Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mootoritähised ajavad segadusse

    Küsimus, mis vahe on CDI ja HDI mootoril, paneb ka targemad mehed kukalt sügama ja reeglina on vastus ühene ? ega neil olegi mingit vahet.
    Ikka ja jälle räägitakse, et sel autol on CDI mootor, teisel HDI ja kolmandal koguni PDI. Tavainimene ei saa enam mõhkugi aru ja otsustab, et küllap jutt diiselmootorist käib, kui tähises D-täht sees. Aga võta näpust, näiteks GDI on hoopis bensiinimootor. Et asjasse veidike selgust tuua, avaldab Äripäeva Autotarvikute rubriik kord kuus lühiülevaate ühest eelnimetatud mootoritüübist.
    Ilmselt kõige enam on segadust tekitanud CDI ja HDI. Näiteks Mercedes kasutab CDI diiselmootorit, PSA Group (Peugeot ja Citroen) aga HDI mootorit. Sisulist vahet neil aga ei ole, küsimus on lihtsalt selles, kuidas keegi seda mootorit nimetab. Prantslased nimetavad seda kõrgsurve otsesissepritse mootoriks (Highpressure Direct Injection), sakslased aga ühisrelss otsesissepritse mootoriks (Common Rail Direct Injection). Ja mõlemal on õigus. Tavalise diiselmootoriga võrreldes on sissepritsesurve sellises mootoris kuni 6,5 korda kõrgem ja kütus jõuab silindriteni ühise toru, (ehk nagu on inglisekeelne otsetõlge: ühisrelsi kaudu). Eestikeelset tõlgendust on sellele väga raske leida. Õppejõudude seas kehtib suuline kokkulepe nimetada neid ühisanum sissepritse mootoriteks.
    Mille poolest siis erineb ühisanum sissepritse mootor tavalisest diiselmootorist. Varasemates süsteemides tekitas kõrgsurvepump toitesüsteemis kõrge rõhu (otsepritsediislitel kuni 200 bar) ja jaotas selle tööjärjekorras silindritele. Pihustid avanesid kütuse rõhu mõjul. Igale pihustile oli kõrgsurvepumbas oma silinder, mis oli oma mõõtmetel väike ja seetõttu ei olnud ka surve väga suur.
    Uuemates, ühissurve süsteemides, tekitab üks suurema kolvipinnaga kõrgrõhupump sõltuvalt sõidutingimustest 300-1350 barise rõhu, mis kandub edasi plokikaanele kinnitatud ühtsesse jaotustorusse. Pihustite tööd juhib mootori juhtplokk sõidutingimuste andmete põhjal elektriliselt. Selline süsteem võimaldab muuta diiselmootori palju vaiksemaks, erksamaks ja veelgi ökonoomsemaks.
    Otsepritsediislitele iseloomuliku hüppelise rõhutõusu ja sellega kaasneva plagina vältimiseks on jaotatud pihustus kahte ossa. Sekundi murdosa enne põhipihustust toimub eelpihustus, kus avatakse pihusti nõel hästi lühikeseks ajaks (0,200 ms) ja pihustatakse põlemiskambrisse väike kogus kütust. Eelpihustus soojendab põlemiskambrit just kolvi ülemise surnud seisu lähedal, luues head tingimused põhipihustuse kütuse põlemiseks. Kütus süttib varem, rõhk ja temperatuur tõusevad sujuvamalt ning mootor töötab ?pehmemalt?.
    Eelpihustuse ajal on õhu ja kütuse segu hästi lahja (50:1), põhipihustusel aga 16:1. Lisaks müra vähendamisele alandab eelpihustuse lahja küttesegu ka põlemistemperatuuri ning lämmastikoksiide tekib vähem.
    Ühissurve süsteemis kasutatakse elektro-hüdraulilisi tihvtita pihusteid. Kütuse rõhk mõjub pihustinõela mõlemale poolele. Pihusti ülaosas on elektromagnetklapp, mille avanemist juhib juhtplokk. Kui nõela pealt lastakse rõhk ära, lükkab nõela koonuspinna all survekambris olev rõhk nõela üles ja pihustus algab. Mida kõrgem on pihustusrõhk, seda peenemaks kütus pihustatakse ja seda parem on küttesegu moodustus ning põlemine. See võimaldab ehitada suhteliselt väikese töömahuga diiselmootoreid ja juba on näiteks Ford alustanud 1,2-liitrise diiselmootori tootmist.
    Esimese sõiduautole mõeldud ühisanum diiselmootori ehitas aga 1990. aastal Fiat. 1994 läks Fiati alustatud projekt üle Robert Bosch Gmp-le järelviimistluseks ja saritoodangusse sobitamiseks.
    Autor: Virgo Tiitsu
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.