimata tulevikust, mil uute autode ostmine prognooside järgi kolmekordistub.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Euroliit ei luba uute autode hinnaerinevusi rohkem kui 12%. Sellega kaitstakse eelkõige oma tootjate huve, kuid ei arvestata liikmesriikide elatustaset. Eesti elatustaseme erinevus pole mitte 12%, vaid umbes kolm korda. Näiteks kulub sakslasel uue auto ostmiseks poole aasta keskmine palk, eestlasel tuleb aga selleks 3,4 aastat koguda.
Hämmeldust tekitab hindade ühtlustamine rikkamate riikide järgi, ent näiteks tööjõuturgu samad riigid avada ei kavatse. Selleks tahavad rikkamad riigid 7aastast üleminekuperioodi. Häbi!
Praegu ostetakse Eestis 11 000 uut autot aastas, seega tuleks meil ELile peale maksta 110 mln krooni ilma suurema teenistuse võimaluseta. Kust otsida liitumise kasu, härrad eurokraadid? Kui meie rahakott saab ühele 'põsele' nätaka, siis pöörame vaguralt ette teise?
EL on meie autoomanikku siiani ahistanud bensiiniaktsiisi tõstmise näol. Praegune 3.50 liitrilt liitu ei rahulda, ees on edasised tõusud. Kui kvootide süsteemi veelgi täiustatakse, siis kes teab, kaugel need autoostuloadki on.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 5 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele