Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti piirab võõrtööjõudu iseenda kahjuks

    Peeter Esimene oli see, kes laskis Tallinna ehitada laevaremonditehase. Praegu ähvardab Eestit tõsine oht, et Balti Laevaremonditehas lõpetab siin pikkade traditsioonidega tegevuse ja kolib ära Klaipedasse, põhjuseks raskused oskustöölistele töölubade saamisega.
    Äripäev leiab, et töölubade saamise bürokraatlikkus ja kvootide väiksus takistavad juba tõsiselt Eesti arengut. Kui mingid seadused jäävad ajale jalgu, siis tuleb need kas tühistada või ringi teha.
    Praegu on tööloa taotlemise kvoot 0,05% rahvastikust ehk ca 700 inimest aastas, mis on selgelt liiga vähe.
    Ainuüksi Balti Laevaremonditehases (BLRT) töötab 2000 inimest ja võib arvata, et oskustööliste põud valitseb mujalgi suurtööstuses.
    Laevaremont on ala, mis nõuab tõsiseid töölisameteid, nagu keevitajad, lukksepad, treialid, freesijad. Neid ametimehi kas koolitatakse Eestis liiga vähe või on need erialad õppimiseks hetkel liiga ebapopulaarsed nagu insenerialad tervikuna.
    Kui nõudlus rauatöö ametite järele jätkuvalt suureneb, siis tööturg kindlasti aja jooksul kohandub ja hakkame rohkem saama kohapeal ette valmistatud spetsialiste. Senikaua on Eesti sunnitud oskustöölisi sisse tooma. Midagi pole teha.
    Võõrtööjõu sissetoomise vastu räägib Eesti kõrge tööpuudus ? umbes 100 000 töötut, neist 50 000 otsivad aktiivselt tööd. Kui pole oma inimestelegi tööd, siis miks tuua sisse veel võõrtöölisi?
    Tõenäoliselt tõusevad ametiühingud võõrtööliste peale tagajalgadele. Ent millegipärast kohalikud ei oska või ei taha sedasorti tööd teha ? tegemist on tüüpilise strukturaalse tööjõupuudusega.
    Kodakondsus- ja migratsiooniamet ning tööturuamet peavad emotsioonideta vaagima, mis ameteid Eestis ette ei valmistata, ja lubama sisse vajalikul arvul töölisi. Võõrtööjõudu hakkab nõudma ka demograafiline situatsioon.
    Nn rikastes riikides tekitab võõrtööjõud kartuse, et tööjõu hind lüüakse alla.
    Kohalik töömees on ametiühingute najal hästi makstud, seevastu uustulnuk oleks nõus ka tunduvalt odavamalt ja väiksemate sotsiaalsete garantiidega töötama.
    Eestis seda probleemi õnneks pole, sest töölise palka rohkem alla lüüa pole võimalik. Pealegi ei taha BLRT sisse tuua abitöölisi, vaid ikkagi oskustöölisi, kes otseselt ei konkureeri siinsel tööjõuturul.
    Statistikaamet võiks korraldada uuringu võõrtööliste keskmise palga kohta, et näha, kas on alust karta tööjõu hinna allalöömist tulevikus.
    Tööjõu liikumise piiramine ei ole kooskõlas ka Euroopa Liidu põhimõtetega. Pealegi piirab Eesti välistööjõudu iseenda majanduslikuks kahjuks. Grotesksed olid näiteks töökeelud idamaise köögi kokkadele.
    Kui Eesti tööjõupoliitika ei muutu liberaalsemaks, siis miks nõuame teistelt riikidelt, s.h Euroopa Liidu riikidelt, tööjõuturu avamist? Ja mujale loodud toidutaredesse ei lubata samuti meie kokapoissi verivorsti ja mulgikapsaid tegema.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.