Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riik on raudteed erastades hea peremees

    Raudtee erastamine hakkab jõudma lõpusirgele. Mitu aastat kestnud protsess on vindunud, kogenud tohutut vastuseisu ja ometi liikunud tulemuse poole. Pikka aega on riik otsinud raudteele uusi omanikke, sest kiiresti muutuvas maailmas on vaja paindlikkust reageerimisel uutele väljakutsele ja ärilistele võimalustele. Riik oma ülepolitiseeritud otsustusmehhanismidega ei ole raudteele enam parim omanik.
    Augusti lõpul saabub erastamislepingut soovival BRSil Eesti Raudtee aktsiate eest maksmise tähtaeg. Sebimine ja skandaalide punumine on käinud raudtee erastamise ümber pidevalt, kuid siiani on vähem küsitud, mida müüakse-ostetakse või millised võimalused on riigil mõjutada tegevust raudteel peale erastamist.
    Paar aastat tagasi toimus huvitav kohtumine Moskvas. Minister Jürgenson tutvustas Venemaa transpordiministrile Sergei Frankile erastamislepingus sisalduvaid riigi huve tagavaid punkte. Juriidiliste nüansside selginemisel saabus tõe hetk ja vene minister tunnistas pooleks naljaga, et saab aru, miks vene ärimehed ei taha Eesti Raudteed ära osta. Erastamislepingu, aktsionäride vahelise lepingu ja raudtee maa riigi omandisse jätmise kaudu on riigil piisavalt hoobasid oma huvide eest seismiseks.
    Tugev vastuseis Eesti Raudtee erastamisele mõnede klientide poolt on loomulik, sest erastamine võib kaotada osade transiidifirmade enamsoodustused ja tugevdada konkurentsi.
    Oluline lisaks eeltoodule on ka, et riik jääb Eesti Raudtee kaasaktsionäriks st. riigi omandusse jääb 34% aktsiatest.
    Raudtee efektiivsema tööle hakkamisega, aga see on erastamise eesmärk, võib riik loota lõpuks aktsiatelt dividende. See pole siiani praktiliselt õnnestunud. 34% aktsiatest tagavad riigile äriseadustikust tulenevad õigused ja nimiväärtusega võrdelise arvu hääli. Olulisemad otsused nagu põhikirja, aktsiakapitali muutmine, äriühingu reorganiseerimine saab teha vaid juhul, kui nende poolt on kõik aktsionärid.
    Osa nõukogu otsuseid jõustub ainult siis, kui nende poolt on hääletanud ka vähemalt üks riigi poolt nimetatud nõukogu liige. Näiteks iga hoonestusõigusega koormatud kinnistu võõrandamine võib toimuda ainult riigi esindaja nõusolekul.
    Hoonestusõiguse lepinguga peab hoonestaja tagama ka infrastruktuuri säilimise ja jälgima maa kasutamise sihtotstarvet. Erastamislepinguga tuuakse raudtee tegemistesse ka konkurentsi edendav moment. Reisijateveole eraldatavale osale täiendavalt peab infrastruktuuri majandav ettevõtja jagama igal aastal avaliku konkursi teel vähemalt 20% läbilaskevõimest. Seda hakkab kontrollima raudteeamet, kelle on õigus teha ettevõtjale ettekirjutusi. Raudteeamet kontrollib ka raudteel opereerivate ettevõtjate võrdset kohtlemist.
    Riigi huvid on erastatud Eesti Raudtee puhul mitmekordselt kindlustatud. Sama oluline on erastaja poolt vajalike investeeringute kindlustamine.
    Raudteeveoste võimalikud mahud on praegu piiratud. Äsja vastuvõetud uued Euroopa direktiivid näevad ette raudtee tehnilise taseme parendamise. Vajadus on ka läbilaskevõime suurendamise järele. Kohe oleks vaja investeerida 600-700 miljonit krooni ja lähiaastatel 700 miljonit krooni.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.