Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kevadekuulutaja ostul uuri tsikli tausta
Kevad viib mõtted mootorratastele, mis uuena pole just kõigile jõukohane osta. Kasutatud mootorratta soetamisel tuleb aga esmalt uurida selle tausta.
Enne kui asuda ostetava mootorratta tehnilist korrasolekut uurima, tasub uurida, kas tal on kõik dokumendid korras. Sageli võivad just puudulikud dokumendid saada suureks takistuseks registreerimisel.
1994. aastast toodetud ratastele peab olema tüübikinnitustõend. Tõendi saab eraisiku imporditud ratta korral vastava margi importijalt. Kui ratas on Eestis juba registreeritud, siis on hea raaminumbri järgi kontrollida margi importijalt passis märgitud väljalaskeaasta vastavust tegelikkusele. Noor juhilubade omanik võiks kindluse mõttes veenduda, kas ostetav ratas ei ole lubatust võimsam. Mitte Euroopa turule mõeldud rataste registreerimine võib osutuda võimatuks, lisateavet annavad motoärid.
Summuti
Võib olla originaal, kuid ka tarvikuna soetatud. Kui on tarvik, siis oleks hea küsida kaasa originaal. Kui summuti on väliselt korras, kuid tekitab palju müra, siis ei kesta ta enam kaua.
Mootor
Kõigepealt tasub kuulata, kuidas kostab ühe korraliku mootori mürin, siis teab eristada normaalseid helisid ebanormaalsetest. Kui mootor suitseb, on see tavaliselt korrast ära (välja arvatud kahetaktilised mootorid). Mootor peab käivituma kergelt, olgu see külm või soe. Töö tühikäigul peab olema ühtlane ja seda kohe, kui tühikäigule minnakse. Kui mitte, on viga klappides, sisselaske lekkes või karburaatoris.
Esikahvli laagrid
Esiratas tasub üles tõsta, keerata juhtrauda ühele ja teisele poole. Kui on tunda, et see liigub raskelt või astmeliselt, siis tähenda, et laagrid vajavad vahetamist.
Esikahvel
Esiratast tuleb hoida õhus ja liigutada esitelge edasi-tagasi. Kui see loksub, on kahvli puksid kulunud. Jälgida tasub, kas kusagilt ei leki õli. Tähnilised amorditorud viitavad väga kulukale remondile.
Rehvid
Uued võivad maksta kuni 7000 krooni ning kui need on oma elu ära elanud, annab see võimaluse hinda alla kaubelda. Jälgida tasub, kas rehvi servad on ühtlaselt kulunud. See näitab, kas rattad võivad rihist väljas olla või mitte.
Tagumine kettülekanne
Ketirataste hambad ei tohi olla kõverad ja kett ei tohi olla lõtv. Peab jälgima, kas keti pingutajad ei ole viimase võimaluseni taha keeratud. Ketti tagumise hammasratta pealt tõmmates ei tohi see kerkida hambast kõrgemale.
Rataste sirgjoonelisus
Tasub panna kummipael maha ümber esi- ja tagaratta. Kui seda pole võimalik panna sümmeetrilisse asendisse, võib olla raam kõver. Esmalt tasub jälgida, kas ketipingutid on mõlemal pool tagakiiget keeratud samasse asendisse.
Tagakiige
Tuleb haarata tagarattast ja kõigutada seda küljelt küljele. Igasugune loksumine näitab, et puksid või laagrid on kulunud. See tähendab ka halba juhitavust.
Rattalaagrid
Ratas tuleb tõsta õhku ja püüda logistada. Kui logiseb, on laagrid kulunud. Kui ratas pöörleb raskelt, võivad ka pidurid kinni olla.
Pidurid
Pidur tuleb peale vajutada ja kõvasti hoida. Siis lahti lasta ja ratast keerutada. Kui see keerleb raskelt, on pidurid kinni ja neid peab puhastama. Hoovad peavad töötama korralikult, piduriõli ei tohi olla must. Kusagil ei tohi olla leket.
Katted
Peaksid kõik olema terved, sest need on väga kallid varuosad.
Sidur, käigukast
Sidur peab lahutama kergelt. Libisemist saab kontrollida, kui kõrgemal käigul püüda siduri abil järsult kiirendada. Käigud peavad lülituma sujuvalt ja ei tohi välja hüpata.
Autor: Ülo Raudsepp