• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,32
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,32
  • 13.09.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopa ja USA vahel vaid üks kullerfirma

?Ameerikaga on black-out?, lausus Eesti ühe suurema ekspedeerimisfirma ASi Schenker lennuvedude teenindusosakonna juhataja Haiti Arendi. Tema väitel on kõik lennufirmad teatanud vedude ärajätmisest.
Sama kinnitas ka IK Speditori mere- ja lennutranspordi korraldaja Kalju Kliss, kes ütleb, et Ameerikasse nad ühtegi lennutranspordi tellimust vastu võtta ei saa. ?Meie kliendid on aga olukorrast niivõrd teadlikud, et ega nad ei ole ka üritanud midagi tellida.?
Ainus kiirem võimalus praegu kaupa Ameerikasse saata või sealt tuua on kasutada kullerfirmat UPS. Erinevalt teistest ekspedeerimis- ja kullerfirmadest ei kasuta UPS Ameerikasse kauba toimetamiseks liinilende, vaid oma lennukeid. UPSi Eesti esinduse turundusjuhi Jüri Vase kinnitusel on UPSi lennukitel lennuluba olemas ja saadetisi toimetatakse igale poole Ameerikasse, väljaarvatud New Yorki ja Washingtoni. Mõningaid viivitusi võib siiski ette tulla ka teiste sihtpunktide puhul.

Artikkel jätkub pärast reklaami

DHL võtab klientidelt küll tellimusi Ameerikasse vastu, kuid need viiakse vaid Euroopa jaotuskeskustesse Kopenhaagenisse või Amsterdami, kus need jäävad ootama lendude taastumist üle Atlandi ookeani. TNT klientidelt Ameerika-tellimusi vastu ei võta.
Turvalisuse kontrolli on tõstetud ka Euroopa-sisestel lennuvedudel, mis pikendab ka seal lennutranspordi aega. Finnair on teatanud, et kõik lennuki pardale minev kaup läbib läbivalgustuse, mistõttu peab kaup olema üle antud Finnair Cargo kaubakäsitlusele vähemalt kaks tundi enne väljalendu. Kliss ütles, et ootab Finnairiga Viinist lennusaadetist, see on aga pandud 24 tunniks lennujaama seisma, et teostada põhjalik turvakontroll. Selline kontroll tehakse seal kõigile uute ja tundmatute kaubasaatjate saadetistele.
Turvakontrolli on tugevdanud ka Estonian Air, riikidest võib suuremaid viivitusi tugevdatud turvameetmete tõttu ette tulla ka Suurbritannias.
Evert Kreek ütles, et DHLis on korraldus üle vaadata kõikide tundmatute klientide saadetised ja tuntud klientide kontrollitavate saadetiste hulka on tõstetud 10 protsendilt 20-le. TNT Eesti esinduse juhataja Asko Talu ütles, et TNT palub kliendil saadetise kokku panna kulleri juuresolekul. Kui klient kohale tuleb, võidakse paluda tal pakk kontrollimiseks avada.
Suurtest toppama jäänud Eesti ettevõtete kaubakogustest esialgu teateid ei ole. ASi Microlink Arvutid logistikajuht Kertu Konga-Käärt ütles, et ühe kliendi puhul kasutatakse Ameerikast kauba toomiseks UPSi, kelle lennukid lendavad ka praegu. Paljudelt partneritelt tuuakse aga kaupa liinilennukitega, kuid esialgu pole nende lendude katkemine avaldanud mingit mõju, sest Microlink Arvutitel on paari nädalane laovaru.
Suuremas teadmatuses on alkoholitootja Remedia, kes plaanis järgmisel nädalal komplekteerida Ameerikasse konteineri oma uue tootega Stön Vodka, et saata see New Yorgi sadamasse. ?Loodetavasti saan täna-homme teada, kuidas on olukord New Yorgi sadamas ja kas saame partii teele saata,? rääkis Remedia turundusjuht Ülle Kirss.
Haapsalu Uksetehase müügidirektor Alar Murik märkis, et kuna tehas ei tegele oma toodangu otseekspordiga Ühendriikidesse, siis ei oska ta praegu ka ettevõtte välissuhetele terroriaktist põhjustatud konkreetseid tagajärgi ette näha. Küll aga kipub kaupade ja seadmete transport olema raskendatud, möönis Murik.
?Saime just teate, et lennuühenduse katkemise tõttu USAga jääb meil saamata üks tööstuslik mõõtelaser, sest seadmed ei jõua lihtsalt Ameerikast Soome,? rääkis Murik, lisades, et katastroofi tõelised tagajärjed ilmnevad alles mõningase aja möödudes, praegused kartused põhinevad paljuski vaid emotsioonidel ja spekulatsioonil.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Alar Muriku arvates võivad sellised terroriaktid ettearvamatul viisil mõjutada riikidevahelisi majandussuhteid ning maailmaorganisatsioonide usaldusväärsust. ?Näiteks kindlasti kerkib päevakorda küsimus, kuivõrd turvaline on lennata USA siseõhuliinidel,? lisas ta.
Paavo Kollom ekspedeerimisfirmast IK Speditor märkis, et New Yorgis asub küll Ameerika idaranniku üks suuremaid sadamaid, kuid kogu terroritragöödial on meretranspordile vähe mõju. Tema sõnul jõuab praegu laevadele laaditav kaup Ameerikasse alles 3?4 nädala pärast ja siis on seal juba kõik rahunenud. Ükski laevakompanii pole ka teatanud Ameerika-liinide ärajäämisest või mingitest muudest takistustest.
Transpordihindade tõusu seoses Ameerika sündmustega ei ennustata. Asko Talu sõnul peaks kütuse hinna tõus olema vähemalt 40?50, et paneks mõtlema ka transpordihinna muutmise üle. ?Kui kütusehinnad kõiguvad 10?20 juures, siis pole hullu,? lubab Talu.
Rohkem usutakse, et transporti hakkavad mõjutama tugevnev turvakontroll ja sellest võivad pikeneda ka transpordi ajad. Schenkeri juht Eestis Meelis Arumeel ütles, et on kindel kontsernisiseste piirangute kehtestamises. Esimese hooga keelatakse ära mõnede sihtpunktide ja mõnede klientide saadetised. Paari kuu pärast hakatakse neid piiranguid täpsemate juhistega leevendama, leiab Arumeel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 29 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele