Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mitte must nimekiri, vaid riikide analüüs
Tänaseks on selge, et Eestit ei ole USA nn piraatlusnimekirjas Special 301. Ent mis see Special 301 endast kujutab? Sarnaselt mitme teise ?301? nime kandva USA hindamisraportiga annab Special 301 ülevaate uute USA kaubandusliku huvi orbiidis olevate riikide arengute kohta intellektuaalse omandi valdkonnas. Tegemist ei ole musta nimekirjaga, vaid analüüsiga riikide kohta, keda raportis vaadeldakse.
Raporti esmane sõnum Eesti kohta, millega meil õnnestus tutvuda, oli vägagi positiivne. Raportis märgitakse, et ?Eesti valitsus on viimastel aastatel saavutanud märkimisväärset progressi autoriõigusi puudutava seadusandluse reformimisel, sh liitumisel tähtsamate rahvusvaheliste lepingutega?. Raportis tunnustatakse Eesti valitsuse ja õiguskaitseasutuste tähelepanu autoriõigustega seonduvate küsimuste lahendamisel. Raport hindab kõrgelt Eesti ametivõimude koostöövalmidust autorikaitseorganisatsioonidega.
USA valitsuse raport tegi ettepaneku arvata Eesti vaatlusaluste riikide nimekirja. See tähendab, et Eesti ei ole mitte probleemsete riikide nimistus, vaid riikide nimistus, kellega kauplemisel on varasemast tulenevalt kerged post-sotsialistlikku laadi eelarvamused ja võibolla ka negatiivsed kogemused.
Meie peamise ja ka ainukese sisulise ülesandena nähakse raportis vastuvõetud seaduste efektiivset elluviimist; siinjuures tunnustatakse igati seni tehtud samme. Lisaks vajavad raporti kirjutajate arvates läbivaatamist ja rahvusvaheliste nõuetega kooskõlla viimist mõned ?turgude globaliseerumisest tulenevad sätted autoriõiguse seaduses, mis puudutavad välisautorite õiguste kaitset.? See on Eestis kultuuriministeeriumi eestvedamisel uba ligi aasta aruteluks olnud ning õigusaktidesse on terve rida parandusi-täiendusi tehtud.
Autoriõiguste kaitse tugevdamiseks on täiendavalt eeltoodule praegu riigikogus esimese lugemise läbinud autoriõiguse seaduse, rendiseaduse ja tarbijakaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu, mis loob võltsitud kauba ja piraatkoopiate müügi ja leviku takistamiseks lisaõigusi ja -võimalusi.
Eelnõu kohaselt saab rendileandja õiguse kontrollida ja rakendada meetmeid rendile antud vara ebaseadusliku kasutamise korral. Seega võib prognoosida, et kontroll piraatluse üle suureneb veelgi.
Eelmisel aastal meie politsei poolt alustatud aktiivse piraatlusevastase võitluse jätkumist kinnitavad ka arvud: käesoleva aasta I kvartalis fikseeriti politseioperatsioonide tulemusena 262 intellektuaalse omandi vastu suunatud kuritegu (2000. a I kvartalis vaid 19).
Mõistagi on vaja teha tõhusat tööd omandi kaitseks. Ka intellektuaalne omand vajab paremat kaitset. USA 1974 aasta kaubandusseadusest tulenevalt avaldatav hindamisraport Special 301 pole aga see, millega näppu viibutada.
Nt autokaubandust käsitlevas Super 301 raportis on mitmeid kordi analüüsitud meie lähinaabrite Rootsi ja Taani tegevust autoturul. Seejuures ei ole keegi Euroopas tulnud selle pealegi, et süüdistada neid riike rahvusvahelises ebaseaduslikus autokaubanduses.