Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
See maagiline hinna-tulu ehk P/E suhtarv
Alustavate firmade ja juba tegutsevate ettevõtete iseseisvate äriüksuste võimaliku rahastamisallikana tuleb aktsiaemissiooni kõrval kõne alla riskikapitali kaasamine. Kui vaadelda firma loomulikku elutsüklit, siis ei tasu algul unistada suurtest sissetulekutest. Põhiline küsimus taandub sellele, kas ettevõttel õnnestub ellu viia esialgselt kavandatu.
Eriti aktuaalseks muutub õigete lahenduste leidmine internetifirmade puhul. Ebaõnnestumise korral on kaks võimalust: kas äriidee müümine või pankrotistumine.
Hinna-tulu ehk P/E suhtarvu kujunemisel sõltub väga palju investeerijate usust ettevõtte poolt genereeritavatesse rahavoogudesse. USA tehnoloogiabörsi Nasdaq kõrghetkedel ei pidanud investorid millekski Amazon.com?i poolt kvalifitseerimata tööliste palkamist ja laopindade kahekordistamist. Investeerijate hasarti suurendas firma asutaja ja ajakirja Time poolt 1999. aasta inimeseks valitud Jeff Bezosi väide, et Amazon?il õnnestub hoolimata madalatest kasumimarginaalidest saada tulusamaks kui tavaline jaekaubandusfirma.
Tegelikkuses pole firma sissetulekud oluliselt paranenud. Internetis raamatukaubamajana alustanud Amazon?i aktsiatesse investeerinud inimesed on kaotamas usku firma tulevikku. Üleüldine maad võtnud pessimism on koos Amazon?i aktsiahinna langusega kahandanud ka ettevõtte P/E suhet.
Võrreldes Amazon?i USA teise internetigigandi Yahoo?ga, siis võib firma end pikaajalises perspektiivis positsioneerida ka ainult ühes valdkonnas, antud juhul e-kommerts, tegutsejana. Samas tuleb arvestada, et investoritele antud lubaduste realiseerumist ei suuda lõputult oodata keegi. Nimetatud põhitõega mittearvestamine on Yahoo puhul toonud kaasa tema P/E languse.
Kui 90% firma sissetulekutest on seotud netireklaamiga ja Merrill Lynch ennustab selles turusegmendis kasvu aeglustumist, siis pole väljavaated Yahoo P/E paranemiseks roosilised. Hinna-tulu suhet mõjutab negatiivselt Markowitchi portfelliteooriast tuntud reegel, mis soovitab mitte hoida kõiki mune ühes korvis. ?Munadena? võib käsitleda firma tegevusalasid, mis on kõige olulisemad sissetulekute seisukohalt.
Põhiliseks riskiks Yahoo-laadsete firmade hindamisel on nende suutlikkus mitmekesistada allikaid, kust pärineb põhitegevuse tulu. Yahoo?l on netireklaamile alternatiiviks küll e-kaubandus, kuid seda tulevikuperspektiivis. Kuna mistahes uue projekti käivitamine võib toimuda valel ajahetkel, siis on diversifitseerimine seotud alati kõrgema riskiga. Samas vähendab see ebasoodsate sündmuste üheaegse kokkulangemise tõenäosust.
Üldjuhul on põhitegevusest saadavad rahavood suhteliselt raskesti prognoositavad. Üks võimalus, kuidas suurendada täpsust ettevõtte kogutulude ennustamisel, oleks muuta osad allüksused täiesti iseseisvateks firmadeks. Nõnda jääks lõplike investeerimisotsuste tegemine investori hooleks. Olukorras, kus õhus on aktsionäride ja juhtkonna konflikti hõngu, võib olla selline teguviis parimaks lahenduseks. Kõigi eelduste kohaselt peaks see aitama kaasa õiglase P/E suhte kujunemisele.
Muidugi ei saa välistada, et kõrges hinna-tulu suhtarvus on süüdi spekulatiivne sularahamass või investorite liigne optimism. Kuid sinna pole midagi parata. P/E väärtus sõltub ka edaspidi kapitaliturgudest ning nende avatusest.